internationell cert

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Peter den Store

Inlägg av Peter den Store » tis 14 jun 2005, 08:45

I fartygsregistret? Gojja!
Vem har pratat om fartygsregistret.

Det är ju ingen här som hävdat detta. Vi bryr oss inte om skattmasen, vi snackar om att kunna bevisa ägande, inget annat.
Verkligen?

Det kan även vara vettigt att ha när man återvänder till Sverige (om det nu är en hyfsat ny båt) så det inte blir några diskussioner om moms osv... (Det är ju inte ovanligt att man köper båt i utlandet till lägre moms, och är den \"yngre\" än 3 månader och 150h brukstid så skall den momsas i sverige).
eller

En svensk skattmas kommer naturligtvis också att ta ett sådant dokument som ett starkt bevis på att båten återvänder \"hem\" om man kan visa upp detta papper.
Ibland kan det vara en fördel att läsa hela tråden innan man svarar

Mvh

Peter

Jens K

Inlägg av Jens K » tis 14 jun 2005, 09:18

Peter den Store skrev:
Vem har pratat om fartygsregistret.
Jag. Och ditt svar antydde att du ansåg att man skulle vara registrerad där. Ett missförstånd om så inte skulle vara fallet.

Och nog är det så att certet kan underlätta om det skulle uppstå tvivelsmål i frågan om det pågår en båtimport eller ett hemvändande. Men det är inte därför man ska ha certet och det tror jag vi är överens om. Certet är ett identitetsbevis för båten och ett ägarbevis för ägaren. Inget annat.

Men som sagt, jag finner den där import- och skattdebatten fullständigt onödig. Om man är orolig för det är det bara att klarera ut och få papper på det när man lämnar Schengen. Då är det solklart att man inte importerar båten när man kommer tillbaka.

Gäst

Inlägg av Gäst » tis 14 jun 2005, 09:23

Certet är ett identitetsbevis för båten och ett ägarbevis för ägaren. Inget annat.
Här är vi helt överens

Mvh

Peter

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 14 jun 2005, 09:36

Jens K skrev:
Men som sagt, jag finner den där import- och skattdebatten fullständigt onödig. Om man är orolig för det är det bara att klarera ut och få papper på det när man lämnar Schengen. Då är det solklart att man inte importerar båten när man kommer tillbaka.
Men du, vilken debatt menar du är onödig? Det är bara PdS som säger emot, vi andra har bara sagt att det kan vara bra att ha ett certifikat hemmavid också.

De flesta kastar väl inte heller kvittot innan garantin gått ut... :-)
Anders S

Jens K

Inlägg av Jens K » tis 14 jun 2005, 09:50

Anders S skrev:
Men du, vilken debatt menar du är onödig? Det är bara PdS som säger emot, vi andra har bara sagt att det kan vara bra att ha ett certifikat hemmavid också.

De flesta kastar väl inte heller kvittot innan garantin gått ut... :-)
Debatten om huruvida det skulle föreligga en risk att skattmasen eller tullen eller vem som helst skulle anta att en återvändande svensk semesterbåt håller på att importeras och behöver betalas moms för.

Men certet är ju iofs inget kvitto. Man kan ju spara ett kvitto som den man köpt båten av skrivit på t ex.

Men eftersom certet är så billigt att ha kan man ju lika väl skaffa det. Det är ju om inte annat kul att få ett dokument där man ser sitt namn ifylld i en spalt som heter "befälhavare". :P

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 14 jun 2005, 10:56

Jens K skrev: Debatten om huruvida det skulle föreligga en risk att skattmasen eller tullen eller vem som helst skulle anta att en återvändande svensk semesterbåt håller på att importeras och behöver betalas moms för.
Jag har faktiskt några ggr blivit anmodad av tullen att redogöra för var jag varit och när jag lämnat Sverige. Däremot har de av naturliga skäl inte misstänkt att min båt var så ny att den skulle kunna vara ett momsfall :-)

Risken att drabbas av "momspolisen" (dvs tull, skattemyndigheten eller EKO-roteln) är förfärligt liten (jag har nog inte ens kommenterat den). Risken att bli tillfrågad kan nog IOFS öka om många utnyttjar möjligheten att handla nya båtar inom EU.
Anders S

Calle C

Inlägg av Calle C » tis 14 jun 2005, 11:32

Puh

Vilken tur jag måste ha. Som inte har haft något cert på 40 år :lol:
Och aldrig åkt dit :!:

Calle

Skriv svar