Som info:Fredrik skrev:
Jag tror att en bensinsnål 4-takts utombordare med laddare, samt en solcellspanel och en bra batteribank är ett bättre alternativ.
Utombordare är inget alternativ då jag söker båt runt 11m.
Mvh /
Så du skulle föredra en gasolugn då?Guitar Nilsson skrev: Spisen var ganska lättservad och jag tror att de är väldigt tillförlitliga om man servar dem bara lite grann. Den var väldigt soppasnål också. Fast värmeffekten var alldeles för liten tyckte jag. Och den drar ju en del ström också, det slipper man ju med gasolspisen.
Det är det som är tanken, antingen snåla med strömmen eller gå in och tanka. I värsta fall köra elverket.Eilean skrev:Ja, ligger du minst var tredje natt i marina med landström faller alla mina invändningar.
Har du en batteribank på 500 Ah eller mer behöver du ju knappt något laddtillslott alls.
I varje fall ingen dyr Hondagenerator. Köp en billig kines för 1000-lappen för yttersta nödfall!
Surrar dem vid masten och leker sjörövaremorg skrev:OT: Mina barn är 5 och 3 och inte fan väntar dom på något överhuvudtaget, vad har ni gjort?
Nej så dum är jag inteEilean skrev:Håkan.
Divan har du sålt.
Vad är det för båt du har i tankarna egentligen?
Eftersom du talar om elmotorer, generatorer och stora batterilådor får jag nästan känslan av att du skall bygga något själv. Eller?
Kan tro det!Eilean skrev:Uff!Håkan skrev:Drömmen är en 37-40 fots segelbåt med 8 kojer, elmotor och BRA prestanda men vi får se om pengarna finns...
Annars har jag några nödlösningar som tex HP 96 Racer, Z31 eller X-99.
Inte riktigt mina ideal precis.
Jo. Jag var faktiskt sugen på en Diva 39 en gång i tiden när jag var ung.Håkan skrev:Kan tro det!Eilean skrev:Uff!Håkan skrev:Drömmen är en 37-40 fots segelbåt med 8 kojer, elmotor och BRA prestanda men vi får se om pengarna finns...
Annars har jag några nödlösningar som tex HP 96 Racer, Z31 eller X-99.
Tur att vi alla inte är lika, eller?
Jag är inte där än...Eilean skrev:Jo. Jag var faktiskt sugen på en Diva 39 en gång i tiden när jag var ung.Håkan skrev:Kan tro det!Eilean skrev: Uff!
Tur att vi alla inte är lika, eller?
Hade också ideér om att man skulle segla fort och obekvämt. Men de gick lyckligtvis över i medelåldern.