Digiloo skrev:
Det jag läst är att dels så har HR erbjudit återlösen av båten för nypris minus ett mindre åldersavdrag. Ett erbjudande som de flesta normalt funtade personer skulle acceptera om man är missnöjd med ett köp oavsett vilken vara det är.
Ok så om du tar att lån på en miljon eller två och lägger ihop det med dina besparingar och sparat kapital går och köper en Ferrari, ny så klart för 3 miljoner. Motorlampan lyser i tid och otid, den läcker kylvatten, strålkastarna går inte att justera så att den går genom besiktningen, innertaket lossnar. Tiden går och Ferrari som nyss bytt ledning ger dig kalla handen och hänvisar till respektive underleverantör om du är missnöjd, med nåt. Vill du fixa nåt med bilen - visst gör det det är upp till dig själv. Motorleverantören inser att det här är inte bra, de byter motor trots Ferraris konstiga hanterande av ärendet.
Under tiden har du extrautrustat bilen för några hundra tusen också.
När problemen fortsätter och det tillkommer nya allvarliga problem och det väl kommer till "förhandling" efter att ditt försäkringsbolag och transportstyrelsen belagt din Ferrari köpt för 3 miljoner med körförbud, den får bara stå uppställd i en bilhall - inte användas i trafik.
Då under hot om att du tänker driva frågan vidare erbjuder Ferrari att lösa in bilen för 2,4 miljoner, generöst tycker de själva då den nu är flera år gammal och dessutom defekt....
Skulle du acceptera det? Du får inte ens igen pengarna du köpte bilen för. En bil där vanligt sunt förnuft talar för att felen fanns där redan vid leverans. Tja, om det är att vara normalt funtad att förlora några hundra tusen eller en halv miljon, se glad ut och gå och köpa en BMW istället, ja om det är att vara normalt funtad så är i alla fall inte jag normalt funtad.
Inte heller i min roll som näringsidkare verkar jag vara normalt funtad. Jag skulle aldrig låta en av mina kunder bli lidande ekonomiskt på det viset, det är ju inte bara omoraliskt, det är affärsmässigt dumdristigt och borde straffas ordentligt av en kompetent och modig styrelse.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...