Gudarna måste vara tokiga......
-
Lucky Luke
- Erfaren medlem
Re: Gudarna måste vara tokiga......
Jag läste senaste Båtliv Nr 6.
Trosa gästhamn har tydligen inte drabbats av girighetssmittan. Nu var det några år sedan jag var i den trivsamma gästhamnen, men de har tydligen inte följt med i den allmänna höjningen. 160 kr/dygn under högsäsong tycker jag är helt OK för den service som finns.
Det kan vara skönt någon gång att duscha i sötvatten, samt att proviantera i riktiga affärer i stället för båtmackar etc.
Det var bättre förr - längre tillbaka
Trosa gästhamn har tydligen inte drabbats av girighetssmittan. Nu var det några år sedan jag var i den trivsamma gästhamnen, men de har tydligen inte följt med i den allmänna höjningen. 160 kr/dygn under högsäsong tycker jag är helt OK för den service som finns.
Det kan vara skönt någon gång att duscha i sötvatten, samt att proviantera i riktiga affärer i stället för båtmackar etc.
Det var bättre förr - längre tillbaka
Det var bättre förr. Längre tillbaka!
Ännu längre blir det till Vänern för oss som bor norr om 63. breddgraden.Excel 319 skrev:Det blir en aning långt kanske. Om inte är du välkommen till Vänern och då ska jag hålla bastun varm år dig. Låga gästhamnavgifter och ingen trängsel är det som gäller här.Coca skrev:Det är väl bara att acceptera att vi är ett utdöende släkte. Vi som gör långa dagsetapper med gamla båtar utan lyx som varmvattenberedare och dyl. Vi som drömmer om att få en het bastu då vi kommer fram till nästa hamn. Vi som helst kokar vår mat i ett klubbhus där vi även kan diska med ståhöjd.
Eller så är det bäst att vi håller oss norr om Gävlebukten där man får plats vid bryggan också då man kommer sent på kvällen i hamn. Och ofta ännu får höra de magiska orden "bastun är varm"
-
Mats Brage
- Diamantmedlem
Min inställning till gästhamnar är lite kluven - om valet står mellan ett besök i en av de populära naturhamnarna i Stockholm (Napoleon-viken, Säck, Finnhamn, Fjärdlång, Norra Nämndö för att nämna några) och mätas av dasspapper och gamla engånggrillar överallt styr jag hellre kosan till en gästhamn där det i varje fall är hanterbart rent och ordnat förutom duschmöjligheter.
Men jämför jag med mindre små naturhamnar som inte har en så stor belastning fungerar fortfarande som en magnet för mig.
Problemet med båtlivet is Stockholmstrakten är bland annat det stora antalet båtar och den numer (nu låter jag som en gamla grinig gubbe) begränsade renligheten och hänsyn till andra gör att våra stora naturhamnar har blivit för belastade - egentligen skulle jag inte ha något emot en mindre avgift i dessa naturhamnar till Skärgårdsstiftelsen eller annan aktör som svarar för en miniminivå av standard.
Mysfaktorn in vissa gästhamnar är väl begränsad, men jag tycker ändå att de flesta håller en ok nivå, där några sticker ut med god standard som ex vis Oxelösund för det pris man betalar medan andra som Långvik på Möja är små och ganska mysiga men med begränsad service. Jag för min egen loggbok som kommer väl till pass när jag har besättning som önskar periodiska nedslag till bekvämligheter som inte bjuds i naturhamnarna.
Hälsn
Mats
Men jämför jag med mindre små naturhamnar som inte har en så stor belastning fungerar fortfarande som en magnet för mig.
Problemet med båtlivet is Stockholmstrakten är bland annat det stora antalet båtar och den numer (nu låter jag som en gamla grinig gubbe) begränsade renligheten och hänsyn till andra gör att våra stora naturhamnar har blivit för belastade - egentligen skulle jag inte ha något emot en mindre avgift i dessa naturhamnar till Skärgårdsstiftelsen eller annan aktör som svarar för en miniminivå av standard.
Mysfaktorn in vissa gästhamnar är väl begränsad, men jag tycker ändå att de flesta håller en ok nivå, där några sticker ut med god standard som ex vis Oxelösund för det pris man betalar medan andra som Långvik på Möja är små och ganska mysiga men med begränsad service. Jag för min egen loggbok som kommer väl till pass när jag har besättning som önskar periodiska nedslag till bekvämligheter som inte bjuds i naturhamnarna.
Hälsn
Mats
Scanner 391 nr 142
Samma observation har jag gjort i Norge. Där är naturhamnar bristvara (starkare äganderätt och tunnare allemansrätt (motsv.) ) och man kan därför se mycket hårt slitna områden, sk allmänningar där det ligger många båtar, alltid. Där anrikas slitaget eller vad man skall kalla det, naturligt avfall kan det ju inte vara, utan alugrillar, plastskräp och annat 100-års-skräp måste det vara. Jag seglar ju mest på västsidan och där är det till och med trängre än i Stockholms skärgård, men än så länge är de här företeelserna ett storstadsfenomen. Hoppas det är så i Stockholm också, så att slaskfasonerna inte sprids för långt bortom de mest utsatta områdena. Det finns nog inte proportionsvis fler sopstollar, utan det handlar nog om fler normalfördelade båtbesök och därmed fler stollar i absoluta tal.Mats Brage skrev:Min inställning till gästhamnar är lite kluven - om valet står mellan ett besök i en av de populära naturhamnarna i Stockholm (Napoleon-viken, Säck, Finnhamn, Fjärdlång, Norra Nämndö för att nämna några) och mätas av dasspapper och gamla engånggrillar överallt styr jag hellre kosan till en gästhamn där det i varje fall är hanterbart rent och ordnat förutom duschmöjligheter.
Hälsn
Mats
Anders S
-
oceansailor
- Diamantmedlem
När det gäller Norge så blir det en helt annan bild om man går väster om Lindesnäs och undviker Sörlandet.
Då finns det plats i gästhamnarna. Priserna brukar vara mkt. överkomliga. Farsund ex.vis gratis.
På många ställen finns en kommunal kaj där man ligger gratis. Naturhamnarna är många och man ligger utan att trängas. Klart att rekommendera.
Då finns det plats i gästhamnarna. Priserna brukar vara mkt. överkomliga. Farsund ex.vis gratis.
På många ställen finns en kommunal kaj där man ligger gratis. Naturhamnarna är många och man ligger utan att trängas. Klart att rekommendera.
Senast redigerad av 1 oceansailor, redigerad totalt 0 gånger.
Känns som att man på rutin gnäller över att det bara blir mer och mer trångt även i naturhamnarna. Men är det verkligen sant?
Mitt klara intryck är att det var mer båtar ute under 80-talet än det är nu. Den genomsnittliga naturhamnen tycker jag är ledigare idag än på 80-talet. Talade även med tillsynsmannen på Björkskär i Stockholms skärgård. Han åker en vända runt ön varje kväll och räknar båtar som han sedan skriver upp. Hans intryck var samma sak att det var det betydligt fler båtar ute förr. Sedan vet jag inte hur det ser ut i de kommersiella hamnarna. Har aldrig spenderat tid där och planerar inte att göra det.
Mitt klara intryck är att det var mer båtar ute under 80-talet än det är nu. Den genomsnittliga naturhamnen tycker jag är ledigare idag än på 80-talet. Talade även med tillsynsmannen på Björkskär i Stockholms skärgård. Han åker en vända runt ön varje kväll och räknar båtar som han sedan skriver upp. Hans intryck var samma sak att det var det betydligt fler båtar ute förr. Sedan vet jag inte hur det ser ut i de kommersiella hamnarna. Har aldrig spenderat tid där och planerar inte att göra det.
Jag har ingen återkoppling till 80 talet men de senaste åren jag seglat runt i 08skärgården så har det inte varit utsålt, det är bara i Sandhamn som det kan var lite tjockt vid GR start.
Tillsyningsmannen på Björkskär har nog fullt upp ändå med sitt outmärkta grund mitt i inloppet, grundet fångade effektivt upp en First 40 när jag var där.
Tillsyningsmannen på Björkskär har nog fullt upp ändå med sitt outmärkta grund mitt i inloppet, grundet fångade effektivt upp en First 40 när jag var där.