Klarar varven lågkonjunkturen? /Flyttad till Klotterplanket

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Klarar varven lågkonjunkturen?

Inlägg av Seglaren » ons 19 nov 2008, 23:10

fredrikk skrev: Jag tror att han sparade rätt bra med pengar. Värdeminskning är oftast den största kostnaden för bilägande, och på en 15 år gammal Volvo finns inte mycket värde kvar att minska. En 5 år gammal bil är dyr i jämförelse. Själv äger jag en 18 år gammal bil och en 12 år gammal bil. Det är 18-åringen som har lägst totalkostnad.
Tror också han gjorde det mest ekonmiska valet. Det är väl som med huspriserna, man vill kanske intala sig själv att man sitter på en guldgruva bara för att priset stiger, och visst "vill" man tro att det är smart med en nyare bil. Värdeminskningen är som sagt det som får en gammal bil att stå sig bra även om den är lite törstig och behöver nya delar oftare än en nyare bil. Enkelt att kika på: http://www.bilkalkylen.konsumentverket.se/

Tack Tommy för graferna. De visar ett genomsnitt på nationell nivå antar jag. Så beroende på var de upphaussade fastigheterna ligger lär deras pris rasa mer eller mindre, en del kommer säkert att ligga kvar en bit över den sansade streckade linjen och en del sjunka mer än så. har man tur har man satsat på rätt häst. Intressant ska det i alla fall bli att se hur lång tid det tar innan läget normaliserat sig. Vi lånade mer än vad många sansade här på forat skulle se som sunt, men lyckades i alla fall välja rätt tillfälle känns det som. Med facit i hand känns det ju bättre att handlat hus för lånade pengar -99 än i år.

Tänk om man i skolan, ex på gymnasiet hade en bra samhällskunskap där man fick lära sig om bubblor, kristider, orsak och verkan, etik och moral, samt lite livskunskap - hur man vårdar och utvecklar en relation, hanterar livskriser mm. Det är många som kommer att lära sig den hårda vägen med kraschad ekonomi som start på en skakig resa på det personliga planet.

När vi köpte vår fastighet ( en mindre gård med några ha åkermark och lite vedförråd) för ca 9 år sedan fick vi berättat för oss hur ägarnas far köpt stället på 20-talet som sommarnöje. Tidigare bondfamilj fick bo kvar i "gamla huset" och driva gården. Själva använde de nya huset som sommarnöje. Men lika stor anledning till att han köpte stället var att kunna försörja familjen med mat i händelse av kristider. Sista året har detta minne dykt upp allt oftare i tankarna och känns inte som en helt avlägsen tanke idag heller snart 100 år senare.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tor 20 nov 2008, 06:51

Seglaren skrev:
fredrikk skrev: Jag tror att han sparade rätt bra med pengar. Värdeminskning är oftast den största kostnaden för bilägande, och på en 15 år gammal Volvo finns inte mycket värde kvar att minska. En 5 år gammal bil är dyr i jämförelse. Själv äger jag en 18 år gammal bil och en 12 år gammal bil. Det är 18-åringen som har lägst totalkostnad.
Tror också han gjorde det mest ekonmiska valet. Det är väl som med huspriserna, man vill kanske intala sig själv att man sitter på en guldgruva bara för att priset stiger, och visst "vill" man tro att det är smart med en nyare bil. Värdeminskningen är som sagt det som får en gammal bil att stå sig bra även om den är lite törstig och behöver nya delar oftare än en nyare bil. Enkelt att kika på: http://www.bilkalkylen.konsumentverket.se/
Mja, det beror på om man räknar med de mellan 20- 30 000 per år i reparation och utbytesdelar han lade ned. För att inte tala om hur mycket kommunalt han åkte för att bilen stod på verkstan så ofta. Kanske inte gäller japanska bilar dock men detta var en Volvo (940?). Det var nog närmare 10 år gammal än 15 kanske jag ska korrigera.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tor 20 nov 2008, 07:27

Klart oekonomiskt att lägga ner 20-30000 varje år (??) på en 10-15 år gammal bil, det kan väl varje funtad person hålla med om. Hur kan du blanda ihop det med snålhet eller ekonomiskt sinne. Det är bara dumhet. Är månne dina siffror överdrivna, Q?

Själv kör jag en WW Passat Kombi från 1998. Går som en klocka, och modellen känns faktiskt fortfarande snygg och modern, med all bekvämlighet. Den har gått "endast" 12.400 mil. Gissar på att den kanske är värd 30-40000 idag eller ens det. Gör en service varje år som brukar kosta ca 3000. Det är 250 kronor i månaden (förutom skatt/försäkring/däck). Är jag dum Q? Borde jag omedelbums förstå min idioti och köpa en ny bil och se en värdeminskning på kanske 4000 i månaden första året?

Hälsningar
Tommy

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tor 20 nov 2008, 08:35

Tommy, som vanligt tolkar du in information och förvrider den. Jag har inte en aning om hur just din bil funkar. Däremot är jag iofs knappast förvånad att du kör en något äldre bil med tanke på hur du resonerar i övrigt.

Men som sagt den nämnda kollegans bil var inne väldigt mycket på verkstan. Han hade troligen otur (kanske just det året) efterssom han fick byta mycket slitdelar såsom avgassystem inkl kat, skivor/ok och generator. Sen var det visst någon storservice också. Men han ojjade sig mycket över hur mycket den kostade i reparationer. Något man kanske inte behöver betala så mycket för med en litet nyare bil. Konstigare än så var det inte.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 20 nov 2008, 08:55

Jag håller med Tommy i detta fall. Du skrev också först att det handlade om 20-30K per år - det antyder ju ett långt utdraget ekonomiskt lidande. Din första uppgift vara att bilen är 15 år. Nu är bilen 10 år och det handlade tydligen om kostnader i denna storlek en gång, inte årligen. Men det kan väl ändå vara märkligt att betala 50% av bilens marknadsvärde i reparationer - det håller jag med om.

Ditt exempel förefaller beskriva en illa informerad person som inte kan göra en restvärdes- och bruksvärdeskalkyl eller kanske inte ens klarar av att läsa begagnatannonser. Om man tar oinformerade beteenden som bevis för att någon ekonomisk strategi är fel (eller för den delen rätt) kan man få märkliga resultat. Det handlar nog om assymetrisk information som grund för irrationella ekonomiska beslut (det förväxlar man ibland med ren dumhet, men det behöver det inte alltid vara - han(?) kan vara lurad av verkstaden eller någon annan) eller om starka principiella ställningstaganden.

På ett mer konkret plan är det ju inte så att alla begagnade bilar (båtar) drar stora kostnader under ägandeperioden bara för att några gör det. Nya bilar (båtar) är inte alltid bekymmersfria. Det är ju inte heller så att nya bilar (båtar) nödvändigtvis kostar mindre i vård och underhåll än äldre bilar (båtar), en annan vanlig myt.
Anders S

fredrikk
Diamantmedlem

Inlägg av fredrikk » tor 20 nov 2008, 09:00

Mr Q skrev: Men som sagt den nämnda kollegans bil var inne väldigt mycket på verkstan. Han hade troligen otur (kanske just det året) efterssom han fick byta mycket slitdelar såsom avgassystem inkl kat, skivor/ok och generator. Sen var det visst någon storservice också. Men han ojjade sig mycket över hur mycket den kostade i reparationer. Något man kanske inte behöver betala så mycket för med en litet nyare bil. Konstigare än så var det inte.
Då kanske det inte handlar om 20-30 kkr per år, utan snarare 20-30 kkr under ett givet år? Det låter rimligare, och gör inte ägandet av bilen till en dålig affär. Att äga äldre bilar är generellt sett billigare än att äga nyare bilar -- därmed inte sagt att man inte kan ha otur/välja fel bil. Men generellt sett skall en 15 år gammal 940 vara en sparbössa, liksom Saab 9000 och saab 900 (gamla modellen).

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tor 20 nov 2008, 09:04

Vad är det som säger att inte växellådan rasar året efter? Eller att ACC:n keckar ihop. Något åtminstone gamla Saabar har en tendens att göra. Sen finns det ju faktorer som rost, nedslag på besiktning för diverse otyg, mm.

Sorry att jag svajade på mellan 15 och 10 år, jag förstår nu att det är av yttersta vikt här på forumet att vara exakt. :o

fredrikk
Diamantmedlem

Inlägg av fredrikk » tor 20 nov 2008, 09:11

Mr Q skrev:Vad är det som säger att inte växellådan rasar året efter? Eller att ACC:n keckar ihop. Något åtminstone gamla Saabar har en tendens att göra. Sen finns det ju faktorer som rost, nedslag på besiktning för diverse otyg, mm.
Detta är medräknat.

Tomas E
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas E » tor 20 nov 2008, 10:35

Ser att diskussionen av någon för mig (orkar inte läsa all historik) obegriplig anledning har övergått till att handla om beg-bilar, vilket är något som jag begriper mig på än mindre än båtar.

Jag lämnar gärna följande bidrag till förvirringen:

Jag kör en Volvo 940, årsmodell 1998, uttagen medio 97, köpt av mitt bolag 2002 för 123.000 kr. Då hade den gått 7.100 mil. Bilen har hela tiden varit proffs-servad. Några egentliga fel har aldrig uppstått under min ägo. Förutom intervallservice har sånt som koppling och bromsklossar, däck och vindrutetorkare bytts ut. I våras lät jag värdera bilen därför att jag skulle köpa ut den från det egna bolaget. Jag kunde då köpa en perfekt fungerande och välvårdad bil till priset av 31.000 riksdaler. Då hade den gått ca 18.000 mil.

När jag 2002 såg mig om efter ny beg-bil pratade jag med varenda taxichaufför jag träffade. Alla sa att en Volvo 940 av sen årsmodell var oslagbar (ingen rost, alla barnsjukdomar botade, inte överdrivet mycket elektronik i motsats till senare modeller). Jag räknar med att kunna ha bilen i minst 10 år/22.000 mil till utan problem.

Jag ser den här bilen som ett gigantiskt misstag av Volvo. Det handlar om en kvalitetsprodukt som, sett ut tillverkarens perspektiv, inte behöver bytas ut tillräckligt ofta. Det som folk retar sig på är ständigt återkommande småfel, särskilt om de börjar samma dag som bilen tas ut. Det som folk - felaktigt - accepterar är att bilar alltför tidigt tar slut, som det upplevs p g a ålder. Själv är jag övertygad om att det beror på att tillverkarna har lärt sig att inte göra bilar som håller för länge.

Hur kan man vara nöjd med en mer än tio år gammal Volvo, frågar sig säkert många. I mitt fall är bilen endast ett transportmedel, inte en hobby, inte en penisförlängare att impa på grannskapet med. Detta underlättar säkert. Den som köper en bil för att tillfredsställa andra behov än de rent transportmässiga rekommender jag att lägga merkostnaden på besök hos en duktig kurator, som hjälp att komma tillrätta med de andra behoven.

Nackdelen med den här fina damen är egentligen bara bränsleförbrukningen (faktisk förbrukning är knappt 1,00 l/mil vid blandad körning), som jag antar är ca 10-15% högre än en lika stor och ny bil. Den totala körekonomin är givetvis otroligt mycket bättre än för en ny bil, men högre bränsleförbrukning och utsläpp är givetvis inte bra ur miljösynpunkt. Däremot måste man ställa denna miljöpåverkan mot den som uppstår i samband med för det första en skrotning av den gamla bilen, för det andra tillverkning (inkl järnmalmsbrytning etc) av en ny bil.

Dessutom befinner vi oss just nu sannolikt i en bilteknologisk brytningstid: dagens teknik blir mer omodern om tio år än vad en tio år gammal Volvo är omodern i dag. Det gör att man bör vänta med att byta om man kan. Jag hoppas att min Volvo håller så länge att jag kan ta steget direkt till den nya tekniken, men är väl medveten om att det kanske inte går. - Världens ingenjörer har ju hittills varit betydligt mer framgångsrika i att konstruera penisförlängare än i alla avseenden effektiva transportmedel.
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 20 nov 2008, 11:35

Tomas E skrev: Själv är jag övertygad om att det beror på att tillverkarna har lärt sig att inte göra bilar som håller för länge.
Jag har en motsvarande bil som din, men en Passat. Jag tycker det är en poäng med galvad stomme, för man ställer ju karetan vid sjön rätt ofta :-)

Det finns säkert värden utanför de rent transporttekniska som kan vara acceptabla (man kan ju få bli glad när man ser den parkerad, för att travestera en vanlig uppfattning om båtar), men annars delar jag helt din uppfattning om ekonomi och miljöbelastning. Man underskattar (eller bortser) ofta frågan om total miljöbelastning vid utbyte till en ny bil.

Tillverkarna av de flesta produkter jobbar hårt på att få "rätt kvalitet" på hela produkten. Idealet är ju att hela (bilen) går sönder samtidigt, allt är utslitet på en gång. Dagens bilar är ju på det sättet oerhört mycket bättre än 60- och 70-talsbilar, för de håller ju mycket längre. Men när de är slut så är de - jag kan inte riktigt se att en 2006 års modell av något vanligt märke vara föremål för motorbyte, karossrenovering och allmän renovering om 20 år och 30K mil. Jag tror som du att det kommer att hända spännande saker de närmaste tio åren eller så. Personligen vill jag då ha en likadan bil som Håkan har båt - med eldrift, kanske en hybrid.

Annars har jag några bra cyklar att ta till :-)
Anders S

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 20 nov 2008, 11:37

Min är en 74a, den går ca 2000 M/år, kostnaderna utslaget per år överstiger säkert 30.000:-
Borde byta däck, men det är alldeles för dyrt, har haft samma sedan den var ny.
I sommras bytte jag motor, ja, det uppkommer alltid kostnader både väntade och oväntade.
Bilradion som jag har är helt kass, kan det bero på att antennen bara är 17m?
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tor 20 nov 2008, 11:47

Calle C skrev:Min är en 74a, den går ca 2000 M/år, kostnaderna utslaget per år överstiger säkert 30.000:-
I sommras bytte jag motor, ja, det uppkommer alltid kostnader både väntade och oväntade.
:lol:
Hur har du det med aktiva säkerhetssystem i din 74a, känns det inte otryggt att fara omkring i så gammal kärra? Särskilt med ny motor och allt, är du säker på att chassiet och drivlinan pallar nya fräscha och kanske fler hk utan att du blir en fara för dig själv och dina medtrafikanter :lol:
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 20 nov 2008, 11:55

Calle C skrev:Min är en 74a, den går ca 2000 M/år, kostnaderna utslaget per år överstiger säkert 30.000:-
När det gäller däck, kan du inte göra som man gjord förr - skära nytt mönster och regummera... :-)
Sån't får man ta om man utan att blinka tagit på sig att vårda en Schlarf-Vogel *.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tor 20 nov 2008, 12:09

Tomas E skrev:
Dessutom befinner vi oss just nu sannolikt i en bilteknologisk brytningstid: dagens teknik blir mer omodern om tio år än vad en tio år gammal Volvo är omodern i dag. Det gör att man bör vänta med att byta om man kan. Jag hoppas att min Volvo håller så länge att jag kan ta steget direkt till den nya tekniken, men är väl medveten om att det kanske inte går. - Världens ingenjörer har ju hittills varit betydligt mer framgångsrika i att konstruera penisförlängare än i alla avseenden effektiva transportmedel.
Det är behagligt att slippa framföra allt själv.... :-)

Men ändå, undrar hur svenska mijöpolitiker går iland med konststycket göra det kapitala självbedrägeriet att klassa motostarka bilar som miljöbilar bara för att de kan köras på annat än bensin eller diesel. Eftersom etanol mm ju överlappar oljebränslena speler det absolut ingen roll vilket av dem man slösar på, det ökar totalen att slösa. Den extra etanolen man kunde spara kan ju användas av en annan bil, och etanol mfl. är en mycket begränsad resurs den med. Men miljödebatten karakteriseras ju av en massa ytterst idealistiska och välmenande men mycket okunniga och fantasilösa individer.

Lasse M
Diamantmedlem

Inlägg av Lasse M » tor 20 nov 2008, 12:21

Tommy skrev:Klart oekonomiskt att lägga ner 20-30000 varje år (??) på en 10-15 år gammal bil, det kan väl varje funtad person hålla med om.
....årets båtnota på skoj och nya prylar hamnade ungefär på 30 papp och det på någonting som nästan är 30 år... tur det är båt och inte bil man håller på med :wink:

Lasse

Skriv svar