Sittbrunnskapell, supstuga?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Bic
Trogen medlem

Sittbrunnskapell, supstuga?

Inlägg av Bic » tor 22 nov 2012, 08:04

Hej,

Jag har en S-30 på Värmdö och tänkte till sommaren investera i ett sittbrunnskapell/supstuga för att få ett rum till så att säga. Tänkte fråga om tips och synpunkter angående om man bör ha modell med permanenta bågar som bara är att vika upp eller om man ska stuva allting?
Har ni rent av tips på pålitligt kapellmakare på Värmdö/Södra Stockholm?

Skota lugnt!

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Sittbrunnskapell, supstuga?

Inlägg av Lasse L » tor 22 nov 2012, 09:19

spackel
Guldmedlem

Inlägg av spackel » tor 22 nov 2012, 14:55

Erkännt bra på kapell och S-30 är http://www.royalmarine.se/

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 22 nov 2012, 22:08

Angående nedfällbara bågar: Det är tids- och plockbesparande när man skall montera supstugan, men det passar kanske inte rent "optiskt" på alla båtar. På min lägger sig bågen elegant runt sittbrunnssargen, men det finns också varianter som parkeras mot akterstaget - det är en annan sak. Hursomhelst, bågen har snabbfästen för foten (sprintar) och vikbeslag för stolpen, så det är en gjort i en handvändning (ok då, fyra, en per sprint) att plocka ner alltsammans som ett paket. Dessa beslag ökar dock priset en smula.
Anders S

evatellgren
Trogen medlem

Inlägg av evatellgren » fre 23 nov 2012, 18:48

Vi har en Shipma 28 och har ett sittbrunnskapell som är värd sin vikt i guld. Det blir verkligen ett rum till. För oss var det viktigt att snabbt och lätt kunna sätta upp kapellet så alla "plockepinn" varianter gick bort. Vi har bågar som snabbt fälls upp och bara sidostyckena sätts sen fast. Underbart när det börjar regna. Bågarna ligger ner precis bakom sargen och det fungerar utmärkt.

Bic
Trogen medlem

Inlägg av Bic » sön 25 nov 2012, 13:23

Tack för tipsen! Fina bilder på royalmarine också!

sjöstrand
Silvermedlem

Inlägg av sjöstrand » tor 29 nov 2012, 08:07

Har också planer på Sittbrunnskapell till sommaren och vill definitivt ha ett så smidigt som möjligt. Jag har varit i kontakt med Royalmarine och de verkar proffsiga, svarade fort och med bilder på kapell de gjort till en likadan båt som min. Nu till min fråga, har förstått att det finns de som gör bågar i aluminium och de som gör i rostfritt, vilka är för- respektive nackdelarna med dessa två material i bågarna till kapellet?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 29 nov 2012, 16:44

sjöstrand skrev:Har också planer på Sittbrunnskapell till sommaren och vill definitivt ha ett så smidigt som möjligt. Jag har varit i kontakt med Royalmarine och de verkar proffsiga, svarade fort och med bilder på kapell de gjort till en likadan båt som min. Nu till min fråga, har förstått att det finns de som gör bågar i aluminium och de som gör i rostfritt, vilka är för- respektive nackdelarna med dessa två material i bågarna till kapellet?
Jag rekommenderar en firma som heter Kapell och Annat, ifall man skall ha ett "one-off-kapell" till sin båt. De är dyra (dvs, de konkurrerar inte med pris), men det blir också mycket bra. Nog med redaktionell reklam...

Vi valde rostfritt då vi köpte sprayhood och sittbrunnstält. Nackdelen är möjligen priset, fördelen är att man kan få en del "finesser", till exempel ett smart grabbräcke i bakkant och andra fiffiga beslag materialblandning. En lika stark aluminiumställning väger mindre och kostar vanligen mindre, men det borde inte vara så stor skillnad på priset för materialet som det verkar i prislistorna. En av fördelarna med RF verkar komma sig av att RF-rör vanligen är 25 mm (stabil), medan alu-ställningar ofta gjorts i smäckrare rör (slinkig), men det är i så fall bara en fråga om diameter, inte material.
Anders S

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » fre 30 nov 2012, 19:08

Anders S skrev: Jag rekommenderar en firma som heter Kapell och Annat, ifall man skall ha ett "one-off-kapell" till sin båt. De är dyra (dvs, de konkurrerar inte med pris), men det blir också mycket bra. Nog med redaktionell reklam...
Håller med. På vår båt sitter det en sprayhood med alubågar som var helt ny när vi köpte båten förra året. Ser bra ut och jag skulle gärna handla därifrån själv, men jag har också sett kvittot på sprayhood och kapell i pärmen som följde med båten :o Men även om det är dyrt så tror jag att en "supstuga" på bågar, gärna med helt löstagbara sidor är en bra investering man inte ångrar.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » fre 30 nov 2012, 23:07

Jag tycker att supstugor ofta är rätt fula och de ger associationer till pensionärskuvöser, de gör också båtar ännu svårare att komma in i. Trots detta så har jag övervägt att komplettera min båt med ett regntak över sittbrunnen när vädret är blött. Jag har handlat tyg men inte kommit vidare i produktionen, min tanke var att koppla mot bommen och sedan använda tunneltältspinnar som takkonstruktion. De kan lätt dras ur och vikas ihop och stuvas undan. Någon som testat?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 03 dec 2012, 08:53

Schvidja skrev:Jag tycker att supstugor ofta är rätt fula och de ger associationer till pensionärskuvöser, de gör också båtar ännu svårare att komma in i. Trots detta så har jag övervägt att komplettera min båt med ett regntak över sittbrunnen när vädret är blött. Jag har handlat tyg men inte kommit vidare i produktionen, min tanke var att koppla mot bommen och sedan använda tunneltältspinnar som takkonstruktion. De kan lätt dras ur och vikas ihop och stuvas undan. Någon som testat?
Nu har vi pensionärskuvös, men tidigare hade vi ett enkelt tälttak som vilade på över bommen och på utsidan sprayhooden och sträcktes mot mantåget. Ju längre ner man låter ett sådant tält gå, ju bättre regnskydd, men också mer instängt.. Tips: sätt inte "öljetter" enbart i mitten (för att säkra tältet i bommen), utan sätt öljetter på båda sidor om mitten också, 20 cm eller så - då kan man flytta tältets djupa kant åt sidan när vind och regn kommer från babord eller styrbord. Tips 2: använd inte öljetter, utan öglor av polyesterband. Sedan fungerar det bra med gummilinor med krokar, eventuellt i båda ändar. Ett gäng sådana är mer flexibla och "nättare" än ett ormbo av tampar och kan passas till när man hittat de bästa, mest funktionella infästningarna på den egna båten.
Anders S

jon
Erfaren medlem

Inlägg av jon » mån 03 dec 2012, 11:41

Hej!
Har skrivit ett pm till trådstartaren!

nielf001
Trogen medlem

Inlägg av nielf001 » mån 03 dec 2012, 19:03

Har också PM´at trådskaparen, men vet ej om det gått fram.

Bic
Trogen medlem

Inlägg av Bic » mån 03 dec 2012, 21:20

Tack för tipsen! Trådskaparen har fått PM :)

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » mån 03 dec 2012, 21:40

Designade och sydde en supstuga själv till vår x99a.
Det tog mycket tid och blev inte perfekt p.g.a vissa design fel.
Men en del saker blev riktigt bra, bågarna.står i wincharna och är delbara i tre delar, sidor och tak. Går snabbt att ställa dit dem. Finns beslag där man ställer ner bågarna, skulle rekommendera dem om man vill ha demonterbara, då sprintar är krångel och bågarna då inte står av sig själva. Skarvar man bågarna rätt håller tyngdlagen dem på plats tills kapellet är uppe.
Sedan tycker jag inte att man kan få för stora fönster, härligt när det är ljust och man inte får grott känslan..

Skriv svar