PC i sittbrunnen, även om det regnar och bryter...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » sön 26 aug 2007, 10:43

Anders S skrev:Tja, man kan väl förstå Sten litet annorlunda också. Att mobiltelefon och dator skapar en situation där det privata och "egna" naggas i kanten är väl en berättigad farhåga?
Men jag tror det handlar en hel del om attityd och generation.

Det är nog endast i Sverige vi har denna hyfsat extrema inställning till semester. Mitt företags försäljning är till 98% i utlandet, och ca 1/4 av detta är dessutom Japan. Detta till trots har vi all utveckling och produktion i Uppsala, ca 500 personer. Vi har förutom detta 500 anställda till i 20 länder som säljare.
Det går helt enkelt inte, hur mycket man än skulle vilja, att lägga av telefonen och programmera in "åter om 6 veckor, kan ej nås". Finns inte en sportlig chans, då hade vi inte haft något kontor i Uppsala många månader till.. Min inställning är att det inte stör mig om jag kan hjälpa till med några enkla små insatser under min segling. Jag får ändå såpass mycket tillbaka från företaget...

Men i Sverige är det jag skriver ovan inte P.K., och så-får-man-ju-inte-tycka :wink:

/Tommy

Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » sön 26 aug 2007, 10:56

Jo, Anders, visst kan man väl se det så, men man kan stänga av telefonen och datorn. Jag säger till min chef att när ja seglar kanske det inte går att nå mig, ring, så kanske ja svarar, annars ringer ja när ja kan. Och det funkar, han ringde inte många gånger i sommar, och då har ja en extrem chef.

Så är det ju som Tommy skriver, vissa brancher kräver att man kan få tag på folk närsomhelst, gillar man inte det, jobba inte i den branchen, så enkelt är det!

De flesta firmor i Sverige kräver ju inte att man kan bli nådd under hela semestern, eller hur? Så bara för att man har mobil och dator med sig betyder ju inte det att man måste svara om det ringer, eller hur? Man är ju på semester, gillar man inte att det ringer, stäng av skiten då:)

Så nej, man kan inte försvara teknikmotstånd, tycker jag. Men jag är mycket för teknik och utveckling, och det kommer hända oavsett vad bakåtsträvarna tycker, som dom kan liksom lika gärna vara tysta....
Så länge det inte går som i Matrixfilmerna, om ni nu sett dem, så är ja nöjd:)

//Robin, TechnoNörd och stolt;)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 26 aug 2007, 12:04

Tommy skrev:
Anders S skrev: Men i Sverige är det jag skriver ovan inte P.K., och så-får-man-ju-inte-tycka :wink:

/Tommy
Det är ju rackarns hur trådarna skjuter vildskott... :-)

Men både ja och nej. Man talar ju idag om att vara "ständigt uppkopplad", ubiquitous computing och annat fint. Det medför värden för både den enskilde och organisationer - att det är dit vi är på väg är ingen större fråga.

Men det är heller ingen, vare sig individ eller organisation som vinner på ett ovillkorligt beroende mellan arbetsgivare och anställd, varje dag, året runt. Häri ligger också faran med det "överdrivna informationssamhället". Den stora risken med att vara "ständigt uppkopplad" är ju att privat- och arbetssfären smälter samman på ett olämpligt sätt. Är det OK för chefen att ringa när som helst eller att chefen väntar sig att man läser mail varje dag (detta gäller vare sig man är chef eller anställd) även på fritiden så vet vi att detta skapar problem - att spela alla roller samtidigt skapar snabbt problem. Litet överdrivet kan man i det sammanhanget också påstå att en organisation som gör sig beroende av individer alltid är illa ute. Så om chefen menar att man bör ha med telefonen och vara nåbar på semestern, så bör man man kanske istället fundera på vem man inte utbildat tillräckligt eller var organisationen har brister.
Anders S

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » sön 26 aug 2007, 13:04

Ja eftersom tråden ändå är förstörd så kan vi lika gärna fortsätta :D

Det är givetvis inte så att det passar alla att behöva vara nåbar jämt, och det finns ju gott om arbeten där man verkligen stänger av när man går hem, och inte tänker på jobbet alls.

Men jag tror också att allt fler kommer att uppleva att arbete och fritid smälter samma, och att 6 veckors semester på raken utan kontakt kanske helt enkelt inte funkar. Vilken arbetsgivare kan ha dubbelt på alla nyckelposter... funkar helt enkelt inte.

Sen KAN det ju vara så att man är så lyckligt lottad så att arbetet faktiskt är kul och riktigt intressant. T.ex. så är ju både du Anders och jag ganska flitigt uppkopplade mot detta forum. Och det är ju knappast något som skadar vår hälsa allt för mycket :wink:

Om det nu skulle råka vara så att det man jobbar med är lika intressant som fritidsintressen, ja då kan det ju knappast vara alltför hemskt att hålla sig nåbar.

/Tommy

ps. Det här är ju helt politiskt inkorrekta tankar i det fackligt styrda Sverige, där arbetsgivare är av ondo som suger ut de stackars arbetarna..

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 26 aug 2007, 14:21

Jag tror att det är en ganska självklar insikt att det handlar om positiv stress vs negativ, i de här sammanhangen.

Det är ju stor skillnad om telefonen är med för att man själv skall kunna förvissa sig om att att allt är väl, jämfört om telefonen är med därför att "chefen" skall kunna nå en för att man skall lösa firmans problem. Litet simplistiskt kan ju motsvarande skillnad vara om man har dator och mail - är det för att jag skall kunna informera mig eller är det för att arbetskamrater och chef skall kunna informera sig eller be mig göra saker?

Frågan är inte alldeles enkel om man ser den från olika perspektiv, och det är inte självklart så att man är en "optimal anställd" genom att alltid vara nåbar. De flesta hierarkiska organisationer övervärderar sina befattningshaveres betydelse och undervärderar sina medlemmars kompetens. Det finns ytterligt få exempel på allvarliga konsekvenser för därför att beslutsfattare inte varit nåbara, bara man har byggt in en lagom handlingsfrihet. Organisationer utan handlingsfrihet trillar av pinn långt innan dess, och av helt andra skäl, t ex därför att vettiga människor söker sig annan stans :-)

Det finns för övrigt något österländskt ordspråk som går ut på att "inte ens den mest betydelsefulla människa lämnar något tomrum då hon drar upp handen ur vattnet".

Att frågan inte har med en simpel navigationsdator att göra begriper väl alla.
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Tips om "rusande cursor"

Inlägg av Anders S » mån 27 aug 2007, 09:00

Schvidja skrev:... den [datorn] måste också startas innan man lägger på GPS lasten (verkar vara en fugavi bugg)
Fullt logiskt och inget "fel" ur datorns synpunkt.

GPS:en är kopplad till serieporten, och om den är aktiv (har en sändande enhet) då datorn startas upp tolkar operativet att det handlar om ett pekdon, och ansluter sig logiskt till "en mus på serieporten". Sedan får Fugawi reda på att serieporten är bokad av ett annat program, säger "jaha, ingen GPS idag" och går vidare, utan GPS.

Är däremot GPS:en stum, dvs visar sig inte som en enhet vid uppstarten händer ingenting. Efter att du startat Fugawi (vilket program som helst som använder serieporten i fråga) så tar Fugawi befälet över porten (som är "ledig") och inget dumt händer när GPS:en börjar sända.

Det finns en fix från MS som gör att XP blir bättre på att identifiera att det är ett pekdon, och med den fixen försvinner vanligen det här problemet, i vart fall med Garminnavigatorer. Garminnavigatorer sänder sina seriesignaler hela tiden de år tillslagna. Man kan gå runt problemet på ett annat sätt också: Slå av Garmins kommunikation vid uppstart av datorn, och starta kommunikationen då datorn är igång. Men det är ju jobbigt.

Har man GPS:en på en serieport, kan man göra så här för en permanent lösning:
http://www.navsystem.se/download/hopp_mus.htm

Annars kan man gå in i enhetshanteraren och avaktivera (inte ta bort!) "musen" som sitter på comporten. Det är en litet brutalare lösning och inte lika elegant, men enklare om man inte vill/vågar pilla med registret.
Anders S

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » mån 27 aug 2007, 12:02

Tack för tipsen, ska ändra inställningarna på datorn. Jag insåg problemet när det alltid funkade i hamn då jag startade garmin efter datorn medans när jag seglade gjorde jag tvärtom. Felet blir väldigt frustrerande eftersom musen hoppar precis när man ska klicka på något. Man får liksom uppfattningen att det är nån i burken som driver med en. :twisted:

Skriv svar