Kantbeslag i mässing
Kantbeslag i mässing
Jag har en del kanter av trä som skulle behöva skyddas mot nötning. Snyggast vore att knacka till en mässingsprofil så att den följer kanten.
Någon som har idéer om var man kan hitta material att utgå ifrån? Det enda jag kommer att tänka på är mässingslister som används vid golvläggning, men de duger liksom inte.
// Ulf
// Ulf
Tinúviel - en OC35 ketch
Re: Kantbeslag i mässing
Kolla med någon lokal mekanisk verkstad. De kan säkert hjälpa till att bocka till en mässingsplåt. Då kan du få vilka mått du vill på profilens sidor och kanske även få rätt krökning på den!
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970
gå till järnaffären och köp schimsplåt, finns i remsor av olika tjocklekar och är av mässing och så limmar du den på plats efter det att du profilerat den på plats
Man skär sig lätt på tunna plåtlister, de har lätt att "sticka upp" så där lagom mycket.Ulf.Ason skrev:Jag har en del kanter av trä som skulle behöva skyddas mot nötning. Snyggast vore att knacka till en mässingsprofil så att den följer kanten. Någon som har idéer om var man kan hitta material att utgå ifrån? Det enda jag kommer att tänka på är mässingslister som används vid golvläggning, men de duger liksom inte.
// Ulf
Jag skulle nog gjort en trälist ytterst i stället.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Jo, det krävs nog att man tar till lite tjockare plåt, den måste vara så tjock så att man kan försänka skruvarna ordentligt.peterh skrev: Man skär sig lätt på tunna plåtlister, de har lätt att "sticka upp" så där lagom mycket.
Jag skulle nog gjort en trälist ytterst i stället.
Ett tag funderade jag på om jag kunde utgå från ett kluvet rör, så att skoten (som har gjort de flesta märkena) kunde glida på en "kam".
Jag har även en del andra ställen som är lite utsatta som kunde vara snygga med lite mässingsbling.
En trälist är inget dåligt alternativ, enkelt att ersätta när det blivit för slitet. Mässingen ärgar kanske hysteriskt...
Tinúviel - en OC35 ketch
En bit halvrund skena i rostfritt på överkant kan ju hjälpa.
Segla vackert.
-
Nautihamstern
- Diamantmedlem
maskindelen.se eller kanske ironbill.se har mässing i lämpliga profiler...
Ja, två sådana lite omlott åtgärdar nog slitaget från skot. Å tack för sajten, vilket härligt sortiment!Nautihamstern skrev:http://www.toplicht.de/en/shop/bootsbau ... -edelstahl
//u
Tinúviel - en OC35 ketch
Klart inspirerande, här fanns mycket ämnen att utgå från. Måste nog läsa på lite om hur mässing beter sig när man bearbetar det. Jag har arbetat en del med koppar, där räcker det man att hetta upp och kyla ned lite snabbt så går det att bearbeta hur man vill tills spänningarna kommer tillbaka.gvs skrev:maskindelen.se eller kanske ironbill.se har mässing i lämpliga profiler...
Tinúviel - en OC35 ketch