Raymarine

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
peterh
Diamantmedlem

Re: Raymarine

Inlägg av peterh » tis 19 feb 2013, 21:42

Ridax skrev:Jag har aldrig påstått att uttryket nmea mux inte används. Jag sa att mux inte talar om vad burken gör och därför är uttrycket nmea combiner mer precist eftersom det enbart används för apparater som klarar av att sammanföra två (eller flera) nmea-strömmar, medan en mux kan vara en apparat som sänder ut samma data på flera lika utgångar. Så det är fullt naturligt att man får fler träffar på MUX än combiner eftersom mux inte är lika precist och används för apparater med vitt skild funktion. Det var liksom det som var poängen, och du har med din utmärkta google sökning bevisat just det.
Och vad gäller just den burken som "gadgetpool.de" kallan nmea mux så använder jag den just till
att fördela 4 ingångat till 2 utgångar. Vissa meningar går till bägge utgångarna andra bara till den ena
ytterligare andra bara till den andra. En mux mao.

Att bara sammanföra till en utgång är lite mera begränsat. nmea kastrat ?

Eric Raymond säger att 1000 apor gör ett bättre jobb än nmea-committe. Jag tror honom.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Calvados
Platinamedlem

Inlägg av Calvados » lör 21 sep 2013, 06:01

Hej igen!
Har haft ont om tid för installationen av c80 (classic). Min ide är att hämta befintlig nmea data från en furuno gp32 - istället för att köpa en dyr raymarine antenn... har skalat bort blå kabel (nmea ut)-"cold´) samt vit kabel (nmea ut -"warm ut"") från furunos strömkabel, se bif dok "s1" kopplat dessa till nmea in på c80:an. Ingen position finns... :!: :?: :?: :?: :?:
Får ej positionen eller gpsstatusen på c80:an att fungera, några tips?? Försökt leta i instruktionsboken men blir inte klokare snarare förvirrad :roll:
Om ngn skulle tycka det vore kul att ta en titt på det hela, hör gärna av dig!

Mvh
Olle
Bilagor
c80_-schema.gif
C80 Raym.schema
gp32_-schema.gif
furuno

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » lör 21 sep 2013, 08:37

Calvados skrev:Hej igen!
Har haft ont om tid för installationen av c80 (classic). Min ide är att hämta befintlig nmea data från en furuno gp32 - istället för att köpa en dyr raymarine antenn... har skalat bort blå kabel (nmea ut)-"cold´) samt vit kabel (nmea ut -"warm ut"") från furunos strömkabel, se bif dok "s1" kopplat dessa till nmea in på c80:an. Ingen position finns... :!: :?: :?: :?: :?:
Får ej positionen eller gpsstatusen på c80:an att fungera, några tips?? Försökt leta i instruktionsboken men blir inte klokare snarare förvirrad :roll:
Om ngn skulle tycka det vore kul att ta en titt på det hela, hör gärna av dig!

Mvh
Olle
dags att koppla in ett oscilloscope och se vad som kommer eller inte kommer.
Var händer detta (inte) ?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » lör 21 sep 2013, 11:49

har du konfigurerat porten i c80 som nmea 4800?

Skriv svar