MiniMe skrev:Seglaren, jag är kanske lite avis och osäker efter här pratas så mycket om hightec dukar även för små båtar. När jag beställde mina segel så låg budget på ca. 25k för segel. Det räkte till stor, fock och genua i racingdacron eller endast stor + fock (inkl. förhandlingar med frugan pga. merkostnad - ca. 30k). Jag valde det först alternativet och hoppas att jag valde rätt. Jag har inte sett motbevis ännu med det kan ändrar sig nästa år.
Men under årets säsong uppdagades på Mustangen att styrmannen ska syssla endast med styrning och inte drar i olika tampar. På så sätt får jag ändra anordningar för backstagen och akterstag så att resten av besättningen får glädje att jobba mer.
Rulle funderade också på. Jag kom dock fram och vart övertygad av segelmakaren i Kiel att sätta den längre ner på prio-listan. För fock går det inte alls (lattorna) och genuan i plåtdacron mår kanske inte heller så bra av att blir inrullad. En annan aspekt var om jag skulle få plats på förstaget. Det är ca. 60-70 mm nere och ~200 mm uppe i toppen som försvinner potentiellt från seglet.
Om du är avis nu vänta du tills du spöar oss, då kommer du att ha dubbel glädje av ¨våra dyra fina segel som vi inte lyckas ta ut all prestanda ur

Det kan ju te sig lite patetiskt med värsta utrustningen om resultaten uteblir...
Men, då vi är två om båten kändes det lättare att lägga till lite för att få kevlar som dessutom kanske är en bättre affär på sikt. Vi räknar inte med att byta dessa segel i första taget!
Rulle är säkert inte det viktigaste för många men på vår lista hamnade den högt då vi vill vara rädda om seglet och ofta kommer att segla på 2 och 1 person. Det vore inge bra att hålla på släppa ned den genuan på fördäck. Så det är ingen lyxgrej utan nästan ett måste som vi ser det.
Och sen har vi mängder av förstag kvar i topp så att få plats är heller inga problem.
Med detta sagt, tror jag att dina prioriteringar kan vara lika riktiga som våra, det beror helt på hur man kommer att använda grejorna och vad man har att ta hänsyn till.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...