Batteri i båten under vintern?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » mån 26 sep 2005, 14:59

Tänk på stöldrisken också...
Alla borde ha skägg

Tage

Inlägg av Tage » mån 26 sep 2005, 15:25

Jag låter mina batterier sitta kvar under vintern med en underhållsladdare igång. Är detta heltokigt, eller?

/Tage

Calle C

Inlägg av Calle C » mån 26 sep 2005, 15:37

Hej Tage

Ja, det är det, tänk om någonting skulle hända med laddaren.

Calle

Tage

Inlägg av Tage » mån 26 sep 2005, 21:58

Jo det är ju en tanke. Det värsta är ju klart en brand, men en brand kan ju även uppstå med laddaren igång vid bryggan sommartid också.
Undrar hur det är med försäkringen i ett sådant fall. Får undersöka detta och ta saken under övervägande.

/Tage :o

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 27 sep 2005, 06:58

De flesta båtklubbar har regler för det här, och det brukar stå att man inte får lämna elförbrukare utan tillsyn. Det brukar IOFS vara värmeelement som är den stora risken, men det är klart att en batteriladdare kan ställa till det också. Den vettiga kompromissen är förstås att ladda någon gång emellanåt och dra ut sladden till laddaren där emellan.

Vid bryggan (dvs, i sjön) skall man tänka sig för av ett skäl till: risken för korrosion ökar ordentligt då man har landström och en batteriladdare ansluten. Denna jordas via skyddsjord (man vill inte riskera personskador) och detta innebär att jorden går rakt ut i vattnet via t ex motorn och propelleraxeln. Minsta fel eller läckström (eller jordpotentialskillnad) så har vi korrosion på gång.
Anders S

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem

Re: Batteri i båten under vintern?

Inlägg av marede » mån 09 feb 2015, 09:35

Hej,

Lyfter denna tråden efter nästan 10 år.

Jag tittade till båten i helgen och passade på att mäta spänningen på batterierna. Förbrukningsbatterierna hade 12,46V och startbatteriet 12,3V. De var alla fulladdade i höstas, då jag avslutade säsongen med ca 4 timmars motorgång från sommarplats till vinteruppläggning. Vad jag förstår är startbatteriet nu ca halvfullt och borde således klara någonstans kring normal svensk min-vintertemperatur (ca -20C). Men jag tänkte nog ändå ge dem en duvning med laddare såhär mitt i vintersäsongen. Jag har inte kopplat lös anslutningarna då jag brutit all ström med huvudbrytarna. Kanske väl våghalsigt enligt någon? Det enklaste är ju då att bara koppla in landströmmen och låta den befintliga laddaren göra jobbet under något dygn.

Nu till frågan: räcker det med att koppla in landströmmen och låta den normala laddaren sköta det, eller ska jag plocka dit en extern laddare? Eller kanske mera rätt - finns det någon risk med att koppla in landströmmen när båten står på land (jag har någon varningsklocka som klingar lite stillsamt i bakhuvudet avseende detta)? Hur gör ni andra när ni laddar?

//Martin
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » mån 09 feb 2015, 11:21

Det skall väl inte vara någon fara att koppla in en batteriladdare när båten står på land? Jag förutsätter att du har en hyfsat modern batteriladdare med skyddsjord osv, då skall det nog bara vara att köra på. Om båten är väl övertäckt är det väl att rekommendera att koppla en slang till batteriets avluftning och se till att ventilera bort vätgasen från båten.

Jag försökte se till att mina batterier var fulladdade i höstas, sedan plockade jag bort batteriskorna när jag lämnade båten för vintern. När jag monterade bort kablarna från batteriet märkte jag att det gnistrade lite, vilket tyder på att det finns något som drar ström trots att jag stängt av alla strömbrytare.

Jag gjorde på samma sätt inför förra vintern. När jag drog av presenningen från båten på våren kopplade jag in batterierna och solpanelen igen så var batterierna fulladdade när det var dags att börja använda båten.
X-342 SWE 18 "Kexet"

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » mån 09 feb 2015, 14:07

Först blev jag överraskad att spänningen sjunkit så lågt på några månader. Men sedan läste jag att Du "bara" bryter med huvudbrytarna, samt att Du laddat "fullt" genom att köra motorn 4 timmar.

4 timmar räcker inte för att ladda upp halvtomma förbrukningsbatterier.

Att bara bryta med huvudströmbrytare är att be om problem.

Lyft av kablarna nästa gång! Troligtvis är det något som ligger och drar ut.

Alternativt börjar batterierna bli dåliga. Är det så, skall man vara lite försiktig och hålla dem under uppsikt när Du laddar.

Batterierna självurladdar normalt inte 50% på några månader.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem

Inlägg av marede » mån 09 feb 2015, 21:40

Hej,

Nu tror jag i och för sig inte att de var halvtomma innan. Det har blivit en del motorgång i sommar och minimalt med förbrukning, men om de var fulladdade eller ej vet jag ju så klart inte eftersom jag inte mätte i höstas. Det ska jag lägga som rutin att göra inför nästa säsong. :)

Ska även koppla loss anslutningarna när jag laddat dem så de har de bästa förutsättningarna att klara sig till våren.

Tack för all input, värdefullt för mig.
//Martin
Najad 34 HR -77

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » tis 10 feb 2015, 19:29

Att batterier har en självurladdning är känt. Hur mycket kan bero på batteriets kondition, men att batteriet laddar ur pga att kablarna är anslutna och huvudbrytaren bruten, det köper jag inte. Jag kopplar aldrig bort kablarna på mina batterier och de står kvar i båten hela vintern. Ett par gånger under vintern kopplar jag in nätsladden och låter laddaren toppa upp batterierna ett par timmar. Om huvudbrytaren är bruten så är förbindelsen också bruten. Det finns ingen sluten krets som kan orsaka att batteriet urladdas. Om så sker måste något annat fel finnas. Anser jag......

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » ons 11 feb 2015, 10:19

sangris skrev:Att batterier har en självurladdning är känt. Hur mycket kan bero på batteriets kondition, men att batteriet laddar ur pga att kablarna är anslutna och huvudbrytaren bruten, det köper jag inte. Jag kopplar aldrig bort kablarna på mina batterier och de står kvar i båten hela vintern. Ett par gånger under vintern kopplar jag in nätsladden och låter laddaren toppa upp batterierna ett par timmar. Om huvudbrytaren är bruten så är förbindelsen också bruten. Det finns ingen sluten krets som kan orsaka att batteriet urladdas. Om så sker måste något annat fel finnas. Anser jag......
Jo, jag har ju liksom konstaterat att det finns något fel i kopplingarna i min båt som gör att något drar ström även om huvudbrytaren är bruten. På sommaren är det inget problem eftersom solcellsladdningen kompenserar för detta. Felet är dock inte tillräckligt allvarligt för att jag ska orka börja rota runt i elsystemet...

Kanske man skulle fundera på att montera en solpanel ovanpå vintertäckningen så får batterierna lite laddning även på vintern...
X-342 SWE 18 "Kexet"

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » ons 11 feb 2015, 16:07

På många båtar så bryter man inte all strömförbrukning bara därför att man stängt av huvudströmbrytaren.

Ofta är minnesfunktioner till radio, timers kopplade direkt på batteriet. Larm och länspumpar brukar även de vara kopplade direkt.

Batteriladdare, inverters är nästan alltid kopplade direkt på batteriet. Många inverters/laddare har en egenförbrukning även i avstängt läge.

Så rådet kvarstår. För att vara säker på att batterierna inte är urladdade på våren så bör man lyfta av batterikablarna på hösten.

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » ons 11 feb 2015, 21:23

Precis, men då är det ju inte så knepigt att konstatera vad som drar ur batteriet. Och kanske det är så att det inte är något fel, utan helt naturlig förbrukning som sker.

seniorseglare
Platinamedlem

Inlägg av seniorseglare » sön 15 feb 2015, 10:13

Batteriet mår bra av att vara kvar i båten under förutsättning att vatten har fyllts på och att det är fulladdat inför vintern. Det behöver även laddas vid något tillfälle under vinteruppläggningen. Ett batteri som förvaras i värme har en högre självurladdning och vattenförbrukning vilket minskar livslängden.
Att lyfta av kabelskorna kan vara en bra idé. Personligen bryter jag bara huvudströmbrytarna vilket medför att batterierna laddas när jag ansluter "landströmmen" i samband med att jag jobbar med båten. Har praktiserat detta förfarande de senaste 40 åren utan problem.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 15 feb 2015, 19:27

Det kan väl vara bra att kolla vad som drar ström, så kan man sedan avgöra om man vill låta det ske eller lägga av kabelskon. Jag tände en lampa av misstag/slarv i höstas, och den lyste efter en vecka då jag kom på återbesök, men hade jag missat det (lätt hänt om batterierna varit tomma) hade förstås batterierna farit rejält illa.

Själv rör jag inget och litar på mig själv, men det kan ju (uppenbarligen) vara riskabelt. Hade jag SETT att det drar ström, men inte sett lampan, hade jag tagit reda på vad.
Anders S

Skriv svar