Tacksam för snabbt svar. Motor till Misil 2?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Danielake
Silvermedlem

Re: Tacksam för snabbt svar. Motor till Misil 2?

Inlägg av Danielake » ons 09 jul 2014, 22:49

Tack för alla svar. Det blev en Mercury sail 5hk. Inte favoritmärket men hoppas det ska fungera. Dyr var den iaf :)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 10 jul 2014, 10:14

Danielake skrev:Tack för alla svar. Det blev en Mercury sail 5hk. Inte favoritmärket men hoppas det ska fungera. Dyr var den iaf :)
Det låter som ett utmärkt val. Mycket nöje med nya båten. Tänk gärna på att begagnade utombordare (din gamla) har ett märkvärdigt högt värde på begmarknaden. Det kan ju göra den ekonomiska smärtan åtminstone något mindre.

(Plågan av ett högt pris mildras med tiden. De goda egenskaperna man betalat för varar tills vidare...) :mrgreen:
Anders S

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » tor 10 jul 2014, 15:30

Danielake skrev:Hej!
Jag ska köpa en Misil 2 som har en gammal motor, 5hk.
Jag tänker köpa en nyare pga att denna inte har backreglage. Jag är nybörjare och har plats långt in i hamnen och vill att det ska gå smidigt.
Vad är en bra styrka på motorn? På blocket finns några 4hk lång rigg till ok pris. Är det för lite? Är det bättre med 6-8 hk eller är det för mycket?
Tänkte köpa båt och ny motor i början av veckan

Tacksam för svar :)
Hej,

För stor motor får Du inte om Du satsar på 6-8 Hk. Den 5 hk som Du har räcker förmodligen till för normal körning. Vill Du kunna köra i lite kraftigare motvind är 6-8 hk ett bättre val. Fram/back växel gör det lite enklare. Men även med fram/backväxel är det lite knepigt. Det är ju en bit ner till växelreglaget. Dessutom är Backeffekten är dålig med en utombordare om propellern inte är optimerad för en segelbåt. På den tiden jag körde segelbåt/utombordare så var nog utgångspunkten att planera körningen ungefär som att jag hade väldigt begränsade backmöjligheter även om den var utrustad med fram/ backväxel.

Lycka till med seglandet!

Nils_D
Diamantmedlem

Inlägg av Nils_D » tor 10 jul 2014, 16:55

oceansailor skrev:
Hej,

För stor motor får Du inte om Du satsar på 6-8 Hk. Den 5 hk som Du har räcker förmodligen till för normal körning. Vill Du kunna köra i lite kraftigare motvind är 6-8 hk ett bättre val. Fram/back växel gör det lite enklare. Men även med fram/backväxel är det lite knepigt. Det är ju en bit ner till växelreglaget. Dessutom är Backeffekten är dålig med en utombordare om propellern inte är optimerad för en segelbåt. På den tiden jag körde segelbåt/utombordare så var nog utgångspunkten att planera körningen ungefär som att jag hade väldigt begränsade backmöjligheter även om den var utrustad med fram/ backväxel.

Lycka till med seglandet!
Vad jag vet är dagens 4-5-6 hk motorer i grunden samma encylidriga motor för de flesta motortillverkare. Den högre effekten tas ut vid varvtal som man nog aldrig kommer upp i med motorn på en två ton tung segelbåt. Nästa steg är 2-cylindriga motorer som är ca 10 kg tyngre, med effekter kring 8-9 hkr, så rekommendationen om 6-8 hk anger vad jag kan förstå idag två helt olika motortyper med helt olika egenskaper.

Dessutom är det ju så att den Mercury Sail som Danielake köpte är just en utombordare anpassad för segelbåtar, med bl.a. propeller med annan stigning som ger större dragkraft och bättre effekt i backläge. Och dessutom sitter växelreglaget på motorns framsida, vilket gör manövrering från sittbrunnen betydligt enklare. Jag gick i tisdags ut från Norrköping till Arkösund med just en sådan motor på en IF med vind och vågor rakt emot mig. Vinden låg nog runt 10 m/s när det drog som mest, och med mycket besvärlig sjö rakt i nosen. Men det räckte för att köra på ca halv gas för att stånga sig fram i flera timmar. Min nyinköpta Mercury Sail hade inga problem med vågor och vind (skepparen däremot tyckte inte det var så kul, för att uttrycka det försiktigt).

Jag har svårt att tänka mig att man kör motor rakt mot mycket värre vind och vågor med de båtstorlekar det handlar om här, och då visade det sig att 5 hk med rätt propeller räcker utan problem. Så jag hoppas att Danielake är lika nöjd med sitt motorval som jag är med mitt nu när jag testat vad den går för.

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » tor 10 jul 2014, 20:45

Håller helt med! Propeller är viktigare än en eller två hästkrafet om propellern är fel. Bra att man löst det där med att komma åt växlingen. Det var 30 år sedan jag plågade min Express med en suzuki 5hk. Tekniken har gått frammåt.

Danielake
Silvermedlem

Inlägg av Danielake » lör 12 jul 2014, 22:57

Idag sprack träbrädan på motorfästet. Säkert för att motorn är typ 3 ggr tyngre än den gamla motorn men mest för att brädan var murken och sur.
Gör man en ny själv och i så fall , ska det vara tryckinpregnerad furu?

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » sön 13 jul 2014, 08:41

Tryckimpregnerad furu är visserligen rötbeständigt, men i övrigt odugligt eftersom det är så glesvuxet. Jag skulle satsa på lärk om jag kände mig rik, annars en rejäl kloss välvuxen furu.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 13 jul 2014, 11:46

Ett alternativ som inte blir hur dyrt som helst är att fråga i en vänlig byggaffär där man sågar träskivor: Två 15 mm plywoodskivor i rätt storlek blir en utmärkt motorfästebräda. Är det så lyckat att det går genomgående skruvar genom fästet är det bara att smeta litwet lim på plattorna då man fått dem inpassade och skruvar fast dem "för gott". Nu kan man säkert ödsla litet färg på träbiten hur som helst, så passa till, limma samman och måla.
Anders S

Skriv svar