Flytande Genuaskot - budgetlösning
Flytande Genuaskot - budgetlösning
Hej!
Flytande skotpunkt för Genuan vore fint!
En idé som slog mig var att med en extra genuatravare framför den ordinarie, som kan sättas ganska långt bak, få fram skotpunkten en bit.
Om jag monterar en vanlig genuatravare med block kan jag dra en tamp från sittbrunnen via detta block, upp till ett annat block som skotet löper genom och på så vis dra "ner" skotet en aning vilket borde flytta fram skotpunkten. Är det någon som testat detta? Är det extra blocket på skotet i vägen? Ett kastblock löser ju det problemet, då kan man ta bort det men då måste man ändå upp på deck för att sätta dit det vid behov.
En idé som slog mig var att med en extra genuatravare framför den ordinarie, som kan sättas ganska långt bak, få fram skotpunkten en bit.
Om jag monterar en vanlig genuatravare med block kan jag dra en tamp från sittbrunnen via detta block, upp till ett annat block som skotet löper genom och på så vis dra "ner" skotet en aning vilket borde flytta fram skotpunkten. Är det någon som testat detta? Är det extra blocket på skotet i vägen? Ett kastblock löser ju det problemet, då kan man ta bort det men då måste man ändå upp på deck för att sätta dit det vid behov.
Re: Flytande Genuaskot - budgetlösning
Ett fult ord för det här är "infuckers" eller "downfuckers" - suggor kallar vi det på spinnakerskoten. Det borde gå att göra, och ett alternativ till ett block är en sk "statisk ring", en snordyr aluminiumring med låg friktion och låg vikt. Men det kostar mindre än ett bra block.Gaidin skrev:Hej!
På min båt har jag frikopplat genuatravaren, och den går utmärkt att justera om man inte har press i skotet. Med press i skotet får man ta i ordentligt. Bakåt kommer den ihop med skotet, föröver måste den dras med våld (vischen).
Anders S
Jag plockar bort travaren från den ena skenan och monterar på den andra, då slipper jag köpa nytt och kan testa, på en bog 
Tänk på att du inte behöver en travare, det räcker med ett block för att "sugga ner" skotet. Då kan du nog klara dig med en ögonbult eller en grov bygel ihop med ett block, längst fram på skotskenan. Kanske har du ett vantfäste? Eller en relingslist med hål? Eller något?Gaidin skrev:Jag plockar bort travaren från den ena skenan och monterar på den andra, då slipper jag köpa nytt och kan testa, på en bog
Lycka till!
Anders S
En travare kan ju vara trevligt att ha, då kan man ha lite olika storlekar på seglet. T ex skulle ju jag personligen vilja att blocket i däck satt olika beroende på om det är en kryssfock eller genua 1. Sedan kan man trimma för olika vindar mha suggan.
Alla borde ha skägg
Jo, travare vill man ha, men om man har en sugga kan suggan sitta i ett vanligt block. Men suggans värde är ju mest om man inte har justermån så det räcker i skenan, och en sugga kan bara "flytta fram" skotpunkten.Peter_K skrev:En travare kan ju vara trevligt att ha, då kan man ha lite olika storlekar på seglet. T ex skulle ju jag personligen vilja att blocket i däck satt olika beroende på om det är en kryssfock eller genua 1. Sedan kan man trimma för olika vindar mha suggan.
Anders S
Gillar ide´n med sugga till genua.
Om suggan monteras framför skotpunkten men ute i relinglisten blir det väl (i vissa fall) ännu bättre. När man faller av från kryss tar man hem på suggan (och släpper ut skotet) och flyttar då både fram och ut skotpunkten vilket väl är exakt vad man vill när det blir medvind.
Om suggan monteras framför skotpunkten men ute i relinglisten blir det väl (i vissa fall) ännu bättre. När man faller av från kryss tar man hem på suggan (och släpper ut skotet) och flyttar då både fram och ut skotpunkten vilket väl är exakt vad man vill när det blir medvind.
Jag har aluminiumlist utmed skrovet men då kommer blocket att dra skotet utåt, skotskenan sitter en bit in på skarndeck. Givetvis behövs ingen travare för blocket på skotskenan men hur skall man få fast ett block på skenan utan en travare? Finns det andra snygga lösningar på att fästa ett block?
http://www.benns.se/series-40-allpurpos ... c-220.aspx kanske?Gaidin skrev:Finns det andra snygga lösningar på att fästa ett block?

Alla borde ha skägg
Har du genuans block på skena idag? Med fjädrande låssprint?
Om du 1. sätter fast en travare/ögla i skenans förkant och 2. petar ur låssprintren ur travaren med genuablocket därefter 3. trär tamp från travare med block, fram gnm travare vid skenans förkant sedan till sittbrunn - kan du ha en flytande skotpunkt.
Alltså inte en sugga, utan det är genuatravaren du flyttar fram/tebaks.
Man får skilja på begreppen här: att ändra skotpunkt på genua är att flytta travaren framåt eller akteröver på skenan. Antingen mha låssprint eller flytande.
Infucker används för att få tajtare spalt på kryss.
Barberhaul drar skotet ut mot relingen på halvvind.
"Sugga" används normalt inte på försegel utan på spinnaker/gennacker.
Om du 1. sätter fast en travare/ögla i skenans förkant och 2. petar ur låssprintren ur travaren med genuablocket därefter 3. trär tamp från travare med block, fram gnm travare vid skenans förkant sedan till sittbrunn - kan du ha en flytande skotpunkt.
Man får skilja på begreppen här: att ändra skotpunkt på genua är att flytta travaren framåt eller akteröver på skenan. Antingen mha låssprint eller flytande.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
Många travare kan föras med fjärrkontroll på skenan om det inte är last i skoten, för att få riktigt "flytande" skotpunkter får de nog vara rullande, inte glidande. Men jag har det ordnat som du beskriver, och det fungerar rätt bra. (Man får ta i när skotet drar).stangen skrev:Har du genuans block på skena idag? Med fjädrande låssprint?
Ett användningsområde för en "sugga" på fockskotet (det får vi nog kalla det där också) är att virtuellt förlänga skenan framåt, om det nu skulle behövas. Det kan man tänka sig med en liten kryssfock eller ett djupt inrullat rullsegel (där beroende på skärningen). Att kunna röra travaren är extra viktigt om man använder inrullaren för att justera segelytan, då krävs en liten justering för varje gång man rullar in (eller ut). Går då inte travaren längre fram, för att skenan slutar, så kan man ha ett block på en bygel för att justera vinkeln ytterligare. Underskatta då inte krafterna i bygeln, den måste fästas riktigt ordentligt.
Anders S
Ja, flytande i bemärkelsen "lätt flytande" lär det inte bli. Mer i stil med att man justerar på den skena som är obelastad i lovart. Att justera den belastade i lä skulle jag inte pröva.Anders S skrev:
Många travare kan föras med fjärrkontroll på skenan om det inte är last i skoten, för att få riktigt "flytande" skotpunkter får de nog vara rullande, inte glidande. Men jag har det ordnat som du beskriver, och det fungerar rätt bra. (Man får ta i när skotet drar).
Vid inrullning av rullförsegel är det jättebra att kunna justera skotpunkten (med sugga eller vad man nu vill kalla det :). För att få korrekt dragvinkel kanske halshornet blir bäst i detta läge för att fästa block för justertampen som sedan dras akteröver.Anders S skrev: Ett användningsområde för en "sugga" på fockskotet (det får vi nog kalla det där också) är att virtuellt förlänga skenan framåt, om det nu skulle behövas. Det kan man tänka sig med en liten kryssfock eller ett djupt inrullat rullsegel (där beroende på skärningen). Att kunna röra travaren är extra viktigt om man använder inrullaren för att justera segelytan, då krävs en liten justering för varje gång man rullar in (eller ut). Går då inte travaren längre fram, för att skenan slutar, så kan man ha ett block på en bygel för att justera vinkeln ytterligare. Underskatta då inte krafterna i bygeln, den måste fästas riktigt ordentligt.
__________________/)___
Mvh
Niclas
Mvh
Niclas
Kan den här budgetlösningen funka? Den är tagen från Parantförbundet. http://www.kongstad1.net/paranter/artik ... tpunkt.php
Staffan
Staffan
Typ av skotsken?
Jag lånar tråden.
Vad är detta för skotskena? Den sitter på en båt tillverkad 2006. Den är 1" bred och 8mm hög. Hålen är 50 mm cc och "överliggaren på T:et" är 4 mm.
/j

Vad är detta för skotskena? Den sitter på en båt tillverkad 2006. Den är 1" bred och 8mm hög. Hålen är 50 mm cc och "överliggaren på T:et" är 4 mm.
/j

Ser ut som Bartons skena, men den är 10 mm hög.
Alla borde ha skägg