Tror också han gjorde det mest ekonmiska valet. Det är väl som med huspriserna, man vill kanske intala sig själv att man sitter på en guldgruva bara för att priset stiger, och visst "vill" man tro att det är smart med en nyare bil. Värdeminskningen är som sagt det som får en gammal bil att stå sig bra även om den är lite törstig och behöver nya delar oftare än en nyare bil. Enkelt att kika på: http://www.bilkalkylen.konsumentverket.se/fredrikk skrev: Jag tror att han sparade rätt bra med pengar. Värdeminskning är oftast den största kostnaden för bilägande, och på en 15 år gammal Volvo finns inte mycket värde kvar att minska. En 5 år gammal bil är dyr i jämförelse. Själv äger jag en 18 år gammal bil och en 12 år gammal bil. Det är 18-åringen som har lägst totalkostnad.
Tack Tommy för graferna. De visar ett genomsnitt på nationell nivå antar jag. Så beroende på var de upphaussade fastigheterna ligger lär deras pris rasa mer eller mindre, en del kommer säkert att ligga kvar en bit över den sansade streckade linjen och en del sjunka mer än så. har man tur har man satsat på rätt häst. Intressant ska det i alla fall bli att se hur lång tid det tar innan läget normaliserat sig. Vi lånade mer än vad många sansade här på forat skulle se som sunt, men lyckades i alla fall välja rätt tillfälle känns det som. Med facit i hand känns det ju bättre att handlat hus för lånade pengar -99 än i år.
Tänk om man i skolan, ex på gymnasiet hade en bra samhällskunskap där man fick lära sig om bubblor, kristider, orsak och verkan, etik och moral, samt lite livskunskap - hur man vårdar och utvecklar en relation, hanterar livskriser mm. Det är många som kommer att lära sig den hårda vägen med kraschad ekonomi som start på en skakig resa på det personliga planet.
När vi köpte vår fastighet ( en mindre gård med några ha åkermark och lite vedförråd) för ca 9 år sedan fick vi berättat för oss hur ägarnas far köpt stället på 20-talet som sommarnöje. Tidigare bondfamilj fick bo kvar i "gamla huset" och driva gården. Själva använde de nya huset som sommarnöje. Men lika stor anledning till att han köpte stället var att kunna försörja familjen med mat i händelse av kristider. Sista året har detta minne dykt upp allt oftare i tankarna och känns inte som en helt avlägsen tanke idag heller snart 100 år senare.