Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Anders S
- Diamantmedlem
goph skrev:Mycket lärorikt och kunnigt i denna tråd.
Men vad ska man med en varmvattenberedare till? Har liksom inte förstått grejen. Är det inte ännu en pryl som man inte behöver? Diska gör jag i sjövatten, och vill jag tvätta mig så hoppar jag i sjön.
Det kan du ha helt rätt i.
I en grå forntid värmde vi vatten på spisen och duschade i luxuös komfort på fördäck mha kaffekitteln (tvålen tar bättre i färskt varmvatten, om inte annat). Sedan plums i och upp i aktern.
Anders S
-
Ridax
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
goph skrev:Men vad ska man med en varmvattenberedare till? Har liksom inte förstått grejen. Är det inte ännu en pryl som man inte behöver? Diska gör jag i sjövatten, och vill jag tvätta mig så hoppar jag i sjön.
Då behöver du ingen VVB. Men de som inte vill hoppa i sjön för att tvätta sig eller som vill ha lite varmvatten till disken kanske vill ha en. Men om du inte känner något behov av en, så tycker jag absolut inte att du skall känna dig tvungen att installera en, precis som jag tycker att de som känner att det vore skönt med varmvatten kan få tycka så om de vill, de också...
-
Lasse L
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
goph skrev:Mycket lärorikt och kunnigt i denna tråd.
Men vad ska man med en varmvattenberedare till? Har liksom inte förstått grejen. Är det inte ännu en pryl som man inte behöver? Diska gör jag i sjövatten, och vill jag tvätta mig så hoppar jag i sjön.
Jomenvisst kan man hoppa i sjön.
Men som jag använder en av båtarn föredrar jag varmvatten.
http://lasselundell.se/februari.html
-
Seawolf
- Diamantmedlem
Anders S skrev:
Det är den, rent elektriskt. Men, den kräver att det hela är gjort helt invändningsfritt ur elektrisk synvinkel OCH att båtägare aldrig misstar sig på när jord skall kopplas till kopparplattan och när jord skall kopplas till jordspettet iland, via jordledaren.
Invändningsfria 230VAC-installationer måste man ha oavsett vilken typ av lösning man väljer. ISO 13297 kräver sakkunnig som installerar, samt att man testar installationen när den är klar, inklusive isolationsprovning. En installation med inte bara en utan två jordfelsbrytare, vilket är meningen att man skall ha (den ena i landfasta uttaget) är säker oavsett slarv med att ansluta båtens omkopplingsbleck för skyddsjord till land-skyddsjorden. Missar man, är skillnaden att man kan få en stöt innan jordfelsbrytaren (någon av dem) löser ut om man har dålig isolering i något ombord och man kommer åt både fasen och något som leder ner till marken. Men man skadas inte.
Har Anders S andra teorier om säkerheten rekommenderas han att vidarebefordra dem till Elsäkerhetsverket som var med i de diskussioner som ledde till lösningen
http://www.batliv.se/files/LandstromRev3.pdf
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
-
Fredrik
- Diamantmedlem
Förbaskat bra tråd det här, till och med jag börjar förstå hur det skall kopplas, och tror mig till och med kunna klara av det! Måste snarast kolla in hur det ser ut i nya båten, har ännu inte vågat lämna den med sladden inkopplad...
En fråga bara, båten har en Penta med rak axel och Gori-propeller. Kan jag ansluta båtens jordkabel till motorblocket, eller är det något annat ställe som ger en bättre garanterad jordning mot vattnet?
X-342 SWE 18 "Kexet"
-
sailaway
- Silvermedlem
-
Kontakt:
Oj då, vad mycket matnyttigt ni bidrar med. Tack för alla bonustips! Stannade till på Hjertmans på vägen hem så det blev en Isoterm. Utöver VV-beredaren så brukar vi ha med vår "Norska-dusch" som får ligga på däck och vattnet i den svarta plastsäcken blir uppvärmt av solen.
Allt gott!
-
Anders S
- Diamantmedlem
Seawolf skrev:Anders S skrev:
Det är den, rent elektriskt. Men, den kräver att det hela är gjort helt invändningsfritt ur elektrisk synvinkel OCH att båtägare aldrig misstar sig på när jord skall kopplas till kopparplattan och när jord skall kopplas till jordspettet iland, via jordledaren.
Invändningsfria 230VAC-installationer måste man ha oavsett vilken typ av lösning man väljer. ISO 13297 kräver sakkunnig som installerar, samt att man testar installationen när den är klar, inklusive isolationsprovning. En installation med inte bara en utan två jordfelsbrytare, vilket är meningen att man skall ha (den ena i landfasta uttaget) är säker oavsett slarv med att ansluta båtens omkopplingsbleck för skyddsjord till land-skyddsjorden. Missar man, är skillnaden att man kan få en stöt innan jordfelsbrytaren (någon av dem) löser ut om man har dålig isolering i något ombord och man kommer åt både fasen och något som leder ner till marken. Men man skadas inte.
Har Anders S andra teorier om säkerheten rekommenderas han att vidarebefordra dem till Elsäkerhetsverket som var med i de diskussioner som ledde till lösningen
http://www.batliv.se/files/LandstromRev3.pdf
Jag har inga teorier, utan inser bara att fördelen med kopplingen med land/sjö-läge i båten kräver att man verkligen använder denna och vet hur och när det skall skiftas. Bygger sedan säkerheten på att man har två jordfelsbrytare i serie på både fas och nolla vill det ju till att det finns en fungerande sådan i land såväl som i båten. I båten kan varje båtägare själv påverka och kontrollera, i land kan man inte alltid det. (Det är därför jag har en egen jordfelsbrytare att sätta i landändan av kabeln, den skall också skyddas.)
Skälet att man inte vill använda "landjord" är att skydda båten mot korrosion pga jordpotentialskillnaden mellan havsjord och landjord och det problemet (eller risken för...) minimerar man om man inte har 220V-utrustning inkopplad i onödan. Framförallt är det problemet med att oavsiktligt eller okänt för båtägaren koppla 12V-minus till 220V-jord som ställer till det. Jag har inga synpunkter alls på kopplingarna (de verkar vettiga och säkra) utan mer på den enkla principen att om man inte har någon utrustning inkopplad och i bruk, så kan man göra det ännu enklare för sig genom att inte onödigtvis koppla in 220V till båten. Att värma vatten "bara för att" kan man ju värdera som man vill, min värdering är "varför då?".
Anders S
-
Seawolf
- Diamantmedlem
Anders S skrev:
Jag har inga teorier, utan inser bara att fördelen med kopplingen med land/sjö-läge i båten kräver att man verkligen använder denna och vet hur och när det skall skiftas. Bygger sedan säkerheten på att man har två jordfelsbrytare i serie på både fas och nolla vill det ju till att det finns en fungerande sådan i land såväl som i båten. I båten kan varje båtägare själv påverka och kontrollera, i land kan man inte alltid det. (Det är därför jag har en egen jordfelsbrytare att sätta i landändan av kabeln, den skall också skyddas.)
Säkerheten bygger inte på att man har två jordfelsbrytare. Det är säkert redan med en. Att ha två är bara bonus. Inte heller i normala landinstallationer krävs att man har annat än jordat uttag och säkring. Man kräver inte heller där två olika säkringar i rad ifall den ena upphör att fungera.
Vad gäller vårdslösa båtägare (och andra elanvändare) finns det en kolossal räcka av olika felhanteringar som kan göras. Har inte matningen i land jordfelsbrytare blir vägen fram till båten riskabel, men inte elen i båten, oavsett jordbleckets läge.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
-
Anders S
- Diamantmedlem
Seawolf skrev:...
Vad gäller vårdslösa båtägare (och andra elanvändare) finns det en kolossal räcka av olika felhanteringar som kan göras. Har inte matningen i land jordfelsbrytare blir vägen fram till båten riskabel, men inte elen i båten, oavsett jordbleckets läge.
En av de verkliga riskerna är en mer eller mindre omärklig skada på kabeln, som skulle kunna innebära att delar av båten (mantåg, mast, relingslist etc) blir strömförande, fullt tänkbart utan att något egentligen märks. Vi kan ju då bara tänka oss att en idrullad person sträcker upp handen i båten för att hålla sig fast, i relingssssZZZAAPPP!...
Ett mycket gott skäl att ha en jordfelsbrytare iland, egen eller bryggans. Sist jag såg en anslutning utan jordfelsbrytare var i ett träskåp på Donsö, så det finns.
Anders S
-
Seawolf
- Diamantmedlem
Visst är jordfelsbrytare i landuttaget ett måste. Och detta måste finns alltså föreskrivet av Elsäkehetsverket för vattennära eluttag.
Problemet är att ingen samhällsinstans beivrar avvikelser och inga ansvariga personer i Sverige torskar då de inte lever upp till regler osv.
(Gäller dessvärre hela kartan, och inte bara elfrågor