Efterlysning! Instruktioner Viking vindroder!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
jansan
Guldmedlem

Efterlysning! Instruktioner Viking vindroder!

Inlägg av jansan » ons 17 apr 2013, 19:50

Hej alla!

Håller på att montera ett Viking vindroder på min Allegro 27...men saknar instruktioner!

Är det någon som har det???

Hör gärna av Er på 070-5377488

Vad jag förstår så ska det vara helt outstanding OM DET MONTERAS RÄTT!
Hört med många med erfarenhet och alla är tydligen lyriska.
Hör gärna av Er om era egna erfarenheter!

Användarvisningsbild
tizian
Silvermedlem

Re: Efterlysning! Instruktioner Viking vindroder!

Inlägg av tizian » ons 17 apr 2013, 23:36

Hej

Jag har inga instruktioner men däremot en väl fungerande installation av en version Viking roder så jag kanske kan hjälpa dig.
Rodret är mycket bra om man kan dess egenheter och båten kan balanseras hyfsat med segel och roder. Jag är dock osäker på om mitt roder är samma som det som såldes eftersom den förre ägaren av båten var vän med konstruktören och med på diverse tester, men det jag har funkar bra.

Anders

jansan
Guldmedlem

Inlägg av jansan » tis 23 apr 2013, 20:15

Tizian!
Har du info på hur återkopplingen ska göras mellan viking huvudroder och det vertikala röret som styr vippans relativa riktning mot vinden?

Betalar gärna en slant för info.
Kanske du kan skanna och maila över till mig?

Eller...ring mig gärna på 070-5377488!

Eller...får jag ringa Dig? Maila iså fall ditt nummer!

Jag svara alltid!

Användarvisningsbild
tizian
Silvermedlem

Inlägg av tizian » tis 23 apr 2013, 23:57

Jag sjösätter på lördag så jag kan sätta upp min installation nästa vecka (måste fixa gräsmattan i stugan efter vinterns vildsvins besök på söndag) och skicka några foton på hur det ser ut,
Förstår inte omedelbart din fråga men även om det inte är exakt samma version så bör principen vara samma.
Jag antar att det är en pneumatiskt koppling mellan huvud rodret och flöjeln annars är det nog inte samma konstruktion.
SMS:ar nummer och mail

jansan
Guldmedlem

Inlägg av jansan » ons 24 apr 2013, 14:43

Hej tizian!

Tack för ditt SMS!
Ringer Dig i morgon då du förhoppningsvis har läst detta.

Pneumatiska överföringen är inga problem.

Det gäller den mekaniska överföringen som bara har till uppgift att vrida vippan något.

Detta blir tufft men ska försöka förklara:
Se det som en intellektuell utmaning.
Förstår du vad jag skriver om så har du stor teknisk förståelse men det är oerhört svårt att förklara detta.
Måste egentligen ses.

BÖRJAR FRÅN VIKING HUVUDRODER:
Mitt Vikings vindroder är placerat ca 30 cm babord om båtens huvudroder dvs INTE akter om dito.
På vikingrodrets horisontella övre del finns en "skotskena" som är ca 120 mm lång.
Skotskenan är försedd med en "låsratt" med en kultapp i centrum på ovansidan.
Den kan då låsas antingen över rodrets vridpunkt (=ingen påverkan på vippans vertikala axel) eller förflyttas akteröver (kanske 8 cm) och låsas varvid kultappen då rör sig sidledes och då påverkar vippans vertikala axel.

På denna kultapp kopplas ett vinkellänkshuvud försedd med en gängad M4-stång.
Längden på denna gängad stång är beroende på avståndet mellan rodrets vridcentrum och vippans vridcentrum (i mitt fall ca 300 mm).

Sen...från VIPPANS vertikala rör låses på samma höjd som Vikings övre del (mha klämkoppling) en gängstång som är ca 250 mm lång.
Denna stång riktas då framåt(föröver)-
I gängstångens ände sitter ett vinkellänkshuvud.

Vi har nu 2 styck kopplingar
Ett på "skotskenan" (kulkoppling), ett på stången från vippans vertikala rör (vinkellänkshuvud).

Mellan dessa kulkopplingar kopplas då en stång försedd med 1 styck vinkellänkshuvud (rodersidan) och en styck kultapp (länk från flöjelröret)

Viktigast av allt är att när Viking huvudroderaxel rör sig medsols så ska vippans vertikala rör röra sig motsols.
Detta är inget problem egentligen.
Bara att tillse att skotskenan på huvudrodret endast är riktad akter om vridcentrum och gängstången på vippans vertikala rör är riktad föröver.
Det ger då motsatt verkan dvs "feedback" eller återkoppling.

Utväxlingen ska vara ca 1:3 dvs rör sig huvudrodret 15 grader så ska den putta till flöjelvinkeln ca 5 grader.
Har man 8 cm excentricitet på huvudrodret så ska dito på flöjelröret vara ca 24 cm.
OBS: Vinklarna mellan kopplingar bör var så nära 90 grader som möjligt.

Vinkellängdshuvud och dess stång rör sig sidledes av Vikings huvudroder då PNEUMATIKEN och dess servoroder påverkar huvudrodret.
Då rör den sig och påverkar en tunn axel (4-5 mm) som är kopplad till det vertikala röret som är i direkt förbindelse med vippan.
Dess uppgift är bara att vrida vippan något så att dess ändring mot relativa vinden ändras.
Det är minimala krafter det handlar om men helt essentiellt för att få en superb funktion enligt de jag talat med.

Komplicerat?

Otroligt svårt att med text förklara ett sådant intrikat och komplext system.
Ringer Dig senare men du kanske får ett hum om vad jag talar om i och med denna info.

Slå gärna en signal. Ringer Dig i morgon då jag räknar med att du har läst detta.

Med vänlig hälsning

Jan-Erik Sandström

Användarvisningsbild
tizian
Silvermedlem

Inlägg av tizian » ons 24 apr 2013, 21:19

Jag skall läsa texten, några gånger behövs nog.
Jag antar att det har med detta området att göra.
Bild
Inget idealt foto fel vinkel, taget för något år sedan, kan ev ta ner rodret till båten i morgon och rigga upp det, det tar bara 5 min när jag ändå är där.

Anders

jansan
Guldmedlem

Inlägg av jansan » tor 25 apr 2013, 13:53

Yeees!

Detta är vad jag saknar instruktioner på!!!

Tackar!

Slår Dig en signal vid tillfälle:

Tackar igen!

Användarvisningsbild
tizian
Silvermedlem

Inlägg av tizian » tor 25 apr 2013, 20:51

Nu har jag varit och tagit några nya bilder samt funderat på hur det fungera.

Kort sagt så ju längre ut (förut i mitt fall) man flyttar flyttar knoppen på rodret desto mer dämpas vindrodrets effect dvs man kan undvika för häftiga kursändringar som överkompenserar och sedan leder till kompensering på andra hållet (svängningar fram och tillbaks).
I praktiken är kanske inte effekten våldsam men jag skall testa det lite mer i sommar nu när jag funderat på hur det kan tänkas fungera.

Bild

Bild

Bild

Anders

Skriv svar