Mast av eller på
Du har så rätt i det du säger Gunnar, men lustigt att iaktaga är att här på utsidan av blåsiga Hönö så står nästan alla segelbåtar med masten på, längst ut i hamnen, på ett varv:) Plus att de nästan står tvärs vinden.. Men bort på Öckerö tror ja inte att det är så många med masten på:)
Nej, ja tar nog gärna av riggen:)
//Robin
Nej, ja tar nog gärna av riggen:)
//Robin
Förresten, så här står det på en amerikansk sida(den som länkades till i tråden om Navcom=Silva) på avdeling Boat Cradles(vaggor):)
Never store a boat with the mast stepped unless the masthead is secured to the ground to prevent the boat from tipping. The side area of a mast is more than sufficient to turn a boat over in high winds
Är det sant eller är det bara det gamla amerikaska stilen med att idiotförklara alla, och se till att man inte behöver använda sunt förnuft när det gäller saker man köpt... Typ att ett café kan bli stämt om de inte har varningstext på kaffemuggarna om att kaffet är varmt... Sannerligen en Stor nation USA...
Never store a boat with the mast stepped unless the masthead is secured to the ground to prevent the boat from tipping. The side area of a mast is more than sufficient to turn a boat over in high winds
Är det sant eller är det bara det gamla amerikaska stilen med att idiotförklara alla, och se till att man inte behöver använda sunt förnuft när det gäller saker man köpt... Typ att ett café kan bli stämt om de inte har varningstext på kaffemuggarna om att kaffet är varmt... Sannerligen en Stor nation USA...
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Detta har dragits i omgångar i detta och andra fora. Ingenstans har det framkommit från vederhäftigt håll att man skulle riskera skador på båten.Lasse O skrev:Läste i Pbä för något nummer sen att förvara båten på land med masten på är helt förkastligt !, finns risk för delamineringar vid röstjärnen enligt artikeln i tidningen, finns det någon substans i detta påstående eller ?!,
är själv mycket tveksam.
Personligen tycker jag det faller på sin egen orimlighet och jag tror sådana argument kommer från lutheranerna som högröstat hävdar att alla båtar alltid skall stå på land oktober-maj, avmastade, tömda och täckta och att de som gör avsteg på ett eller annat sätt från från dessa budord är slöa och inte borde äga segelbåt.
Vad händer med båtar som ligger i året runt?Lasse O skrev:Läste i Pbä för något nummer sen att förvara båten på land med masten på är helt förkastligt !, finns risk för delamineringar vid röstjärnen enligt artikeln i tidningen, finns det någon substans i detta påstående eller ?!,
är själv mycket tveksam.
Känner plasten runt röstjärnen av att det blir vinter..?
Det skiljer dessutom väldigt mycket i riggspänninger mellan olika riggtyper.
Och vad menas med "risk"...?
Alla plastbåtar rikerar ju delaminering om man ska hårddra det.
Prova att slå allt vad du kan med vänsterhanden in i en betongvägg, ok. Prova sen att slå allt vad du kan med högerhanden i samma betongvägg men håll en kudde emellan. Skillnad?
Men båtar skall ju kunna lyftas i röstjärn och förtöjningsbeslag så det skall inte vara problem om inte något är fel redan innan.
Prova att slå allt vad du kan med vänsterhanden in i en betongvägg, ok. Prova sen att slå allt vad du kan med högerhanden i samma betongvägg men håll en kudde emellan. Skillnad?
Men båtar skall ju kunna lyftas i röstjärn och förtöjningsbeslag så det skall inte vara problem om inte något är fel redan innan.
Det var en märklig jämförels iof...
Nu ska ju en rigg klara ett fullt segelställ i ganska hårda vindar och man kommer inte så lätt upp i samma krafter i enbart riggen även om det stormar.. Risken är ju snarare att hela skiten helt enkelt välter!
Arbetslasterna i vant tex för en båt på ca 5 ton är min 1500 kg.
Påstår du att riggen utsätts för mer än detta bara för att den står på land?
Knappast. Den välter nog innan....
Nu ska ju en rigg klara ett fullt segelställ i ganska hårda vindar och man kommer inte så lätt upp i samma krafter i enbart riggen även om det stormar.. Risken är ju snarare att hela skiten helt enkelt välter!
Arbetslasterna i vant tex för en båt på ca 5 ton är min 1500 kg.
Påstår du att riggen utsätts för mer än detta bara för att den står på land?
Knappast. Den välter nog innan....
Det är IOFS skillnad på slitaget när båten ger efter för vindstötarna (kränger) och man har en jämn (men kanske hög) belastning och när masten står fritt och vibrerar och lasten växlar oavbrutet. Det här är inte alldeles intuitivt, men betänk att man förmodligen aldrig orkar dra av den ståltråd som man ganska lätt kan vicka av med litet tålamod... Hur som helst skall riggen vara väl spänd, om man vill försöka sig på detta - helst så spänd att någon riggwire aldrig riskerar att slackas alls. En så hård anspänning av riggen är naturligtvis påfrestande för skrovet, som då inte får vila.
Man tar självklart större risker när det gäller att välta, både därför att båten lättare välter, och för att skadorna på egen båt och omgivning blir större om det händer. I en tidigare tråd gjorde jag en (enkel) beräkning som jag tyckte visade att man kan vänta sig ungefär dubbelt så hög \"vält-kraft\" med masten uppe. Gör man som Ljusne-Håkan skall det väl inte vara någon fara, men ställer man båten med fyra tyresöstöttor och går hem kanske det inte blir så bra.
Man tar självklart större risker när det gäller att välta, både därför att båten lättare välter, och för att skadorna på egen båt och omgivning blir större om det händer. I en tidigare tråd gjorde jag en (enkel) beräkning som jag tyckte visade att man kan vänta sig ungefär dubbelt så hög \"vält-kraft\" med masten uppe. Gör man som Ljusne-Håkan skall det väl inte vara någon fara, men ställer man båten med fyra tyresöstöttor och går hem kanske det inte blir så bra.
Anders S
[quote="Anders S"]Det är IOFS skillnad på slitaget när båten ger efter för vindstötarna (kränger) och man har en jämn (men kanske hög) belastning och när masten står fritt och vibrerar och lasten växlar oavbrutet. Det här är inte alldeles intuitivt, men betänk att man förmodligen aldrig orkar dra av den ståltråd som man ganska lätt kan vicka av med litet tålamod... Hur som helst skall riggen vara väl spänd, om man vill försöka sig på detta - helst så spänd att någon riggwire aldrig riskerar att slackas alls. En så hård anspänning av riggen är naturligtvis påfrestande för skrovet, som då inte får vila. [quote]
Jo det är klart det är skillnad på lasttyperna men man har ju samma förhållanden när båten ligger i vattnet. En vindstöt får ju inte båtan att kränga nämnvärt, det handlar ju om massa och tröghet. Skillnaden mot att den skulle stå på land är försvinnande liten. En kontinuerlig last får båten att kränga, lite. Men lasten är i stort sett samma som om den stog på land då med. Det rätande momentet håller ju emot.
Om riggen är satt enligt gängse anvisningar så ska inte det kunna vara orsaken till en delaminering bara för att båten står på land.
Då skulle man ju inte kunna segla med den alls.
Jo det är klart det är skillnad på lasttyperna men man har ju samma förhållanden när båten ligger i vattnet. En vindstöt får ju inte båtan att kränga nämnvärt, det handlar ju om massa och tröghet. Skillnaden mot att den skulle stå på land är försvinnande liten. En kontinuerlig last får båten att kränga, lite. Men lasten är i stort sett samma som om den stog på land då med. Det rätande momentet håller ju emot.
Om riggen är satt enligt gängse anvisningar så ska inte det kunna vara orsaken till en delaminering bara för att båten står på land.
Då skulle man ju inte kunna segla med den alls.
Ok, onödigt att dividera. Jag tror inte heller att sakerna kommer gå sönder. Det är dock flera parametrar som gör att det är påtagligt mera krafter som påverkar på land. Ytan (stötta mot skrov) som skall ta upp krafterna är några kvadratdecimeter som genom hävarmen (masten) får mer att hålla emot i vattnet är det ju sammanpressning (undanträngning av vatten längs hela skrovet som jämnar ut). Masten är bara ett par kvadratmeter i yta men hävarmen gör en del. Sen är det ju viktigt för den anodiserade ytan på masten att saltet (kloret) tvättas bort och skyddas när temperaturen faller. Gör man det med stående mast? Materialet blir rätt mycket mer påverkat av att stå utsatt för krafter under låga temperaturer. Metallen blir sprödare under låga temperaturer. Det finns en hel del saker som gör att det blir mer slitage. I kombination med hård vind blir det vibrationer i riggen (eftersom skrovet står fixerat) istället för krängning vilket också ökar slitaget.
Personligen (OBS) tycker jag inte att det är värt detta extra slitage för att slippa två timmars jobb med mastkranen. Men smaken är som...
Personligen (OBS) tycker jag inte att det är värt detta extra slitage för att slippa två timmars jobb med mastkranen. Men smaken är som...
Nej, jag håller med om delaminering vid vantfästena inte bör vara något problem. Är det så, är det nog ett större problem när man seglar...
Jag bedömer att det är slitaget på riggen i stort som i så fall är ett verkligt problem och det kan man naturligtvis minska genom att ta ner och låta maströr och rigg vila. Punktlaster i skrovet från olämplig stöttning kan vara ett problem som sannolikt förvärras av att man har masten uppe.
Att låta masten stå (på land) är väl mer en bekvämlighetsfråga än något annat?
Jag bedömer att det är slitaget på riggen i stort som i så fall är ett verkligt problem och det kan man naturligtvis minska genom att ta ner och låta maströr och rigg vila. Punktlaster i skrovet från olämplig stöttning kan vara ett problem som sannolikt förvärras av att man har masten uppe.
Att låta masten stå (på land) är väl mer en bekvämlighetsfråga än något annat?
Anders S
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Har man en så tung mast som min är nog chanserna för skador större när man lyfter av och på den, och hanterar den in och ut ur ett trångt mastskjul, där den också ska lyftas upp en bit.
Men visst är det bekvämlighetsfaktorn som är den avgörande. Jag känner en viss oro för att nåt ska gå fel. Fast båten har 45 % av vikten i kölen som står mkt stadigt. Undrar om det går att räkna ut hur mycket större kraften i sidled blir av vinden med masten på? Ett långkölat skrov har ju en ganska stor segelyta, så då blir kanske ökningen av sidkraften med mast på procentuellt mindre än på en fenkölad båt? Fast fenkölaren har väl en klenare mast.
I Medelhavet lyfts typ alla båtar upp å land med masten på, även om den är 40 meter hög har jag hört av en som har sin båt där. Så man får hoppas på det bästa. Intressant diskussion.
Men visst är det bekvämlighetsfaktorn som är den avgörande. Jag känner en viss oro för att nåt ska gå fel. Fast båten har 45 % av vikten i kölen som står mkt stadigt. Undrar om det går att räkna ut hur mycket större kraften i sidled blir av vinden med masten på? Ett långkölat skrov har ju en ganska stor segelyta, så då blir kanske ökningen av sidkraften med mast på procentuellt mindre än på en fenkölad båt? Fast fenkölaren har väl en klenare mast.
I Medelhavet lyfts typ alla båtar upp å land med masten på, även om den är 40 meter hög har jag hört av en som har sin båt där. Så man får hoppas på det bästa. Intressant diskussion.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.