Franska fendrar....

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Hans H

ingen katastrof

Inlägg av Hans H » tor 01 jun 2006, 19:32

Anonymous skrev:Ja, det vore ju en kosmetisk katastrof att ha, gud hjälpe mig, olika puttifrånkorvar!

Börjar kännas lite som segelsällskapsresan på detta forumet.

SEGLA OCH NJUT, skit i kosmetikan. Ingen annan bryr sig förrän det är dags att köpa DIN båt. Dock tror jag att en avvikande gummikorv sällan ställer till det!

/L
Nej det är ingen katastrof - BARA estetiskt störande. Jag tror inte att vår anonyme gäst vid namn L ens funderar över att köra runt med fyra olika fälgar på sin bil (den svenske mannens bil är ju hans borg).
Eller varför tar du inte på dig två olika skor när du går till jobbet - funkar säkert men arbetskamraterna lär idiotförklara dig :roll:
Och ja - jag seglar OCH njuter. Antagligen mer än de flesta....
Och det är bara för egen del jag bryr mig - jag, som du drastigt uttrycker det, skiter i vad andra tycker. Det kanske är något som fler skulle prova på :? Alla är så snabba att racka ner på andras frågor o åsikter på det här (och andra forum). Försök istället att vara öppna för folks olika syn på saker o ting och koncentrera dig på att hjälpa folk som frågar eller undrar över saker o ting runt vår kära hobby segling.
Varför ondgöra och göra sig lustig över något så simpelt som en förfrågan efter en speciell fender-typ?

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tor 01 jun 2006, 20:15

Jag resonerar så här:
När fendrarna är ute ligger jag förmodligen mot något, och då syns de ju inte i alla fall! Har du fendrarna ute när du seglar kommer kommentarerna inte gälla om de är likadana eller inte. Så köp en i rätt färg som är ungefär lika stor så märker säkert inte någon detta...

(snacka om 'dagens i-landsproblem!')
Alla borde ha skägg

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tor 01 jun 2006, 20:19

Bild
...t ex den här som finns på Watski...
Alla borde ha skägg

Hagbard

Inlägg av Hagbard » tor 01 jun 2006, 20:30

Själv har jag förgyllda fendrar. Det värsta jag vet är när någon lägger
sig utanpå - då nöts ju bladguldet bort! En annan risk är om man glöm-
mer att pumpa dem - bladguldet krackelerar! Sens moral: vill man vara
fin får man lida pin, som det gamla talesättet lyder.

Hagbard

Hagbard

Inlägg av Hagbard » tor 01 jun 2006, 22:29

P.S. Så i är tänkte jag gå ned från 23, 75 till 18 karats bladguld. Min för-
hoppning är att dettas större mjukhet bättre skall stå emot de påfrest-
ningar som fendrarna, så sorgeligt får genomlida. Dessutom har mamma
stickat nya extramjuka fenderskydd i alpackaull, så i år borde jag vara
bättre rustad än någonsin tillförne.

Hagbard

Quasimodo

Inlägg av Quasimodo » fre 02 jun 2006, 06:44

Anonymous skrev:Ja, det vore ju en kosmetisk katastrof att ha, gud hjälpe mig, olika puttifrånkorvar!

Börjar kännas lite som segelsällskapsresan på detta forumet.

SEGLA OCH NJUT, skit i kosmetikan. Ingen annan bryr sig förrän det är dags att köpa DIN båt. Dock tror jag att en avvikande gummikorv sällan ställer till det!

/L
Måhända är ensartade och vackra fendrar en något ovanlig fetish, men i sak inte annorlunda än matchande sjöställ på besättningen, samma färg på båda livbojarna eller snyggt kransade tampar.

Om den väl genomförda och konsekventa stilen kan man likt Runeberg säga "Och något tålte hon skrattas åt, Men mera hedras ändå"...

Q.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 02 jun 2006, 09:02

Nils Nobbing kvad:

Saknas EN fender, köp då EN fender. Eller Ibanez... Märke spelar ingen roll...

Att påstå att Leo Fenders fantastiska instrument skulle vara likvärdiga med japanska Ibanez!? Jag höll på att svimma.
Hur mycket teknologi och stålar det plöjs ner i andra gitarrmärken så kommer aldrig någon gitarr att framkalla samma ljuva musik och känsla som Fenders modeller \"Telecaster\" (världens första serietillverkade elgitarr 1952) och \"Stratocaster\" (året därpå)

Zeke Varg brukar säga åt sin son Lilla Snälla Vargen att tvätta mun med såpa när han nämt ordet arbete. Bra förslag till den som påstår att en Nippon Pippon Ibanez skulle vara likvärdig med en Fender.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Fredde

Inlägg av Fredde » lör 22 jul 2006, 15:58

Inget kul problem!!!

Här är lte förslag...

Köp 4 nya av ett märke med den storlek, form och färg som du trivs med till din båt. Gärna gansk lika de 3 du redan har, men en avvikelse kan vara passande det med;

Använd de 4 nya i för och akter. Lägg undan på lämplig plats den minst vackra av dina ursprungliga 3 och använd det paret du då har \"över\" midskepps.

Din ögonsten är nu rejält skyddad (3 fendrar per sida) och alla som anar att det är en person med extra omsorg ombord förstår nog också att du antingen har haft detta \"två/trefenderdilemma\" eller att du medvetet införskaffat olika fendrar för att det skyddar olika väl på olika positioner. Kanske en lite längre fender midskepps för att säkerställa att denna verkligen inte \"missar\" i höjdled vid ett grannbåtsbyte gå du inte själv råkar vara i närheten och kan justera hörden optimalt.

Den undanstuvade fendern kan snabbt tas fram från tex sittbrunsfacket om plötsligt behov av extra fender uppstår någonstans.

Har nog inte bara hänt mig, tyvärr;
Nyanländande grannnbåten kanske tycker att luckan mellan min och båten intill är tillräckligt bred fast den inte är det. Flera ton båt som bara \"ska in\" - gärna med lite fart- är inte så trevligt att fendra av med endast handkraft på \"bryggbåten\". Då det oftast är mannen/gubben som kör så är kanske kvinnan som gastar inte tillräckligt stark för att hålla emot. Att hinna ta bort flagga, få fram fender och hålla emot ankommande båt kan bli stressigt. Leendet kan kanske bli lite ansträngt när man vet att om man inte sett vad som var på gång så hade flaggstången knäckts. minst det hade skett.

Glad sol sommar o bad på er alla!!!

Mvh Fredde[/i]

Skriv svar