typ av sprayhood till Maxi 77

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
August
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av August » sön 29 apr 2007, 15:19

Nu har jag äntligen sjösatt och varit ute på årets första 5-dagars resa. Härligt, underbart, men svinkallt i vattnet. :)
Här kommer lite bilder på nya sprayhooden, den passade riktigt bra och faktiskt inte omöjlig att komma runt. Man får kliva på skarndäck, alternativt för barn/ gammal, fäll den och det är nästan lika lätt som med lilla vanliga. :)
Vad tycker ni? (klicka på bilden för fullstor)
Bild
Bild
Bild
Bild
Bär av, bär av, BÄR AV

GoranA
Platinamedlem

avis....

Inlägg av GoranA » sön 29 apr 2007, 16:43

blir lite avundsjuk att du redan hunnit ut, vi har en vecka kvar till sjösättning. För vår del sköt vi upp valet genom att köpa kapellväv och ska sy en ny liten sprayhood. Enligt bekanta ska en vanlig symaskin klara jobbet.
Det ser väldigt ombonat och skönt ut med den stora sprayhooden. Det jag funderar på är om den tar bort något av frihetskänslan? Jag gillar att stå och se fram över båten när jag seglar, gärna även på kryss med vinden i ansiktet (och med tjock vindtät jacka :-)...).
Men den verkar vara lätt att fälla ner om man inte behöver den?

GoranA
Platinamedlem

avis....

Inlägg av GoranA » sön 29 apr 2007, 16:44

blir lite avundsjuk att du redan hunnit ut, vi har en vecka kvar till sjösättning. För vår del sköt vi upp valet genom att köpa kapellväv och ska sy en ny liten sprayhood. Enligt bekanta ska en vanlig symaskin klara jobbet.
Det ser väldigt ombonat och skönt ut med den stora sprayhooden. Det jag funderar på är om den tar bort något av frihetskänslan? Jag gillar att stå och se fram över båten när jag seglar, gärna även på kryss med vinden i ansiktet (och med tjock vindtät jacka :-)...).
Men den verkar vara lätt att fälla ner om man inte behöver den?

Användarvisningsbild
August
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av August » sön 29 apr 2007, 17:22

Den var väldigt skön att krypa under vid kryssen, vinden var rent utsagt isande kall. Trots dubbla underställ, t-shirt, fleece och jacka så frös jag. :)
Jag ser över sprayhooden ståendes, som synes på tredje bilden, men jag är ganska lång, 1.87. Visst försvinner en del av frihetskänslan, man blir ju mer "inomhus" och mer skyddad.
För att fälla den så lossas en lina på varje sida i bakkant, då faller den ihop framför winchavlastarna på grabbräcket, ~15-20sek jobb. :)
Bär av, bär av, BÄR AV

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » sön 29 apr 2007, 18:43

Angående att sy sprayhood själv; det är inte svårt men en bra och kraftfull maskin krävs. Vi har sytt både till vår förra och nuvarande båt.

För den förra båten använde vi vår dyra maskin från Pfaff. Den blev helt sönderkörd och fick servas för 1800 kronor för att bli respektabel igen.

Så vi köpte i vintras en Janome Easy Jeans 22, som är en oerhört robust "skolmaskin". Vi läste om den i en båttidning. Den klarar kapelltyg som med bravur. Men varning alltså att sy kapell med en maskin som inte är erkänt kraftig, det kan slita ut den totalt.

/Tommy

GoranA
Platinamedlem

tack för tips om symaskin

Inlägg av GoranA » mån 30 apr 2007, 17:06

Hej Tommy,

tack för tipset om symaskin! Ser att den kostar ca 4 - 5000 om man inte hittar någon begagnad, så man ska nog vara beredd att sy en del om det ska löna sej. Vi får testa lite försiktigt med den vi har.

Din hemsida var trevlig, bra tips och länkarna till naturhamnarna gjorde mej riktigt sugen på att komma ut!

Skriv svar