Hur kryssar olika båtar
Re: Hur kryssar olika båtar
Vill bara meddela att jag tar en paus från detta ämne.
Tycker nu att det passerat under en nivå som jag inte riktigt orkar med.
Tycker nu att det passerat under en nivå som jag inte riktigt orkar med.
Alla borde ha skägg
Der är ju precis det jag har skrivit hela tiden och dessutom är det svaret på ursprungsfrågan (även om ”kryssar illa” är lite överdrivet). För att segla upp till det höga lystalet, på ren kryss, måste allt vara tiptop. Segel, botten, köl- och roder-profilen ska spacklas och skepparn måste vara superalert och ha örnkoll på trimmet. Den gamla wasan eller Beason31:an däremot, den hänger med trots helkass botten, halvdassiga segel och halvloj skeppare.Seawolf skrev:
Om du en gång för alla gör i ordning din botten, (åren efteråt är barnlek), spacklar ut kölens profil till god symmetri med harmonisk kurvatur och rodrets och kölens bakkanter till max 4 mm tjocklek, och som pricken över I skaffar en självskotare typ "Vertech" eller "Glider", samt eventuellt ett storsegel med max akterrunda enligt LYS. Och sen, efter lite träning att hantera grejerna om du inte redan känner dig kontant med det, då kommer du att minst segla jämt med brorsan (om han har normal men inte perfekt botten) och troligen klå honom på kryss och läns upp till måttlig vind.
Processen ovan har arbetats igenom av en och annan Norsk Bavariaägare och faktiskt fått dem att segla på riktigt skapligt.
Man köper inte en välseglande båt. Man skapar den!
Det är den skillnaden trådskaparen frågar efter och den finns!
Att lägga fruktansvärt många tusenlappar på segel och fruktansvärt många timmar på botten ger såklart en snabbare båt men för mig går det fetbort.
Nej, det finns annat att lägga både pengarna och tiden på. Jag jobbar vidare med segeltrim och lägger lite extra krut på slipning och målning nästa år så får vi se.
Kul tråd annars. AWB:er brukar oftast bli beskyllda för att vara dåliga seglare av alla utom ägarna. Här är det en ägare (jag) som hävdar att kryss inte är båtens starka sida men får till svar ungefär att ”det är den visst, bara du lär dig segla och rustar den ordentligt”. Bra och välförtjänt reklam för en bra båt.
Och med kryss menar jag att gå så fort som möjligt mot vinden (och ja, omväxlande för babords och styrbords halsar men det fattar väl alla). Lite (några grader) öppen bidevind är en helt annan sak. Och jag tror att det är just spåret däremellan, som jag har svårt ligga och balansera på, med denna båt.
Bra segel och ren botten gör seglingen roligare. Vem vill inte segla om istället för att bli akterseglad?
Själv brukar jag skrubba botten med den kvast några gånger per säsong. Seglen är i bra skick liksom skot och fall. Sen är man litet prylnörd också.
Själv brukar jag skrubba botten med den kvast några gånger per säsong. Seglen är i bra skick liksom skot och fall. Sen är man litet prylnörd också.
Jag märker av det tydligt på min med självslående, det är svårt att hålla farten uppe och det blir lätt vingligt för att seglet blir ganska känsligt när det är smalt. Seglar jag med genuan så blir det bättre i riktigt lätta vindar.enfin skrev: ...
Och med kryss menar jag att gå så fort som möjligt mot vinden (och ja, omväxlande för babords och styrbords halsar men det fattar väl alla). Lite (några grader) öppen bidevind är en helt annan sak. Och jag tror att det är just spåret däremellan, som jag har svårt ligga och balansera på, med denna båt.
Har du provat med ett överlappande segel..?
Hu väl stämmer det polardiagram som finns till båten förresten?
Kan ju vara intressant om det finns en felmarginal på sådant för oss siffernissar.
Brendan, vad hände med dina selftacker planer...?
Såg bara en snabb skymt innan dom försvann.
Ångrat dig?
Såg bara en snabb skymt innan dom försvann.
Ångrat dig?
Vet inte hur intressanta mina seglingsbravader kan vara men så länge någon frågar saker kan jag väl vara artig och svara.
5,14 m/s, 90 grader mellan slagen ska ge ca 6 knop
10,3 m/s, 90 grader mellan slagen ska ge ca 6,4 knop.
Skulle säga att vi normalt gör, från 5 m/s, 5,7-6,1 knop på kryss vid 90 grader mellan slagen. Då visar vindinstrumentet ca 29-30 grader. 100 grader mellan slagen känns milt uttryckt, svårt…
5,14 m/s halvvind ska ge drygt 7 knop. Låter mycket i den svaga vinden spontant.
3,1 m/s halvvind ska ge 6 knop. Låter mycket i den svaga vinden spontant.
Vid frisk halvvind har vi varit uppe i +8 knop. Och + 9 vid frisk slör men jag tror det blåste mer än 10 då.
Generellt: Med tom båt, bra segel, duktig skeppare och, jag höll på att glömma, bra botten, kan diagrammet stämma men jag är inte riktigt där än….
Focken är bytt till en styv sandwich radial med en kort latta men storen är original dacron med fyra genomgående lattor. Som båten används kan jag inte motivera 30-40´ på nytt storsegel fast det skulle vara roligare (och trots ett störande överhypotek och löjligt låg ränta
).
Är 100% genoa samma sak som självslående fock? Det skiljer väldigt lite i diagrammet mellan de olika förseglen. Det är bara i svag bidevind som 140% är något snabbare. Kan det verkligen stämma? Hur som helst:Hu väl stämmer det polardiagram som finns till båten förresten?
5,14 m/s, 90 grader mellan slagen ska ge ca 6 knop
10,3 m/s, 90 grader mellan slagen ska ge ca 6,4 knop.
Skulle säga att vi normalt gör, från 5 m/s, 5,7-6,1 knop på kryss vid 90 grader mellan slagen. Då visar vindinstrumentet ca 29-30 grader. 100 grader mellan slagen känns milt uttryckt, svårt…
5,14 m/s halvvind ska ge drygt 7 knop. Låter mycket i den svaga vinden spontant.
3,1 m/s halvvind ska ge 6 knop. Låter mycket i den svaga vinden spontant.
Vid frisk halvvind har vi varit uppe i +8 knop. Och + 9 vid frisk slör men jag tror det blåste mer än 10 då.
Generellt: Med tom båt, bra segel, duktig skeppare och, jag höll på att glömma, bra botten, kan diagrammet stämma men jag är inte riktigt där än….
Ja, men inget som är värt att nämna i det här sammanhanget. Annars tror jag, trots polardiagrammet, att det finns en del att hämta med en optimerad, fin överlappande genua. Båten är ganska brett stagad så nya skenor kan nog behövas för perfekt kryssvinkel. Man tappar dock den fantastiska komforten som självslående ger + att man nog snabbt blir överriggad med en stor genua om vinden ökar. Inge kul på semestern med familjen.Har du provat med ett överlappande segel..?
Jo, men nu pratar vi om en Hanse som cruisingseglas till 100% + en liten (men rolig) klubbsegling/år. Sen måste man ju alltid ”testa” lite så fort ett ”ämne” dyker upp såklart. Ämne = allt som seglar åt samma håll.Bra segel och ren botten gör seglingen roligare. Vem vill inte segla om istället för att bli akterseglad?
Focken är bytt till en styv sandwich radial med en kort latta men storen är original dacron med fyra genomgående lattor. Som båten används kan jag inte motivera 30-40´ på nytt storsegel fast det skulle vara roligare (och trots ett störande överhypotek och löjligt låg ränta