Ankarpatent till salu

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
friseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av friseglarn » mån 10 dec 2007, 17:31

Jag har kört en del med "ängel" eller ankarvikt. Det fungerar bra och håller ned linan när det inte blåser så mycket. Bra för ställen med mycket trafik, linan blir inte "avkörd" av någon ovarsam stackare. Även bra i marginella förhållanden i någon bukt med dåligt fäste och det bara behövs "lite till" för att kunna sova gott... men det är inte mycket det gör... mest en illusion tycker jag. MEN om du redan har blyad lina är det ju helt onödigt med ankarvikt... blyade linan väger ju redan en hel del.. ta ankarvikten tillsammans med oblyad lina istället så är effekten mer påtaglig.

Om du vill förbättra dragvinkeln till ankaret tror jag mer på en fästpunkt i fören nere vid vattenlinjen... Det gör att båten ligger mycket mer "stabilt" på svaj också och inte pilar från sida till sida i hård vind. Fästet strax över vattenlinjen är svårt att nå så därför har man en bit överdimensionerad ankarlina upp till fördäck och fäster den "vanliga" linan med schackel vid "stumpen" som går till nedre fästet. Sedan släpper man ut. När man tar upp gör man som vanligt tills "stumpen" kommer upp och då tar man loss schackeln. Det tar några sekunder extra men det är det värt när det blåser hårt.

Hittade förresten ett "nytt" ankare som tillkommit efter spade, rocna m fl av den senaste "konkava" generationen ankare.

Ett turkiskt ankare "ultra anchor" som finns på följande plats: http://www.boyutmarine.com/en/products/ ... /index.htm

Grejen är att det penetrerar bra OCH har stor hållkraft. Som Spade nästan. Blyfylld spets... Tyvärr finns det ej i aluminium... gillar den negativa linjen fram till spetsen, kan riktigt föreställa mig hur spetsen tränger ned med den formen.

Någon som vill pröva nästa säsong o rapportera på forumet se´n?

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 10 dec 2007, 17:42

Håkan skrev: ...
Till detta tänker jag mig ett reservankare / racingankare (SWE 54, behövs det egentligen enligt reglerna?) och då en dragg på 12kg med med minsta möjliga lina som skall ligga undanstuvat i kölsvinet och aldrig användas.
...

Ha det /
Vet inte om jag förstår din fråga riktigt.
Menar du om man måste ha med ett ankare enligt LYS reglerna?
Vad jag vet så är det bara nämnt i samband med vägning, att det får finnas ombord när man väger båten. Det gäller då allt förtöjnings gods.
Entypsregler brukar ange tydligt vad som ska finnas ombord.
Det står inget om ankare i dom gamla klassreglerna för min båt men på Smaragden ska ankare finnas med.
Kan inte hitta något om att man måste ha med ankare enligt LYS.
Inte heller i RSR eller KSR.
Senast redigerad av 1 SWE54, redigerad totalt 0 gånger.

Grisslan
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Grisslan » mån 10 dec 2007, 18:26

Jag roade mig med att titta på de videofilmade s k "testerna" av Ultra Anchor. Rent patetiskt att se hur ofördelaktiga vinklar ankartågen på konkurrenterna fick. Mycket möjligt att ankaret är bra, men testerna var onekligen riktigt intetsägande. Gjorda i en sandlåda dessutom...

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 10 dec 2007, 18:57

Som Gunnar S lärjunge och mallig ägare till ett Delta undrar jag om någon lyckats sälja ett beg Breeze? Det är ju inget bra reservankare att stuva undan nere i nåt stuvfack precis.
Har de något värde alls?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 10 dec 2007, 19:43

Guitar Nilsson skrev:Som Gunnar S lärjunge och mallig ägare till ett Delta undrar jag om någon lyckats sälja ett beg Breeze? Det är ju inget bra reservankare att stuva undan nere i nåt stuvfack precis.
Har de något värde alls?
Håkan talar om en sk "ankarvikt" eller "angel". Man kan naturligtvis använda ett ankare till den saken. Sedan är det väl så att du trots allt har fått ankaret att fungera emellanåt? Rätt vad det är händer det något där ett extra ankare löser problemet, och då kan det komma väl tillpass.
Anders S

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » mån 10 dec 2007, 20:25

SWE54 skrev:
Håkan skrev: ...
Till detta tänker jag mig ett reservankare / racingankare (SWE 54, behövs det egentligen enligt reglerna?) och då en dragg på 12kg med med minsta möjliga lina som skall ligga undanstuvat i kölsvinet och aldrig användas.
...

Ha det /
Vet inte om jag förstår din fråga riktigt.
Menar du om man måste ha med ett ankare enligt LYS reglerna?
Jag var nog lite otydlig...
Tanken är att strippa båten vår / höst och då slänga iland skrymmande ankare, blyad lina, ankarvikt mm och då använda draggen ifall det skulle behövas.
Men jag kanske inte ens behöver en reservdragg?
Kanske skall slänga iland den ockå och satsa på ett bättre reservankare?
Men fördelen är dock att kunna stuva undan det långt ned i kölsvin eller liknande och då är väl få ankare så bra som en vanlig dragg?

Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » mån 10 dec 2007, 20:33

Anders S skrev:
Guitar Nilsson skrev:Som Gunnar S lärjunge och mallig ägare till ett Delta undrar jag om någon lyckats sälja ett beg Breeze? Det är ju inget bra reservankare att stuva undan nere i nåt stuvfack precis.
Har de något värde alls?
Håkan talar om en sk "ankarvikt" eller "angel". Man kan naturligtvis använda ett ankare till den saken. Sedan är det väl så att du trots allt har fått ankaret att fungera emellanåt? Rätt vad det är händer det något där ett extra ankare löser problemet, och då kan det komma väl tillpass.
Det känns dock som om 12kg dragg är lite tungt som ankarvikt...

Mvh /
Håkan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 10 dec 2007, 21:15

Tanken var nog att Håkan Guitar kan kanske använda sitt Breezeankare til något sådant. Personligen anser jag ankarvikter vara av föga värde, men jag har å andra sidan ett ankarspel. Om man avhänder sig sitt "bästa ankare" för att segla litet fortare hade jag i vart fall inte litat på en dragg. Ett litet nättare Delta, någon meter kätting eller två, ett par schacklar så du kan kombinera efter behov - då har du också din ankarvikt.
Anders S

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » mån 10 dec 2007, 22:41

Tanken är väl följande:
1. Att lätta båten på kappsegling regattor där det riktiga ankaret ligger i bilen eller på bryggan men ändå ha ett kvar ombord.
2. Skulle det bli läge att ankra under race vindstilla / motström har man i alla fall nåt.
3. Att på semestern ha ett reservankare väl stuvat och som inte rullar runt eller hasar inne i båten.

Men det är väl som du säger, det är bättre att ha en extra Delta med mycket kätting men då försvinner fördelen med lättstuvat.

Men man kanske kan hitta någon vrå där ett bättre ankare passar och inte kasar runt eller är i vägen.
Eller ha en dragg + 2 riktiga ankare på semestern?
Om vi leker med tanke att ha 2 riktiga ankare och de ena är 10 kg Delta, vad skulle det andra vara?

Mvh /
Håkan

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 11 dec 2007, 00:35

Anders S skrev:Tanken var nog att Håkan Guitar kan kanske använda sitt Breezeankare til något sådant. Personligen anser jag ankarvikter vara av föga värde, men jag har å andra sidan ett ankarspel. Om man avhänder sig sitt "bästa ankare" för att segla litet fortare hade jag i vart fall inte litat på en dragg. Ett litet nättare Delta, någon meter kätting eller två, ett par schacklar så du kan kombinera efter behov - då har du också din ankarvikt.
Jag har ingen bra plats för fuskbruset under däck. Jag har ett stort stuvfack med enstor plastback i botten, där har jag ett stockankare som både läggen och flyna är hopvikta på. Skulle inte kännas bra med det vassa brucet där nere. Eftersom jag spenderat min årskvot av båtgrejer nu så får jag nog fortsätta med mitt stockankare. Jag vet inte ens vikten, helt glömt det.

Ett drömarrangemang vore ett 16 kilos Delta fram kopplat till spel för svajning, nu har jag inget spel och gasoltuben där. Bak skulle säkert ett 6-kilos utan kätting räcka för de flesta ggr man ligger mot bryggor.
Den äldre seglare som jobbade på Hjertmans och hade en 31 fotare, han hade ett 7,5 kilos fuskbruce, som aldrig hade svikit honom. Han var nöjd med det fast han säkert kunna köpa Delta till personalrabatt.
Senast redigerad av 1 Guitar Nilsson, redigerad totalt 0 gånger.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 11 dec 2007, 00:36

Ok, då är jag med.
Jo ett ankare kan vara bra att ha i lätt väder..:)
Hellre lätt och skrymmande än tungt och lätt stuvat i alla fall.
För mig är vikt och funktion viktigt så är det lite skrymmande får man ta det. Det är alltid något man får göra avkall på i slutändan...

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 11 dec 2007, 00:44

Hur stor båt har SWE54? Delta har lite svävande rekomendationer tycker jag, efter båtlängd och bara lite ungefär visavi vikten.
Jag fick med en tabell/diagram som jag inte hittar på nätet, bara det här:

http://sv.lewmar.com/products/index.asp ... page_id=63

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 11 dec 2007, 00:52

Håkan skrev:Tanken är väl följande:
1. Att lätta båten på kappsegling regattor där det riktiga ankaret ligger i bilen eller på bryggan men ändå ha ett kvar ombord.
2. Skulle det bli läge att ankra under race vindstilla / motström har man i alla fall nåt.
3. Att på semestern ha ett reservankare väl stuvat och som inte rullar runt eller hasar inne i båten.

Men det är väl som du säger, det är bättre att ha en extra Delta med mycket kätting men då försvinner fördelen med lättstuvat.

Men man kanske kan hitta någon vrå där ett bättre ankare passar och inte kasar runt eller är i vägen.
Eller ha en dragg + 2 riktiga ankare på semestern?
Om vi leker med tanke att ha 2 riktiga ankare och de ena är 10 kg Delta, vad skulle det andra vara?

Mvh /
Får man plats måste man väl kunna ha ett 10-kilos fuskbruce? Jag köpte min kopia på Benn´s, det fuskbruset har aldrig svikit mig. Men då är jag förstås en överförsiktig typ och ankra där det är skyddat. Annars kan jag omöjligt sova.
Har man god råd kan man kanske ha ett lättvikts Fortress, det fäster ju bra i dy som det ofta är. Men det här är nog omöjligt att svara på. Ett ganska litet hopfällbart stockankare kanske vore bra, lätt att hanter från jollen om man behöver lägga ut nåt extra för att tex varpa sig inne i eller ut ur en hamn om motorn lagt av?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 11 dec 2007, 07:39

Håkan skrev:Tanken är väl följande:
Jag fattar precis. Vi seglar ju inte så långt ifrån varann :-)

Det jag vänder mig emot är 12 kg dragg, när det finns riktiga ankare? Du sparar ju "halva vikten" och får ett MYCKET bättre ankare med ett 6 kgs Delta. Är du dessutom rädd om båten är ju alla riktiga ankare mer kompakta än en dragg, och Delta har bar en spets (vass, dock) medan Bruce har tre, och draggen fyra. (Sedär, ännu en testparameter att ta till om man vill styra resultatet)...

Vad gäller H. Guitars Breeze-ankare, så kan man inte stuva det, så lägg det iland eller sälj det. Ett begagnat ankare kan väl gå för några hundralappar på blocket eller Tradera. Å andra sidan - skulle man tappa sitt nya Delta (det får vi inte hoppas) kan ju ett Breeze i förrådet komma tillpass tills man ersatt det riktiga.

Som ni förstår är mitt förråd ganska fullt med "bra-å-ha"-grejor. Det är inte säkert att det är alldeles sunt att tänka så.
Anders S

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tis 11 dec 2007, 08:59

Anders S skrev:
Det jag vänder mig emot är 12 kg dragg, när det finns riktiga ankare? Du sparar ju "halva vikten" och får ett MYCKET bättre ankare med ett 6 kgs Delta. Är du dessutom rädd om båten är ju alla riktiga ankare mer kompakta än en dragg, och Delta har bar en spets (vass, dock) medan Bruce har tre, och draggen fyra. (Sedär, ännu en testparameter att ta till om man vill styra resultatet)...
Nu förstår jag inte...
Jag tänker mig ett hopfällbar dragg med 4 spetsar men de är ju skyddade.
Virar man sen om lite tyg? och stuvar in i nåt hålrum långt ned så borde det ligga still. Till det lite snöre :wink:
Ett Delta är väl inte direkt lättstuvat?

Tillbaks till min andra fråga ang reservankare, vad skulle ni rekommendera efter ett 10kg Delta?

Mvh / Håkan
Håkan

Skriv svar