Dax för bottenfärg

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
sangris
Diamantmedlem

Re: Dax för bottenfärg

Inlägg av sangris » fre 10 apr 2015, 22:23

De första åren målade jag med VC17m innan jag gick över till Micron WQ. Vad som målats från början vet jag ej.... Enl uppgift från han jag köpte båten av så ska botten vara epoxibehandlad. Hur konstaterar jag att det stämmer?
LeFant lär ha ett effektivt medel att ta bort bottenfärg med enl reklamen i alla fall...men kostar väl en del jämfört med tapetklister eller vetemjöl... :-/
Finns det någon risk att plasten skadas av dylika medel?

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » lör 11 apr 2015, 13:12

Natriumhydroxid i klister skall inte skada plasten, nej. Enda sättet att kolla om båten är epoxibehandlad är att slipa ned försiktigt på en fläck och kolla. Är te tex GelShield så brukar man lägga på den i alternerande lager grönt/grått för att man skall se att tjockleken blir tillräcklig.
/Anders G

lvedin
Guldmedlem

Inlägg av lvedin » sön 12 apr 2015, 11:54

Jag tänkte ta biltemas antifouling kopparoxidbaserad med ett lager för östersjön.

Fråga:
0,75 liter skall räcka till 7,5 kvm. Räcker det till en Maxi 87, eller måste jag köpa 2,5 liter ?

Funkar vanlig roll bra som man målar väggar med ?

/ Lennart

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » sön 12 apr 2015, 13:25

Här finns en bra tabell och hur man räknar ut mängden färg för olika båttyper (bläddra lite neråt, många sidor...)
http://www.watski.se/archives/dokument/ ... tional.pdf

Använd kort eller medellång hår på rullen, annars blir det för tjocka lager. Bättre att måla två ggr i så fall..

Skriv svar