Klarar varven lågkonjunkturen? /Flyttad till Klotterplanket

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Klarar varven lågkonjunkturen?

Inlägg av Anders S » tor 20 nov 2008, 12:23

Seawolf skrev: Men ändå, undrar hur svenska mijöpolitiker går iland med konststycket göra det kapitala självbedrägeriet att klassa motostarka bilar som miljöbilar bara för att de kan köras på annat än bensin eller diesel. Eftersom etanol mm ju överlappar oljebränslena speler det absolut ingen roll vilket av dem man slösar på, det ökar totalen att slösa. Den extra etanolen man kunde spara kan ju användas av en annan bil, och etanol mfl. är en mycket begränsad resurs den med. Men miljödebatten karakteriseras ju av en massa ytterst idealistiska och välmenande men mycket okunniga och fantasilösa individer.
Jag undrar om inte detta är en följd av kompromisser och totalsyn. Även en kunnig och fantasifull miljövän kan ju inse att en drakonisk syn på privatbilism och drivmedelsförbukning skulle skapa väl stora förändringar i sakernas tillstånd för att vara gångbara - jämför hur GWB och Herr Obama nu funderar på stora insatser för att stötta bilindustrin, precis som Anders Borg lär fundera på lokalt för Västsverige. Och våra fina svenska bilfabriker är inte längre "våra", utan brickor i spelet för två svårt ansatta världskoncerner. Detta kan inte vara alldeles lätt, men visst vore det rätt att se fordonskrisen som e möjlighet i st f ett problem.

Men, javisst, etanol är en bristvara så länge man tillåter/uppmuntrar/accepterar transportsamhället i sin nuvarande form. Möjligen kan man hoppas på att generation-2-etanol (i princip, etanol från pinnar i skogen) kan staga upp slagsidan, och visst måste man skala ner både effekter och hastigheter på¨vägarna om man vill komma vidare.
Anders S

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tor 20 nov 2008, 12:37

Anders S skrev:Och våra fina svenska bilfabriker är inte längre "våra", utan brickor i spelet för två svårt ansatta världskoncerner. Detta kan inte vara alldeles lätt, men visst vore det rätt att se fordonskrisen som e möjlighet i st f ett problem.
Intressant hur det blev en bilsajt helt plötsligt eller kanske sakta krypande...

Håller med dig Anders
Den biltillverkare som först kommer med en vettig elbil för 5 pers med hyfsad prestanda och kanske en nödgenerator kommer få åtminståne 1 ny kund :wink:
Till dess får jag hålla tillgoda med våra biogasbilar...

Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 20 nov 2008, 12:49

Håkan skrev: Den biltillverkare som först kommer med en vettig elbil för 5 pers med hyfsad prestanda och kanske en nödgenerator kommer få åtminståne 1 ny kund :wink:
Till dess får jag hålla tillgoda med våra biogasbilar...

Mvh /
Det vore inte särskilt märkvärdigt att serietillverka en budgethybrid, med 15 hk eller så på på en allbränslemotor till generatorn och batterier som räcker 10 mil. Driver man den på etanol (förnyelsebar, koldioxidneutral) må det ju vara bättre än mycket annat. Men jag är inte så insatt i det senaste på motorsidan, så det kan säkert tänkas ännu mer allsidiga lösningar - Stirlingmotor eller direktinsprutade allbränslemotorer. Framförallt skulle den dagliga driften kunna täckas via vattenkraft, vindkraft eller solpaneler i stället för olja. Vi behöver ju oljan bättre för att kunna bygga båtar av på de svenska varven (heroisk ansträngning att komma topic igen).
Anders S

Tomas E
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas E » tor 20 nov 2008, 13:05

Seawolf skrev: Men ändå, undrar hur svenska mijöpolitiker går iland med konststycket göra det kapitala självbedrägeriet att klassa motostarka bilar som miljöbilar bara för att de kan köras på annat än bensin eller diesel. Eftersom etanol mm ju överlappar oljebränslena speler det absolut ingen roll vilket av dem man slösar på, det ökar totalen att slösa. Den extra etanolen man kunde spara kan ju användas av en annan bil, och etanol mfl. är en mycket begränsad resurs den med. Men miljödebatten karakteriseras ju av en massa ytterst idealistiska och välmenande men mycket okunniga och fantasilösa individer.
Extra roligt (?) blir det när bensinen, som nu, är billigare än etanolen och skatterabatterade miljöbilar kan köras på båda bränslena.

Om vi med miljöpolitiker avgränsar oss till de ministrar i regeringen som närmast kan komma i fråga kan jag inte låta bli att bli konspiratorisk:

Jordbruksministern (c) är själv jordbrukare, van vid att leva på direkta och förtäckta bidrag, och tjänar personligen en rejäl hacka (om inte annat så på den egna fastighetens värdestegring) till följd av satsningarna på biobränsle.

Näringsministern (c) är en pratkvarn utan utbildning och - till synes - utan något mellan öronen.

Miljöministern (c) är för mig den största gåtan av dessa tre, eftersom jag finner honom vara sällsynt sympatisk. Jag var nyligen på ett lunchseminarium om klimatpolitiken med Carlgren som pratare. Han gav intryck av att vara både insatt och engagerad. Jag har helt enkelt svårt att se igenom och vara cynisk beträffande den här killen, men det kanske finns någon annan som kan hjälpa till i det avseendet?

Tror nog att etanolsatsningen kommit till dels därför att det är ett sätt för jordbruksmaffian att tjäna stålar, dels därför att det är ett bränsle som finns i verkligheten och fungerar.

Elbilar: i princip jättebra, men man bör ha i minnet att elbilar körs på el, som i dagsläget på marginalen produceras av utländska kolkraftverk.

Om den korrekta benämningen på etanolbilar är svältbilar, så är således den korrekta benämningen på elbilar - kolbilar.

Och då hamnar vi till syvende og sidst där energidebatten alltid handlar: hur producera ofantliga mängder el uthålligt och miljövänligt?
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Tomas E
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas E » tor 20 nov 2008, 13:11

Anders S skrev: Men, javisst, etanol är en bristvara så länge man tillåter/uppmuntrar/accepterar transportsamhället i sin nuvarande form. Möjligen kan man hoppas på att generation-2-etanol (i princip, etanol från pinnar i skogen) kan staga upp slagsidan, och visst måste man skala ner både effekter och hastigheter på¨vägarna om man vill komma vidare.
Livsstilsförändringar antyder du... Det finns ingen svensk politiker inom etablissemangspartierna som förespråkar sådana, men jag är övertygad om att de blir oundvikliga.

På tal om att "skala ner både effekter och hastigheter" så skrev någon på DN Debatt (från Saab, har jag för mig) för många år sen att det bilars bränsleförbrukning skulle gå att minska med 1/3 (?) bara genom att ändra utväxlingen och maxhastigheten. Vi verkar bli fler och fler som vill ha en sån bil. Kommer biltillverkarnas marknadsförare att upptäcka oss inom rimlig tid?
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 20 nov 2008, 13:21

Anders S skrev: Det vore inte särskilt märkvärdigt att serietillverka en budgethybrid ...
Tekniskt sett kan det inte vara något problem.
Men varför ska det vara så omöjligt att få "budgethyrid"-drift i båtarna?
Det kanske kan vara något för svenska varven? Miljöriktiga båtar.
Så värst innovativa verkar inte varven vara när båtar som långbåten kommer högt upp på listan över innovativa svenska båtar (om nu ens långbåten är svensk?)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 20 nov 2008, 13:25

Tomas E skrev:
Om den korrekta benämningen på etanolbilar är svältbilar
I detta är jag väl informerad (har snarare mer kunskap i min närhet än jag kan ta in, icke-biolog/kemist som jag är), och lösning på problemet finns. Problematiseringen "svältbil" är delvis skapat som en partsinlaga - de i Europa som ser bränslesnåla dieslar som den enda rätta vägen lobbar för detta synsätt i EU, ivrigt påhejade och stödda av sk "oberoende forskning", finansierad av oljebolagen. Det är dock svårt att helt se bort från problemet, eftersom man skövlar regnskog för att odla sockerrör och sannolikt tvingar man självägande bönder i tredje världen in i ett industriellt komplex som nog kan ha sina sidor. Det är dock inte sagt att alternativet för sockerrörsodlarna varit livsmedelsproduktion - teoretiskt sant, men i praktiken inte lika självklart. Nåväl - i detta finns det mycket vi inte vet.

Men det görs mycket arbete för att nå fram till generation 2 av etanolfabriker, där man kan använda spill från skogs och jordbruksverksamhet. I Sverige har bland annat Lantmännen (ja jag vet, det är de förkättrade (c) som är bovarna) sådan forskning igång. Världsmarknadspriset är sådant att spannmålsetanol inte riktigt fungerar ekonomiskt, annars hade sådan odling varit möjlig i stora delar av Sverige - en stor sådan fabrik står redan idag i malpåse av ekonomiska skäl. Att göra etanol av biomassa som annars bryts ner på annan väg är ett av flera alternativ, men om inte Väst lär sig hushålla med energi kan inte mycket hända på sikt.

Jag skall ta på en extra tröja nu.
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 20 nov 2008, 13:31

bosseh skrev:
Anders S skrev: Det vore inte särskilt märkvärdigt att serietillverka en budgethybrid ...
Tekniskt sett kan det inte vara något problem.
Men varför ska det vara så omöjligt att få "budgethyrid"-drift i båtarna?
Det kanske kan vara något för svenska varven? Miljöriktiga båtar.
Så värst innovativa verkar inte varven vara när båtar som långbåten kommer högt upp på listan över innovativa svenska båtar (om nu ens långbåten är svensk?)
Jag avsåg nog den avsevärda kostnadspremie som t ex Toyta tar ut på sin hybridbil Prius. Maken till Lull-Lull-försedd familejebil har jag icke skådat på länge. Fram med snikmodellen i stället... Den är inte helt fullgången ännu - den är snarare utsläppsoptimerad just nu, inte energioptimerad. Men det kommer säkert.

Nigel Calder har beställt sin Malö39 med hybriddrivning (ungefär som en gammeldags ubåt, dubbeldrift kanske man skall säga). Håkan har ren elhjälpmotor i HP1030:n och en hybrid är bara en lagom stor generator bort i det fallet. Som i många fall, inget för den som har en fullgod, fungerande, sällan använd lösning, men i nya båtar borde det vara intressant.
Anders S

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tor 20 nov 2008, 13:44

Anders S skrev:Jag avsåg nog den avsevärda kostnadspremie som t ex Toyta tar ut på sin hybridbil Prius. Maken till Lull-Lull-försedd familejebil har jag icke skådat på länge. Fram med snikmodellen i stället... Den är inte helt fullgången ännu - den är snarare utsläppsoptimerad just nu, inte energioptimerad. Men det kommer säkert.
Snackar du om nya bilar nu??? Då kör det ju ihop sig direkt för merparten av de "ekonomiskt medvetna" deltagare på det här forumet. För ni vill väl inte bidra till den globala finanskraschen genom att ta ett avbetalningslån på bilen eller en firmabil?
Men visst om 10+ år rullar en Prius säkert än, så då kan ni ju få åka miljömedvetet ni med. Det är ju trots allt en japan med erkänt hög kvalitet. :wink:

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » tor 20 nov 2008, 16:39

Vore kul om ni återgick till huvudfrågan , klarar varven lågkonjunkturen, säljs det några båtar idag??
vilka av varven kommer att gå under ?? och självklart skall man vara försiktig med belåning , framför allt till lyxprylar , detta får vi ju svart på vitt ca var 15 år

//Johan

Segla
Silvermedlem

Inlägg av Segla » tor 20 nov 2008, 16:56

Otroliga inlägg i denna tråd :D !!!

Ni är ju experter på allt - ekonomi, båtar, bilar mm.
Hejda er lite.
Eller kanske man kan lägga in en medicinsk fråga beträffande några svåra symptom min far lider av och som läkarna gått bet på :?
Det känns som att sannolikheten är ganska hög att vi kan få ett svar här - av samma person givetvis som är både ekonom, båtkunnig och bilmeken.

Skämt åsido. Vissa har ett överdrivet bevov av att få rätt. Kan man inte nöja sig med att saker och ting kan betraktas ur olika synvinklar utan att behöva gå till angrepp som ni gör. Så här var det inte på den här sajten förut.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 20 nov 2008, 17:00

Anders S skrev: Nigel Calder har beställt sin Malö39 med hybriddrivning (ungefär som en gammeldags ubåt, dubbeldrift kanske man skall säga). Håkan har ren elhjälpmotor i HP1030:n och en hybrid är bara en lagom stor generator bort i det fallet. Som i många fall, inget för den som har en fullgod, fungerande, sällan använd lösning, men i nya båtar borde det vara intressant.
Visst fins det lösningar, mer eller mindre vettiga. Det finns säkert många som är intresserade men få färdiga lösningar. Ren eldrift räcker oftast inte, vi skulle tex behöva elaggregat med Stirlingmotorer mm. Jag har kommit så långt att jag åtminstone börjat fundera på "ubåtsdrift", klämma in en elmotor som driver propelleraxeln. Den dagen dieseln dör får vi se vad det kan bli för elaggregat. För vardagskvällsseglingar räcker befintliga batterier - om jag får ström på bryggan.
Tankarna på en kompoundångmaskin har jag motvilligt gett upp :cry:

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tor 20 nov 2008, 17:20

Segla skrev:Otroliga inlägg i denna tråd :D !!!

Hejda er lite.
Eller kanske man kan lägga in en medicinsk fråga beträffande några svåra symptom min far lider av och som läkarna gått bet på :?
Det känns som att sannolikheten är ganska hög att vi kan få ett svar här - av samma person givetvis som är både ekonom, båtkunnig och bilmeken.

Skämt åsido. Vissa har ett överdrivet bevov av att få rätt. Kan man inte nöja sig med att saker och ting kan betraktas ur olika synvinklar utan att behöva gå till angrepp som ni gör. Så här var det inte på den här sajten förut.
Bra inlägg, instämmer i allt!

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tor 20 nov 2008, 18:50

Som kommentar till signaturen segla:

Jag är uppvuxen på Marinans Klotterplank och bor för det mesta där ännu men tittat in ibland på en kopp kaffe och lite småsnack här.
Den tråd vi nu skriver i har för mig varit en av de mest intressanta och befriande på mycket länge på Sailguide, just för att den till stora delar är så off-topic.
Detta och andra forum hålls ihop av att deltagarna har ett gemensamt intresse, i vårt fall segelbåtar, men lika lite som vi uteslutande pratar båtar närhelst vi träffar andra människor skall det vara nödvändigt här. Tycker jag alltså.

Och segla, jag är måhända avtrubbad av min taskiga uppväxt på Planket, men jag kan inte minnas att jag läst ett enda inlägg i denna tråd som jag uppfattat som ett "angrepp" av någon på någon.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 20 nov 2008, 18:57

Mr Q skrev:
Segla skrev:Otroliga inlägg i denna tråd :D !!!

Hejda er lite.

Bra inlägg, instämmer i allt!
Jag vågar inte säga något....
Är helt ute o seglar
Hur ska jag göra med antennen... :o
Calle

Se gla ut

Skriv svar