H-båt cruisingprojekt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
PC
Platinamedlem

Inlägg av PC » tis 20 feb 2007, 13:04

Solingen blir nok for lav. Smilingen er kraftigere, og Linge tegnet faktisk en åpen versjon av den - Brisling - som jeg tror det bare ble bygget et eks. av.

Gratulerer med fin båt forresten. IW31 har jeg sansen for. Adventure var jo veldig fin!

HaHa
Silvermedlem

Inlägg av HaHa » tis 20 feb 2007, 15:36

En IW 31 med mahogni-overbygg hadde kanskje vært noe....?

Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » tis 20 feb 2007, 19:45

Jo, tycker allt att du ska köra på den iden med H-båten, det gillar ja:)

Funderar på att göra typ så med min Wasa, så att den verkligen bevarar sitt arv från skärgårdskryssarna. Men ja kan verkligen inte bestämma mig..

//Robin

alander
Trogen medlem

Inlägg av alander » tis 20 feb 2007, 20:16

HaHa skrev:En IW 31 med mahogni-overbygg hadde kanskje vært noe....?
Det finns redan en sådan. Det var enligt uppgift en prototyp till IW31 med skrov i plast men överbyggnad i trä. Skicket var exceptionellt och båten något av det vackraste jag sett. Den var till salu på Knape Marin i Göteborg 2003 har jag för mig och begärt pris var 400.000:-.
Jakob
OE36 Miranda

PC
Platinamedlem

Inlägg av PC » ons 21 feb 2007, 12:07

En fråga - får man t.ex. LYS-sertifikat för en båt som är ombyggd på detta viset?

Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » ons 21 feb 2007, 13:49

Hmm, ja det borde man ju få, inte bara riggen som påverkar det. Borde det ju inte vara, om båten väger mer så ska man ju få sänkt lys tycker man ju.

//Robin

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » ons 21 feb 2007, 15:49

Eftersom H-båten har entypsregler är det sannolikt så, ja. Men om man t ex bygger om en Fingal som saknar entypsregler borde man inte behöva mätbrev så länge man inte avviker mer än toleranserna tillåter enligt LYS-tabellen, dvs minimivikt, maxmått på segellik, deplacementsvikt osv osv.
Alla borde ha skägg

Henke-h
Trogen medlem

Inlägg av Henke-h » tor 22 feb 2007, 22:06

Måste säga att idén är bra om än kanske lite tidskrävande.
Ett par tips till kan vara:

Safir: Ett gammalt safir skrov med fastplastat kölroder och ett nytt eliptiskt frihängande i aktern. Teakdäck, mahogny-kapp och mörk plexi ruta på taket av kappen, lacka sedan skrovet i sillver/antracit metallic och lägg till segel med fathead-stor i pentex kevlar, den båten borde bli grym.

11M OD: Samma recept som ovan fast med flexiteak-däck för att spara vikt. Slopade backstag, kolfibermast med vinklade spridare, 3m bogspröt i kolfiber, topphissad gennacker och fatheadstor i smoke-kevlar, skrov lackad i silver/antracit/mörkblått eller dimgrå.

Ovanstående skulle nog kunna göras med många båtar varav 717 är en annan favorit. Men en h-båt eller späckhuggare är ju heller aldrig fel. Lycka till med projektet och lägg gärna ut bilder.

PC
Platinamedlem

Inlägg av PC » tor 22 feb 2007, 22:16

Vad vill du säga är mest tidkrävande med detta projekt?

Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » tor 22 feb 2007, 23:10

Henke-h, ja gillar verkligen dina ideér! Så jäkla snyggt med långa peken och silvermetallic skrov:) Tror ni att min Wasa 55a skulle passa i det?
Lång ruta går att ordna, men jag gör den inte i plexi isåfall, det blir härdat, delat i tre glas. I så fall skulle ja plasta upp ovanför och under rutan, så den ligger insänkt när det är klart:)

Kolla på www.spirityachts.com den stilen är inte heller så dum:) Funderar på om man skulle försöka bygga en båt i den stilen, och sälja den såklart:) Undrar om det går att hitta en svensk köpare? Hade vart kul att bygga båt i mahogny istället för plast:)

//Robin

Henke-h
Trogen medlem

Inlägg av Henke-h » fre 23 feb 2007, 13:09

Robin: Det jag menade med rutorna var att man kan gå två vägar.
Antigen med infällda rutor som tex grand soleil.
Eller så skippar man rutor på ruffen helt och har en lång bred ruta/ljusinsläpp i rufftaket som på wally båtar eller nya first 50.
Tror att det skulle bli sjukt snyggt på safiren med en lång sådan skylight från masten och bakåt eller på wasan med för den delen. Jag röstar för antracitmetallic skrov och överbyggnad på wasan samt flexiteak eller annan \"teak-kopia\" på däcket.
Ett alternativ kan även vara dimgrått skrov då det gäller att få tiill metallic lacken bra för att det ska bli snyggt samt självklart vit botten.
När det gäller kölen på wasan kan man inte göra en långsträkt köl liknande original kölen med ngn form av centerbordslösning som ger bättre djup/bett på kryssen. Eller vingar som gör att den ena pekar rakt ner när båten kränger.

Vill man ha en snygg dags-seglare är solingen ett bra/billigt alternativ för hottning, såg föresten en på boatshop24 med ruff och mantåg hottad för IRC... slut på båtporr... :)

Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » fre 23 feb 2007, 14:34

Henke, ja diggar dina ideér:) jag älskar Wallys design!
Helt klart en bra ide med bara skylight, hade ju vart asfräckt:) Jag jobbar ju med båtrutor, så att fixa det är ju inga problem:) Har inga hål för rutor än heller. Men man tappar ju å andra sidan möjliheten att se ut, det är lite tråkigt. Men va fan, ska man se ut kan man gå ut:) Så kan man ju dessutom sätta ett par små rutor i skrovet. Det här kan helt klart bli något:) varför har ja inte tänkt så innan? Har funderat kring att bygga fluchade skylights, men det är lite meck.

Rufftaket på Wasan är rätt så mycket böjt, ca 30mm på 600mm bredd. Men om man ändå mer eller mindre kapar upp hela taket för att sätta i glas så kan man ju nästan lika gärna göra glasen plana. Böjda glas kan ja ordna, egentligen inga problem, men det är betydligt dyrare, plus att böjda glas är det mer spänningar i = större risk att de går sönder.
Men går ju att göra i plexi. Gör man det plant kan ja köpa två tre av Rutgersson nya flushade luckor. Ska ja ha böjda glas i taket så får ja bygga luckorna själv, det blir jobbigare helt enkelt.

Ja, det skulle nog vara redigt snyggt! Kanske man kan höja upp sidorna på taket som blir kvar, så drar man tamparna där i. Kanske man bara ska ha det lackat i samma grå som resten.

Frågan är egentligen bara om det passar skrovets design, den klassiksa stäven och så. Men båten är ju designad som en blandning av klassiskt och modernt.

Vad gäller kölen så är jag ändå redan inne på en annan köllösning, finns en tråd om det längre ner på forumet. Har nämligen en Bav42 köl på g, den skulle ge lite annan form, lite djupare, tunnare fena med bulb. Den väger lite mer, men framförallt har den betydligt lägre tyngdpunkt, vilket då ger mer Rm. Då får jag nog stärka upp botten/röstjärns infästningen en bit. Kanske så som de gör på Spirit Yachts nya stora båtar, skurna/svetsade Ibalk-spant/bottenstockar i rostfritt. Det gör ja lätt här på jobbet.

Självklart kan man tänka sig ett par vingar på bulben, har funderat kring det. Skulle ju vara reglerbara dock. Ska ju dessutom ha ett modernt frihängande roder.
Har ju dessutom redan en modern rigg, tyvärr alu, men utan backstag, kort kaltopp och svepta spridare. Kevlarsegel har jag oxå:)

Ja, det känns nog rätt så rätt en sådan lösning.)

//Robin

Sumprunkarn
Platinamedlem

Inlägg av Sumprunkarn » tis 27 feb 2007, 13:27

Peter Claus,

Köp den här istället, om du gillar kombinationen plastskrov och trädäck/-överbyggnad:

http://begmarknad.batnet.se/sok/annons. ... kid=3&tid=

Såldes för 2-3 år sedan. Till salu i höstas, tydligen utan framgång. Lägre pris nu. Bjud 100 jämnt och få den för 110 så har du gjort en kanonaffär, förutsatt att båten är i bra skick. (Kanonaffär även till 120, förresten.) OBS att Mistinguetten i standard har enkellaminat.

PC
Platinamedlem

Inlägg av PC » tis 27 feb 2007, 14:48

Snygg! Jag har kontaktat ägaren, men den är såld!

PC
Platinamedlem

Re: H-båt cruisingprojekt

Inlägg av PC » ons 21 jan 2009, 21:45

Den här iden kan jag inte glömma.
Nu dök den här upp, kanske ett perfekt o billigt startobjekt:

Bild

http://www.finn.no/finn/boat/object?fin ... T.svl=Link

Vore läcker med teakdäck o mahognyhytt! Fina linjer i skrovet också.
Bilderna i annonsen är bara gamla broschyrbilder, men beskrivningen, med lite fel låter bra!

Skriv svar