Byta motor och även propeller?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
lffnisse
Trogen medlem

Byta motor och även propeller?

Inlägg av lffnisse » tor 23 maj 2013, 20:08

Jag tänker eventuellt byta en VP 2002 18 hk mot en 2003 28 hk eller 2003T 43 hk. Hur gör jag för att få rätt propeller? Jag har en Vagabond 31 långkölad på närmar 6 ton lastad. Har en rak 25 mm axel :o

paliswe
Diamantmedlem

Re: Byta motor och även propeller?

Inlägg av paliswe » fre 24 maj 2013, 06:58

Du tar kontakt med ett företag som säljer propellrar så räknar dom fram en bra sådan till dig.
Uppgifterna de vill ha är längd överallt, längd vattenlinje, bredd, djup, vikt, fart, hk och båttyp (långkölad t ex).

Jaramaz
Diamantmedlem

Re: Byta motor och även propeller?

Inlägg av Jaramaz » fre 24 maj 2013, 20:17

paliswe skrev:Du tar kontakt med ett företag som säljer propellrar så räknar dom fram en bra sådan till dig.
Uppgifterna de vill ha är längd överallt, längd vattenlinje, bredd, djup, vikt, fart, hk och båttyp (långkölad t ex).
Flera av propellerföretagen har beräkningsprogram på sina hemsidor, det är mestadels några få enkla värden som skall puttas in, och få som fås ut.
För den som vill göra själv finns det också gott om beräkningsprogram på nätet, är ofta någon form av XL-blad -som ger helt tillräcklig noggranhet.

De där förmedlande företagen, de vill alltid också få en inkomst - då är det bra att själv ha lite kontroll.

För övrigt är det obegripligt vilken roll LOA skulle spela i en propellerberäkning, men jag är säker på att paliswe kommer att förklara det för oss.

Till trådskaparen skulle jag föreslå att betänka hur mycket effekt och vridmoment som verkligen behövs / kommer till nytta. Modernt byggda båtar, lätta med högra fribord osv kan behöva mycket effekt (som i nyckeltalet effekt/vik) men med en långkölad och tyngre båt är det en annan historia. T som i Turbo har jag viss skeptis mot i en segelbåt.

/J

Skriv svar