Någon duktig på elektroniken i en Wallas
Re: Någon duktig på elektroniken i en Wallas
Det är svårt att avgöra om dom snurrar i rätt hastighet men jag har " klätt av" värmaren och startat den, bägge snurrar med "god" fart. Men frågan kan ju vara vad är rätt fart?
[img][/img]
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
OK. Tror faktiskr det är samma kort, bara olika revisioner av det. Kretsen i mitten. Går det att läsa beteckningen på den? De två andra är timers.
Känner du någon elektronikhobbyist?
Borde inte ta mera än en kväll eller två att rita av ett schema på det kortet. Skulle vara en gudibehaglig gärning om ngn gjorde det och lade ut så skulle det vara enklare att reparera dylika kort.
De Wallaskort jag reparerade i tiden hade bara en IC-krets, samma programmerbara timer som kortet ovan.
Känner du någon elektronikhobbyist?
De Wallaskort jag reparerade i tiden hade bara en IC-krets, samma programmerbara timer som kortet ovan.
Senast redigerad av 1 AndersGustafsson, redigerad totalt 0 gånger.
/Anders G
Precis min tanke. Det behövs "gör det själv" trådar. Letar efter någon som kan elektronik på komponentnivå.
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Jag ska försöka läsa vad det står på mittenkretsen. Texten är nästan helt borta. Om någon vet exakt vad kortet ska ge för olika informationer till de olika delarna så är man kanske en bit på väg. Om nu fläktarna blåser som dom ska (vilket inte är 100% säkert) och det inte är stopp någonstans så undrar jag vad som kan skapa för hög värme, annat än för stor låga? Hur påverkas lågans storlek av kortet?
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Lågans storlek bestäms helt enkelt av hur fort fläkten går.
/Anders G
Hur? Hög fart=mycket syre=stor låga? Eller tänker jag fel? Kan förbränningsfläktens varvtal styras? Jag trodde den snurrade med samma hastighet hela tiden?
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Du tänker rätt. Nu vet jag inte hur det ser ut i just denna modell, men i Wallas 1800 så är det två fläktar på samma axel. Den ena pumpar luft till lågan, den andra pumpar varmluft. 1300 är tydligen annorlunda med separata fläktar, men jag misstänker att principen är samma.
/Anders G
Jo dom är inte ihopkopplade på 1300.
Kretsen verkar heta ULN2004a. Det står även 8632 på den.
ULN2004a, då är den digitalt styrd och utgångspänningen är 0V eller ca 12V. Utgången pulsar antingen osynligt snabbt mellan 0 och 12V (PWM styrning av varvtal). Eller så slår den på och av med flera sekunders mellanrum eller mera för att reglera lågan, t ex att den direkt påverkas av en temp-sensor.
Eftersom den blir för varm och om detta beror på förbränningsfläkten så fungerar fläkten men den är på för mycket (ev hela tiden) och underhåller lågan med för mycker syre.
Om utgången är på hela tiden då kan utgången ev vara sönder kortis till jord. Kan du mäta på ingången på ULN2004a som styr fläkten ?
Det kan också vara en sensor som nämnts. Det brukar vara resistiva sensorer och det går då troligt att koppla ur en sensor, respektive kortsluta sensorn för att se om regleringen av förbränningsfläkten fungerar genom att den minskar när en sensor manipuleras. Man kan också mäta sensorn resistivt för att se om det är avbrott eller korstis.
Det är ju ingen microprocessor, så det måste vara en enkel styrning med sensor och ev någon tidsfördröjning typ IC krets 555.
Det som vanligt går sönder är utgångskretsar som ULN2004, tantal-kondingar (ser ut som en droppe) som ser ut att sitta blå på brevid 8-pin kretsen. Och förståss kontaktering och sensorer.
Eftersom den blir för varm och om detta beror på förbränningsfläkten så fungerar fläkten men den är på för mycket (ev hela tiden) och underhåller lågan med för mycker syre.
Om utgången är på hela tiden då kan utgången ev vara sönder kortis till jord. Kan du mäta på ingången på ULN2004a som styr fläkten ?
Det kan också vara en sensor som nämnts. Det brukar vara resistiva sensorer och det går då troligt att koppla ur en sensor, respektive kortsluta sensorn för att se om regleringen av förbränningsfläkten fungerar genom att den minskar när en sensor manipuleras. Man kan också mäta sensorn resistivt för att se om det är avbrott eller korstis.
Det är ju ingen microprocessor, så det måste vara en enkel styrning med sensor och ev någon tidsfördröjning typ IC krets 555.
Det som vanligt går sönder är utgångskretsar som ULN2004, tantal-kondingar (ser ut som en droppe) som ser ut att sitta blå på brevid 8-pin kretsen. Och förståss kontaktering och sensorer.
Oj vilket bra svar. Stort tack. Jag är inte så kunnig i elektronik men om jag förstår rätt så ska jag försöka se vilka utgångar från kretsen som matar fläkten? Denna ska pulsera spänningen med vissa tidsintervall? Hur vet jag var jag ska mäta, eller kan jag mäta direkt på fläktens plint den kommer man lätt åt och jag har mätt den bara en kort stund till strax under 11 volt.
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Japp, de två andra kretsarna är en 555-timer och en programmerbar timer. ULN 2004:ev någon tidsfördröjning typ IC krets 555.

Lätt att kontrollmäta, 1,2,3,4 är ingångar 16,15,14,13 är utgångar. Om 1 är hög (12V) skall 16 vara låg nära noll. Osv. Håller med om att om något är trasigt är det antagligen den.
Det kan även vara värt att se vilken av utgångarna (13-16) som går till vilken motor. dvs följa kopparbanan till BF resp VF. Motorerna bör ha ena polen (+) till +12V och andra (-) till ULN004.
Enligt schemat jag postade tidigare är T1 en "efterkylnings och signaltermistor". Den är ritad som en termostat, men om det är en termistor skall du kunna mäta den. Koppla loss den kontakten och mät med ohmmmeter. Om den visar ett värde som inte är noll eller oändligt så är det en termistor.
De första, helt "mekaniska" Wallasarna hade bara två termostater. En som var svetsad på brännaren och som styrde "röda lampan" då brännaren brann och en efterkylningstermostat som lät fläkten gå fast man stängde av värmaren tills den kallnat. Man tänder dessa genom att trycka på en knapp i 30 sek ca.
Modellen efter fick elektronik som vid start körde glödspiralen i max 60 sek, eller tills värmaren tänt.
Enligt beskrivningen har denna litet mera finesser. Dock ingen reglering av effekt, typ ratt på utsidan.
/Anders G
Det finns två typer av temperaruravkännare vet jag, om det finns fler så har jag missat det. En är temsäkringen vid utblåset, den stänger av bränslepumpen vid överhettning, den andra sitter på brännarhuset och känner av när det är kallt eller varmt där, gissar att den styr hur länge fläkten behöver gå vid avstängning och eventuellt också känner om brännaren tänt vid start eller inte. Kan det vara rimligt tänkt?