Hindra travare från att ramla ner

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Hindra travare från att ramla ner

Inlägg av thomask » fre 07 jun 2013, 16:13

En dum fråga bara, Jag rev ner segel o mast när jag köpte båten utan att kolla hur allt satt, Jag fick med ett rör som ska hålla kvar travarna (tror jag) MEN jag begriper inte hur den ska sitta kvar i masten, den ramlar typ ner igen när jag drar ner seglet. Rännan i masten blir lite bredare där den sitter, men röret är typ 3 centimeter för kort, och den vinklade rf-plåten på bilden får jag inte att låsa på något vis. Eller finns det något bättre sätt att inte rappa ur nedersta travarna??
http://www.benns.se/sail-slide-casette- ... c-173.aspx

Sen har jag en ring i seglet 10 cm ovanför där man sätter fast seglet mot masten (föröver) Ska den vara för att sträcka NER seglet vid behov? om det är så, sätter man bara en tamp däri och fast i något annat??
Hoppas det inte blev för krångligt.

/Thomas

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Re: Hindra travare från att ramla ner

Inlägg av T » fre 07 jun 2013, 18:04

Detta kan nog vara till viss hjälp...
http://seldenmast.com/_download.cfm?id= ... -513-S.pdf

:o
/T

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » fre 07 jun 2013, 18:25

Sen har jag en ring i seglet 10 cm ovanför där man sätter fast seglet mot masten (föröver) Ska den vara för att sträcka NER seglet vid behov? om det är så, sätter man bara en tamp däri och fast i något annat??
Den punkten, hörnet kallas "halshorn" och öglan är fäste för en "cunningham", som mycket riktigt används för att sträcka ned seglet.
/Anders G

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Inlägg av thomask » fre 07 jun 2013, 20:23

Ett stort TACK! Fick man lärt sig något idag :)
På den pdfen ser jag ju direkt att min öppning är för stor för det röret, därför den ramlar ur, och inte går att sätta dit.
Får hitta en annan lösning på det. Man blir ju galen när travarna ramlar ur varenda gång.

Linan till "Cunninghamhålet" drar man bara en lina med knut på andra sidan seglet och sen ner till ett block?
Ursäkta okunnigheten, men det är dubbelt så mycke grejer på denna båten.

/Thomas

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » lör 08 jun 2013, 06:16

Linan till "Cunninghamhålet" drar man bara en lina med knut på andra sidan seglet och sen ner till ett block?
Ursäkta okunnigheten, men det är dubbelt så mycke grejer på denna båten.
Ja, men cunningham är överkurs, inte alls säkert att du behöver en. Jag har ingen monterad på min NF
/Anders G

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » lör 08 jun 2013, 07:37

Vad har du för båt?

Hur gammal är den?

På min havsfidra byggd 1972 hade jag en Seldenmast, där nedre delen av likrännan, strax ovanför bommen var bredare och där travarna föll ur när jag tog ned seglet.

Det fanns en splint som hindrade travarna att falla ur den smalare likrännan när jag köpte båten.

Då jag anordnade bindrev - istället för det rullrev som fanns - och hade fall och revlinor neddragna till sittbrunnen, tillverkade jag en kassett av ett 32 mm SRS-rör (plaströr för att dra elkablar tex på berg). Sågade upp en skåra och filade och slipade så att travarna lätt föll ner i kassetten. Röret trycktes in i hålet, men jag säkrade det med två små plåtskruvar i nerkant - en på var sida.

På bifogad bild kan jag ana det svarta röret, även om ingen annan gör det. Jag vet ju var det sitter. :wink:
Bilagor
ruff_o_d_ck_f_r_ver_50.jpg
thallatha(alfakrull)hotmail.com

millgard
Guldmedlem

Inlägg av millgard » lör 08 jun 2013, 08:45

Det skall sannolikt sitta en sprint genom travarrännan längst ned, så hindras travarna att åka ut ur rännan.

Cunningham är väldigt bra för att plana ut seglets buk och även om man råkar ha ett bomnedhal så tycker åtminstone jag att Cunningham bör användas - om man nu är intresserad av segeltrim, särskilt i lite hårdare vindar.
Navigare vivere est

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Inlägg av thomask » lör 08 jun 2013, 09:52

Det är en Sunwind 26 från 79 med fast bom. Jag har inte sett något som antyder att det funnits någon sprint eller dylikt.
Likrännan är just så som du beskrev den Toaen, ett bredare parti längst ner mot bommen. Röret som jag länkade till längst upp kan jag dra rätt ur, så den är ju för liten. Jag måste ju få ner travarna en bit när jag ska reva, (revkrok+tamp i aktern) MEN utan att dom ramlar ur.

Cunninghammen ska jag försöka få dit med lite block o annat, Har plats över för en tamp till på luckgaraget.
Finns den så kan jag lika gärna lära mig att använda det.
Ska ta bort alla tamparna till spinnakern istället, så blir det mindre att hålla reda på.
Spinnakern kan jag pilla med nästa sommar när jag lärt mig allt det andra.

/Thomas

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » lör 08 jun 2013, 19:55

Hade problem med att travarna inte höll sej på "plats".
Sågade bort den "breda" likrännan, och från en annan mast med smartare travar "öppning",
flyttades en biten över.
likrananmast.jpg
Se: http://lasselundell.se/if.html

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Inlägg av thomask » sön 09 jun 2013, 19:47

Lasse! Jag hoppas hitta en lättare lösning än din. :wink: Men det såg snyggt ut.

/Thomas

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » sön 09 jun 2013, 20:17

thomask skrev:Lasse! Jag hoppas hitta en lättare lösning än din. :wink: Men det såg snyggt ut.

/Thomas
Alla sätt är bra utom de dåliga. 8)
Det ser bättre ut nu när masten är målad.
På en båt sågade jag upp ett aluminiumrör som "klistrades" fast med Sika.
Ungefär som Toaens lösning.
Röret kan anas på http://lasselundell.se/debutant.html

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Inlägg av thomask » tis 11 jun 2013, 21:42

Kunde hålla mig för skratt idag, tyckte det gick så jäkla lätt att hissa storen, Alla travare utom 4-5 hade hoppat ur tillsammans me den jävla rörstumpen som jag trodde att den satt fast! Imorgon tar jag borrmaskinen och bultar den i masten, för evigt! (för det funkade bra när den hängde kvar)
VARFÖR har man gjort en stor öppning ovan bommen på 30 centimeter så man kan köra in hela näven?? fattar inte det!
Moderna master kanske har smartare segelinmatningar??

/Thomas

jon
Erfaren medlem

Inlägg av jon » tor 13 jun 2013, 10:15

Hej!
Har själv ett likadant rör på min Seldènmast och det funkar perfekt!
Den övre delen av röret( kilformen, med ca halva diametern avkapad) kilas ju in där likrännan är smalast och den nedre delen spänns fast med skruven där likrännan smalnat av under "öppningen". Själva skruven utgör ju stoppet som hindrar travarna att falla ned ytterligare.
Minns att jag vid monteringen dels fick kapa mitt rör något samt att jag blev tvungen att köra vinkelsip för att vidga öppningen uppåt. Det satt liksom en utbuktning, förtjockad kant, för att underlätta inmatningen i underkat av likrännan. Samt för att få till en vinkelrät kant som mothåll för röret och tillse att travarna löper smididg genom skarven.
Således lite pyssel för att få det att fungera! :D

Ville bara checka av innan du popnitar!
På min rigg skulle jag inte kunna få av eller på seglet om jag popnitade utan att borra upp niten varje gång! Röret måste ju bort???? Det är ju till för att travarna inte ska falla ur!
Kan vara nåt som inte stämmer i monteringen, kanske?

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Inlägg av thomask » tor 13 jun 2013, 10:21

Min oppning i likrannan smalnar inte av langst ner mot bommen, sa det gar inte att lasa fast med vinkeljarnet som foljer med.
Men jag satte fast med en liten skruv langst ner. nu verkar det sitta fast som det ska. och gar att demontera nar seglet ska ur.
Min mast ar nog ingen "selden" men nogot liknande.

Thomas

Skriv svar