Jag har till sist satt i gång med att förbättra kablaget för laddning i båten och börjar med att sätta in ett skiljerelä (Skyllermarks). Generatorn på 35A, som byttes mot en nyrenoverad förra året, sitter på en VP MD6 B. Då B+ respektive B- på generatorn skall ledas till en plusplint respektive en minusplint, så kollade jag hur det är kopplat nu. B+ från generatorn går via startmotorn till startbatteriet (via en huvudströmbrytare), och från startmotorn går också en kabel hela vägen upp till elcentralen där den slutar på en voltmeter. Från samma pol på voltmetern kommer matningen från de två förbrukningsbatterierna. Från den polen får elpanelen sin matning via en Amperemeter. Förbrukningsbatterierna får alltså sin laddning den vägen. Det verkar som att det är startmotorn som agerar kopplingsplint för +. Men vad gäller minus så undrar jag hur det funkar. Minuskablarna från start- och förbrukningsbatteri är dragna till en punkt på motorn. Jag hittar ingen minusanslutning på startmotorn - betyder det att startmotorns minus går genom motorblocket?
Vad gäller B- på generatorn, så försvinner den in i en kabelhärva tillsammans med kabeln för magnetiseringsström från tändningslåset. Vart den leder kan man kanske lista ut...
Enl Skyllermarks väldigt informativa häfte så verkar det som man ska skippa huvudströmbrytaren mellan startbatteriet och startmotor/generator men sätta dit en fet säkring i stället. Verkar vettigt, då kan man ju inte av misstag stänga av och skada laddningsregulatorn...?
Nog med frågor