Det finns för och nakdelar med att bo på en liten ort. En fördel är att man känner de kranförare som man anlitar och de känner mig och vet vad jag har för båt. Det finns naturligtvis nackdelar också, inte pga att det är en liten ort utan på att alla känner alla, men som också är en fördel - för det mesta.Anders S skrev:Problemet är ibland att skilja dem från de andra yrkesmännen.toaen skrev:Det är just därför det är så skönt att anlita yrkesmän som vet vad dom gör.
När man lyfter båtar där stropparna inte ligger tryggt framför och bakom fenan måste man förstås alltid säkra stropparna mot glidning. Det är inte alla kranförare som kan förstå av sig själva hur båten ser ut under ytan, och alla båtägare förstår inte konceptet med en stropp som glider på en våtslemmig höstbotten.
Min egen lösning på detta är ett foto på båten. Det fotot visar kranföraren undervattensprofilen, och då brukar de veta precis.
På en liten ort är oftast yrkesmännen mångsidiga. Jag anlitade en maskinförare för ett uppdrag i en av våra större städer. Det uppdraget utförde han på bästa sätt, men jag kom på att jag hade en liten detalj som vilken som helst av de maskinförare som jag regelmässigt anlitar är hemma (jobbar på ett elverk) skulle klarat galant. Jag insåg snabbt att det var meningslöst att försöka, trots att timpengen var mer än 50% högre ( 400 kr/tim hemma mot 625 kr/tim i stora staden). Jag avbröt jobbet så snabbt jag insåg att han varken kunde eller ville.
tommy