Hur spänna dubbla akterstag?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
dvraptor
Guldmedlem

Re: Hur spänna dubbla akterstag?

Inlägg av dvraptor » mån 01 jul 2013, 02:17

Vilken entusiastisk diskussion det blev av detta!

Jag kommer noga att överväga vilken lösning som blir bäst inför nästa säsong, ska kolla upp lite mer exakt avseende dimensioner och utförande på performancemodellen.
Det stämmer att dom befintliga akterstagen på min båt är 5mm, kan man använda sig av dom är det naturligtvis en fördel.

Tyvärr har ett problem dykt upp efter att ha spännt upp riggen ordentligt, med toppvanten satta till 15-20% och akterstagen dragna till max uppnår jag bara 5% på dessa (kanske lite mindre än så...)

I samband med säsongens mastning togglade jag ut förstaget. Anledningen var att jag tvingades byta förstaget eftersom det tvinnats upp. Vid riggningen upplevdes det nya lite för kort eftersom vantskruvarna till akterstagen inte nådde trots winschhjälp. En 1tums toggle ger väl i storleksorningen 4cm, tydligen blev det lite för mycket...

Skulle man kunna tänka sig en temporär lösningen med ett enkelt storskotstalja som beskrivit i denna tråden utan att äventyra riggen?

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » tis 02 jul 2013, 21:18

Om du kan få på ett block på respektive akterstag.
Så kan du ganska enkelt få till funktionen de har i performance modellen, genom att binda ihop blocken när de sitter en bit upp och sedan göra det möjligt att dra ned blocken.

Andra lösningar är att du lossar vantskruvarna på akterstaget, därefter tar du dig upp några meter längs akterstagen och med en lina drar ihop akterstagen lite lagom, borde vara.enkelt om du först slackar på dem. Sedan kan du åter spänna akterstagen och nu får bättre spänn i dem men utan nya möjligheter att justera.

jaba
Platinamedlem

Inlägg av jaba » tis 23 jul 2013, 13:59

Hrmm på tal om enkel.. Jag har knutit lina, hårt lindad runt vardera akterstaget. Denna historia drar man nedåt för att öka spänningen ( på förstaget :mrgreen: ) enkelt billigt säkert, men kanske inte max effektivt.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tis 23 jul 2013, 17:49

dvraptor skrev:Tyvärr har ett problem dykt upp efter att ha spännt upp riggen ordentligt, med toppvanten satta till 15-20% och akterstagen dragna till max uppnår jag bara 5% på dessa (kanske lite mindre än så...)
Du behöver inte ha 10-20% förspänning i akterstaget. På lös hand, utan närmare inspektion, är det svårt att säga något exakt, men akterstaget följer inte alls någon statisk spänningsregel, inte ens på masthead-riggade båtar.

Ser masten hyfsat rak ut, ingen del buktar bakåt, så räcker det fint att segla på.

Vill du ändå kunna trimma lite enkelt så ta två wire-block (alltså block avsedda för wire, ofta utförda i vävbakelit), de behöver inte vara stora. Sätt dem på akterstagen, koppla samman dem, och fixa en enkel anordning neråt för att ta ta hem på masten.

Frågan är om du vill trimma så aktivt, eller om du är nöjd med att masten står bra för det mesta. Med blockarrangemanget får du enkelt möjlighet att prova på utan större kostnader eller förändringar.

/J

dvraptor
Guldmedlem

Inlägg av dvraptor » ons 24 jul 2013, 17:24

Jaramaz skrev: Du behöver inte ha 10-20% förspänning i akterstaget. På lös hand, utan närmare inspektion, är det svårt att säga något exakt, men akterstaget följer inte alls någon statisk spänningsregel, inte ens på masthead-riggade båtar.

Ser masten hyfsat rak ut, ingen del buktar bakåt, så räcker det fint att segla på.

Vill du ändå kunna trimma lite enkelt så ta två wire-block (alltså block avsedda för wire, ofta utförda i vävbakelit), de behöver inte vara stora. Sätt dem på akterstagen, koppla samman dem, och fixa en enkel anordning neråt för att ta ta hem på masten.

Frågan är om du vill trimma så aktivt, eller om du är nöjd med att masten står bra för det mesta. Med blockarrangemanget får du enkelt möjlighet att prova på utan större kostnader eller förändringar.

/J
De låter beryggande, tycker båten seglar bra som det är nu efter att ha testat ordentligt, men ska helt klart testa med wireblock.

Skriv svar