Monterade in en Swing thruster - RMC 4kw inför förra säsongen.
Fungerade fint vid sjösättning, men när jag skulle använda den i helgen fungerade inte drivningen.
Den fälls ned i vanlig ordning, men låter sedan som en obelastad elmotor, typ som en startmotor på en bil som inte greppar och frihjular.
Vad kan ha hänt? Finns det överhuvudtaget någon brytpinne på dessa, och i så fall var? vid propellern under skrovet... Eller mellan motorn och överföringen inne i båten?
Hoppas komma i kontakt med RMC under morgondagen, men tänkte höra mig för här om någon råkat ut för något liknande.
Bogpropeller driver inte längre
Re: Bogpropeller driver inte längre
Nu är inte alla bogpropellrar lika, men OM det finns en brytpinne (det har min, som är en Sleipner av äldre modell och inte alls lik din) så bör den sitta i närheten av transmissionen, förmodligen på motorsidan.
Anders S
Och, om man tittar runt litet kan det nog vara som du tror: "Other maintenanceAnders S skrev:Nu är inte alla bogpropellrar lika, men OM det finns en brytpinne (det har min, som är en Sleipner av äldre modell och inte alls lik din) så bör den sitta i närheten av transmissionen, förmodligen på motorsidan.
Replacement of shear pin, on models 140 and 185 only. The shear pin is located under the
electric motor. Remove the electric motor, replace the pen, fit a new cable tie to lock the
shear pin. Refit the electric motor."
Länk: http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q= ... 3778,d.bGE
Men, skulle det vara brytpinnen, så gäller det ju att veta varför den brister. "En gång är därvid ingen gång, två gånger är alla gånger..."
Anders S
Pratade med RMC och dom skulle skicka några nya brytpinnar. "Inte säkert att man märker att dom går av pga av att något blockerar propellern..."
Ska skruva bort motorn och får hoppas att det är det som är felet.
Finns ytterligare en brytpinne till själva nedfällningsmekanismen vid ev. påkörning, tyvärr lär den inte fungera om man backar över något uppstickande, alt. smäller i något i sidled.
Skulle det hända får jag hoppas att min plastning håller måttet
Ska skruva bort motorn och får hoppas att det är det som är felet.
Finns ytterligare en brytpinne till själva nedfällningsmekanismen vid ev. påkörning, tyvärr lär den inte fungera om man backar över något uppstickande, alt. smäller i något i sidled.
Skulle det hända får jag hoppas att min plastning håller måttet
Skruvade loss motorn och upptäckte att brytpinnen inte var helt av utan endast "avsvarvad".
Av pinnen 5mm har mindre än 2 millimeter greppat om spåret i överföringen till propellern.
Motorn är levererad av Lewmar, den sitter alltså för högt upp, alt tappen i överföringen för lågt ned.
Väntar på svar från RMC...
Av pinnen 5mm har mindre än 2 millimeter greppat om spåret i överföringen till propellern.
Motorn är levererad av Lewmar, den sitter alltså för högt upp, alt tappen i överföringen för lågt ned.
Väntar på svar från RMC...
Enligt RMC är ståltappen som syns i röret på mellersta bilden lite för kort, går tydligen att enkelt byta till en som är några mm längre, vi får se...