Lackering
Lackering
Vad sjutton gör man när nästan all gelcoat är "slut" ????
Detta borde drabba alla som har båtar från - 70+
Visst kan jag lägga i nytt där det behövs. MEN det blir aldrig helt bra! Lackar man om? HUR? byter båt?
finns det något bättre än att kladda med gelcoat?
/Thomas.
Visst kan jag lägga i nytt där det behövs. MEN det blir aldrig helt bra! Lackar man om? HUR? byter båt?
/Thomas.
Senast redigerad av 1 thomask, redigerad totalt 0 gånger.
Re: Lackering
Jag har haft två båtar som jag lackerat, dvs målat med roller, dyna och tvåkomponentsfärg. Det kan bli rätt bra, men det syns ju att båten är målad, ungefär som en trä- eller stålbåt. Men med bra underarbete och tålamod så kan det bli mycket bra. Det finns också nu en trollerifärg som Peter K har använt som skall bli mycket slät (De Isjssel Double Coat). Glans får man hur som helst, men beroende på verktyg får man också allt från en liten apelsinskalseffekt till penselränder med "vanlig färg". Det lär den här självsträckande färgen minimera. Jag har en tilltufsad ankarbox som jag tänker testmåla.thomask skrev:Vad sjutton gör man när nästan all gelcoat är "slut" ????
Om man har typ 500 småskador i båten, så tappar man lätt hoppet!
/Thomas.
En sprutlackering, utförd av någon som kan blir ju mycket bra, men man bör veta om att de vanliga tvåkomponentsfärgerna är mycket hälsovådliga om de sprutas. Friskluftsmask är i så fall behövlig.
Anders S
Min lilla gigg från 1955 hade tappat "lystern" gealkoaten var som en svamp, spillde jag bottefärg på den sögs den in och gick inte att ta bort.
Båten är byggd i en vaccumform, lika slät på in som utsidan.
Mattade ner in och utsidan, sprutmålade (slutet 1980) (på gräsmattan utanför garaget) med national 707 tror jag 2-komponentfärgen hette.
Fick en hård och lättskött yta.
Giggen är troligtvis byggd av Klippans livbåtsvarv som sedan köptes av Allmagsvarvet på Orust.
Fick båten vid köp av dödsbo fastighet varför båtens bakgrunden är oklar.
Är det någon som vet mer om båten är jag tacksam att få ta del av "historien".
Båten körs varje år som "badbåt" av barn och barnbarn.
Gillar inte båtens förskepp, för raka sidor, småvågor skvätter in.
Båten är byggd i en vaccumform, lika slät på in som utsidan.
Mattade ner in och utsidan, sprutmålade (slutet 1980) (på gräsmattan utanför garaget) med national 707 tror jag 2-komponentfärgen hette.
Fick en hård och lättskött yta.
Giggen är troligtvis byggd av Klippans livbåtsvarv som sedan köptes av Allmagsvarvet på Orust.
Fick båten vid köp av dödsbo fastighet varför båtens bakgrunden är oklar.
Är det någon som vet mer om båten är jag tacksam att få ta del av "historien".
Båten körs varje år som "badbåt" av barn och barnbarn.
Gillar inte båtens förskepp, för raka sidor, småvågor skvätter in.
-
Nautihamstern
- Diamantmedlem
Gelcoaten var helt slut och nedpolerad på vår OE 32:a. I våras bestämde vi oss för att fixa saken och gjorde som vi gjorde när jag var barn.
Vi tvättade, mattade ner ytan (tog en dag med två bra skakadarrmaskiner) och lade på 2 lager gelcoat samt ett lager topcoat med långhårig rulle. Hela processen skedde utomhus under 3 någorlunda varma och soliga vårdagar. Slutresultatet är en stenhård yta med apelsinskalseffekt som vi denna vår kommer att polera upp till högglans.
Fördelen med det här sättet att måla är, att eventuella skador är mycket enkla att reparera (slipa, spackla, matta, dra på 2 lager topcoat) och att färgen tål mycket mer stryk än en sprutlackerad färg. Dessutom kostar färgen *mycket* mindre än andra färger. UV-hållfastheten är lite beroende av vilken kulör man använder, rött är väl känsligast.
Apelsinskalsytan är snygg, förutsatt att den är tillräckligt grov (använd långhåriga rullar) och inte ser ut som om man har försökt undgå den men misslyckats (vilket ofta är fallet också när man låter sprutmåla båten. På ett par meters håll ser den ut som vilken annan yta som helst. Gel/topcoaten är också lite mindre känslig för blandningsförhållandet än vad vissa andra 2-komponentfärger är. För att inte tala om hur mycket enklare underarbetet blir när man inte behöver fixa varenda liten skavank-färgen ska på tjockt och täcker även mindre ojämnheter hos den underliggande ytan.
Strängt taget klassas väl gelcoat/topcoat inte ens som färg...
Vi tvättade, mattade ner ytan (tog en dag med två bra skakadarrmaskiner) och lade på 2 lager gelcoat samt ett lager topcoat med långhårig rulle. Hela processen skedde utomhus under 3 någorlunda varma och soliga vårdagar. Slutresultatet är en stenhård yta med apelsinskalseffekt som vi denna vår kommer att polera upp till högglans.
Fördelen med det här sättet att måla är, att eventuella skador är mycket enkla att reparera (slipa, spackla, matta, dra på 2 lager topcoat) och att färgen tål mycket mer stryk än en sprutlackerad färg. Dessutom kostar färgen *mycket* mindre än andra färger. UV-hållfastheten är lite beroende av vilken kulör man använder, rött är väl känsligast.
Apelsinskalsytan är snygg, förutsatt att den är tillräckligt grov (använd långhåriga rullar) och inte ser ut som om man har försökt undgå den men misslyckats (vilket ofta är fallet också när man låter sprutmåla båten. På ett par meters håll ser den ut som vilken annan yta som helst. Gel/topcoaten är också lite mindre känslig för blandningsförhållandet än vad vissa andra 2-komponentfärger är. För att inte tala om hur mycket enklare underarbetet blir när man inte behöver fixa varenda liten skavank-färgen ska på tjockt och täcker även mindre ojämnheter hos den underliggande ytan.
Strängt taget klassas väl gelcoat/topcoat inte ens som färg...
Har målat bl a en 606 med 2-komponentsfärg från International. Följde deras målningsråd med ett lager grundfärg, ett lager blandad grund och ytfärg samt ett lager ytfärg. Fick perfekt finish. Vi målade medkorthårig roller och pensel. Först rollades färg på för att sedan slätas ut med en mjuk pensel. Knepet var att utslätningen med penseln måste ske omedelbart efter rollern (några sekunder!). Vi arbetade två, en med roller och en med pensel. Blandade färg för ca 10 minuter målande och sedan var det bara gno på. Det gäller att bestämma hur man ska arbeta i förväg med rollning/utstrykning. 2-kompfärgen "sätter sig" väldigt snabbt, Det går inte att gå tillbaka med penseln där man strök ut för någon minut sedan för då får man spår efter penseln.
Har målat ett par båtar med Internationals 2K-färg. Resultatet var ok.
Skulle jag måla en båt idag skulle jag använda den färgen som Anders S var inne på. http://de-ijssel-coatings.se/
Finns ett antal båtar här runt omkring som är målad med den färgen. Det beror nog på att generalaggenten finns här hemma i Kungshamn.
Skulle jag måla en båt idag skulle jag använda den färgen som Anders S var inne på. http://de-ijssel-coatings.se/
Finns ett antal båtar här runt omkring som är målad med den färgen. Det beror nog på att generalaggenten finns här hemma i Kungshamn.
thallatha(alfakrull)hotmail.com
-
Stefan Johansson
- Erfaren medlem
Jotun har en färg motsvarande den som Anders S var inne på.
Har dock ingen erfarendet av den.
Har dock ingen erfarendet av den.