And(likt) besättningstillägg...
And(likt) besättningstillägg...
När jag kom ned till båten igårkväll för att ordna några saker fick jag syn på något fjunigt i ett av facken under däck i sittbrunnen. Undersökte lite närmare och fick se att mina band för att beslå seglen som normalt ligger i samma fack hade formats i en ring och stoppats fulla med dun. I dunet låg fem, varma ägg.. runt aktern på båten simmar en orolig andmamma fram o tillbaks och spanar in vad jag gör. Fick bli ett kort besök på båten..
Nu till frågan, vad göra..? Kan ju inte kritisera anden för val av boplats.. vem vill inte ha tak över huvudet, väggar i nyfernissad mahogny och mjukt rundade mahognylister runt entren till sitt hem och ett i normala fall ganska ostört, sjönära boende..?
Hur länge ruvar en and? Och hoppar ungarna ur boet så fort de kläcks? Och kan man flytta boet, och i så fall hur få honan att hitta dit? Eller är det bara att avvakta tills kläckning är över..?
Nu till frågan, vad göra..? Kan ju inte kritisera anden för val av boplats.. vem vill inte ha tak över huvudet, väggar i nyfernissad mahogny och mjukt rundade mahognylister runt entren till sitt hem och ett i normala fall ganska ostört, sjönära boende..?
Hur länge ruvar en and? Och hoppar ungarna ur boet så fort de kläcks? Och kan man flytta boet, och i så fall hur få honan att hitta dit? Eller är det bara att avvakta tills kläckning är över..?
Re: And(likt) besättningstillägg...
Änder ruvar ca 28 dagar. När äggen kläckts ger de sig iväg i princip direkt. Vi har knipor i vår holk här hemma, de ger sig iväg ner mot ån så snart alla ägg är kläckta. Lycka till! 
X-342 SWE 18 "Kexet"
En liten delrapport om ruvandets fortgång... Har varit en hel del nere vid båten den senaste tiden och monterat lite beslag o annat. Anden verkar ha accepterat att jag är där och verkar inte speciellt störd, den ger sig av på utflykter ibland men kommer tillbaks och kryper in i stuvfacket även om jag själv sitter i sittbrunnen. Var lite orolig hur den skulle reagera när det var dags för avfärd för påmastning men den låg lugnt kvar både under färden till mastkran (ca 2 nm) och under själva påmastningen och sen tillbaks. Idag verkade hon på lite dåligt humör och fräste lite åt mig när jag gav henne lite bröd. Lämnade det på kanten till boet och gick ner i ruffen en liten stund. Tittade ut igen ett par minuter senare och då var brödet borta så verkar som det uppskattades i alla fall, trots initiala protester. Börjar tycka det är lite trevligt med henne ombord! Fast börjar känna mig lite otålig att komma ut med båten, tror inte hon uppskattar krängning under segling.. får hoppas att det inte är så långt kvar tills kläckning nu, skulle kännas bra om allt går väl med ungar o Mamma And!
Härligt att läsa, vi får hoppas på nedkomst snart!
/Tobias
/Tobias
Bygger en Diva 38.2 i halvfabrikat för segling i Europafart, sjösättning 2014
http://www.meadiva.se
http://www.meadiva.se
Underbar historia! Så från att ha seglat ett äggskal blir det till att byta till andunge!
X-342 SWE 18 "Kexet"
Ett minne för livet ju. Ta lite bilder och visa oss.
Idag fick Mamma And följa med ut och segla, var ju tvungen att prova att allt funkar nu efter ändringar som gjorts på båten. Inga större protester från henne, hon låg lugnt kvar i facket och kikade på vad som hände. Verkade inte helt tillfreds när det krängde som mest dock, började röra sig lite oroligt då men det gick över. Och gillade inte när man hissade segel och det fladdrade och lät för mycket.
Ska se om jag lyckas lägga upp några bilder, försökte ladda upp de jag har men filerna är för stora, måste göra om de till mindre format.
Ska se om jag lyckas lägga upp några bilder, försökte ladda upp de jag har men filerna är för stora, måste göra om de till mindre format.
Senast redigerad av 1 richardk, redigerad totalt 0 gånger.
Trycker på "GILLA" knappen!
Helt fantastisk historia.

Helt fantastisk historia.
Gör försök med en bild av Mamma And..[attachment=0]And_2.jpg[/attachment]
[attachment=0]And_påmastning.jpg[/attachment]Och här är vi på väg till påmastning...
En sann djurvän!
/Johan
/Johan
Helt otroligt !!
Ta väl hand om mamma And!
Ta väl hand om mamma And!
/Lars
VHF: SC7987
MMSID: 265578070
VHF: SC7987
MMSID: 265578070
Hur coolt som helst!
Stor eloge till dig. Som inte bara avhyst mamma and från den tillfälliga bostaden!

Stor eloge till dig. Som inte bara avhyst mamma and från den tillfälliga bostaden!
Just det!
Hur kommer andungarna ut ur sittbrunnen?
Kanske ordna någon typ av ramp inför familje kolonnen från sittbrunn till vatten?
Hur kommer andungarna ut ur sittbrunnen?
Kanske ordna någon typ av ramp inför familje kolonnen från sittbrunn till vatten?