Erfarenhet av CAL från Boding?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
dvraptor
Guldmedlem

Erfarenhet av CAL från Boding?

Inlägg av dvraptor » tor 06 dec 2012, 03:10

Står i begrepp att köpa en ny Genua till min Jeanneau 36i.

Boding har en duk som kallas CAL som står för "Custom Axis Laminate" och beskrivs som en kombination av G2 membrane och MCL cruisinglaminat.
Det är ett gjutet segel som tydligen ska kombinera extremt bra prestanda med hög livslängd till ett pris strax ovan dacron.

Är det någon som känner till denna duk?

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Re: Erfarenhet av CAL från Boding?

Inlägg av Schvidja » tor 06 dec 2012, 15:45

Jag köpte en fock 21m2 av Boding i G2 förra året med stående lattor. Den fungerar riktigt bra.
Nästa steg är att köpa ett likadant storsegel när det finns utrymme i budgeten.
Det du skriver om CAL vet jag inte vad det är, jag hittar inget på deras hemsida heller.

dvraptor
Guldmedlem

Inlägg av dvraptor » tor 06 dec 2012, 16:04

Vet ej varför dom inte har med den på hemsidan, fick en PDF med info i offerten, tyvärr går det inte att lägga upp den här.
Har hittat diskussioner om CAL på utländska sajter men inget här på hemmaplan, enligt Boding har dom haft den här duken ett tag som ett lite billigare alternativ till G2.

Hur är livslängden på G2 jämfört med Bodings vanliga MCL cruisinglaminat?

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » tor 06 dec 2012, 16:20

Jag har bara använt det en säsong så jag vet inte hur livslängden är men det står mycket bättre än det gamla.
Jag tror man ska vara mycket konsekvent och alltid ha segelkapell på.
Jag tyckte att prisskillnaden var låg mellan de olika materialen därav mitt val.
Det känns som ett grymt stabilt laminat när man tar i det, den står fint och fladdret i akterliket är helt borta.

Bic
Trogen medlem

Inlägg av Bic » fre 07 dec 2012, 11:53

Låter onekligen intressant!
Berätta gärna mer om du får reda på något om denna du. Låter dock misstänkt för bra för att vara sant när de skrivet att det är
Extremt bra prestanta, hög livslängd men ändå billigt. Varför ska man då köpa deras andra segel?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 07 dec 2012, 18:02

Jag blev också nyfiken, och tittade runt litet. Tydligen handlar det om en laminatduk med förstärkningar som har förstärkningarna lagda så att man skall kunna bygga seglet med traditionell crosscutdesign. Om det är så är Boding ingalunda ensamma om principen, för den typen av duk görs av fler tillverkare, till exempel Polyant. Kanske denna länk kan ge någon sorts alternativ förklaring till hur konceptet fungerar. CAL hittade jag inget om, så jag vet inte vem som gör den duken.
Anders S

dvraptor
Guldmedlem

Inlägg av dvraptor » lör 08 dec 2012, 01:33

Bic skrev:Låter onekligen intressant!
Berätta gärna mer om du får reda på något om denna du. Låter dock misstänkt för bra för att vara sant när de skrivet att det är
Extremt bra prestanta, hög livslängd men ändå billigt. Varför ska man då köpa deras andra segel?
Jag har beställt en rullgenua efter lite mer efterforskningar på nätet, så jag får återkomma till våren med ett utlåtande.
Fick betala lite mer än för Bodings motsvarande vanliga CR-laminat triradial (vanligtvis i MCL), men ändå ett klart lägre pris än för G2 membrane.
Fortfarande har deras G2 lite bättre prestanda, men på bekostnad av livslängden om jag förstått det rätt.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 08 dec 2012, 15:08

Nu har jag snokat litet till. CAL är ett begrepp som används av en stor segelfabrik i Kina (China Sails). De marknadsför sig som "Segelmakarnas segelmakare" och syr segel på beställning och samarbetar med massor av kända segelmakare. Väven de använder är en laminatväv av den typen jag beskrev innan, men devävarna finns i två varianter: Den ena är likadan över hela våden, den andra, som de använder i CAL-konceptet, har förstärkningstrådarna lagda osymmetriskt i våden (man vänder den så att de flesta trådarna ligger ytterst i våden, mot akterliket. Sedan delar man våden mitt på längst ner och vänder på innerdelen, så får man styrka också vid hals- och fallhorn. (Den andra väven är lika stark över hela, och blir då (tekniskt sett) överstark i mastliket, men det brukar inte vara ett problem. Där använder man i stället olika dukvikter i olika delar av seglet om man skall finlira). Nackdelen med de osymmetriska vävarna är att man får en smula spill, eftersom våderna blir litet olika långa beroede på seglets längd/breddförhållande.

Nu visste jag inte det här är jag fick ett sådant segel sytt i våras, utan uppfattade bara att det numera gick att sy bra cross-cutsegel med den här typen av laminatdukar. Men anledningen är att man kan lägga diagonala trådar i ett laminat, medan det är rackarns svårt att göra i en vävd duk. Dukarna som används görs av Dimension-Polyant och Bainbridge.
Anders S

dvraptor
Guldmedlem

Inlägg av dvraptor » lör 08 dec 2012, 17:00

Anders S, uppfattade jag dig rätt - har du ett liknande segel?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 08 dec 2012, 17:32

dvraptor skrev:Anders S, uppfattade jag dig rätt - har du ett liknande segel?
Ja, det har jag, sedan i våras. Seglet ser precis ut som ett "gammeldags" crosscutsegel på litet avstånd (och det är det också), men när man tittar närmare så ser man att det är en laminatduk. Det här är ett storsegel som rullas in, och såvitt jag kan bedöma har det blivit mycket bra. Det är i vart fall betydligt bättre än det Doylesegel (7 år) i vanlig duk som det ersatte. Nu har jag ingen racer, men visst går det bättre med det här seglet. Jag hoppas på att det skall hålla stilen mycket längre än det gamla. Nu är konstruktionen modernare också, med full längd på lattorna och större akterrunda.

Skillnaden mot CAL är bara att väven (Dimension-Polyant Flex) är likadan i båda ändar och behöver därför inte trixet med att vända första och sista våden. Det kostar litet vikt, annars är det egalt. Men rejsar man kan den viktbesparingen göra litet skillnad.
Anders S

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » mån 21 jan 2013, 12:35

dvraptor skrev:Vet ej varför dom inte har med den på hemsidan, fick en PDF med info i offerten, tyvärr går det inte att lägga upp den här.
Har hittat diskussioner om CAL på utländska sajter men inget här på hemmaplan, enligt Boding har dom haft den här duken ett tag som ett lite billigare alternativ till G2.

Hur är livslängden på G2 jämfört med Bodings vanliga MCL cruisinglaminat?
Vi har fock, genua1 (lätt) och storsegel i G2, fast med lite olika fibrer.

Focken är en blandning av Technora (svart) och gul kevlar, otaftad! - kevlarfibrerna är lite känsliga så den nya focken vi har beställt blir bara Technora. Otaftad då den bara används till tävling.
Genuan är i Vectran och är också otaftad.
Storseglet är med Technora-fibrer och här har vi taft på ena sidan för att göra seglet lite mer tåligt mot slitage och ovarsam hantering i samband med revning mm. Vi kör en del shorthanded och då tar seglet lite mer stryk än med full besättning. Kombinationen Technorafiber och en taft har visat sig otroligt tåligt. Vi har kört seglet i vindstyrkor mellan 1-22 m/s och det syns knappt att det är använt.

Skriv svar