Skippa genuan. Fock och större stor på MH-båt?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tor 13 sep 2007, 20:44

winga750 skrev: Skulle tro att det är 18 eller 20 du har, det ser ut så på fotot.
Stämmer bra det! Var till båten i kväll och kollade upp det. 20 är det. Det blir till att köpa sig ett par wincher i julklapp låter det som.

Vad tyckte du annars om Nord 80? Tycker det är en fin båt, men jag vet inte om det är värt 90000 kr till för en sån om man har en Tur 80... Det är en fin till salu just nu, en från min klubb som säljer: http://www.blocket.se/vi/13087036.htm?ca=12_s

Svågern är också lite svag för Nord 80 så kanske får jag möjlighet att segla en sån en dag, bara de kan få klart huset och ägna sig åt båtar istället :wink:
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

winga750
Guldmedlem

Inlägg av winga750 » tor 13 sep 2007, 21:39

Det här börjar nästan likna realtidschat. Om jag säger att det hugger lite i hjärtat när jag ser en Nord 80 så förstår du att jag att jag gillade båten. Den var lagom kan man säga. Litet djupgående men ändå bra bett på bidevind, bra stuvutrymmen, trygg men inte trög. Hade det inte varit för min sambo´s solkänslighet hade vi nog haft den kvar. Wingan tycker jag verkar vara ett bra alternativ, en motorseglare som man kan kryssa med utan att det blir tråkigt. Nord 80 an i annonsen ser väldigt fin ut.
Min köpte jag ny 1976 och sålde 2002. Köpte en Uttern 500 MC, som jag sålde efter en säsong, var inte vår musik sas. Var båtlös ett par år.
Din Tur 80 har lite grann av Nord 80-stuk i inredningen, mycket trä, litet stick under pentryt mm. Enkes 20, då har rejäla kvarnar. Jag hade tur och hittade två Lewmar 16 tvåväxlade för 1500:- till wingan, för Lewmar 7 som satt på är för klent för att det skall vara bekvämt.

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » ons 19 sep 2007, 21:37

Testar en tokig idé på er igen :wink:

Varför inte skarva på toppen, lägga skarven i höjd med förstagsinfästningen. Eller ska man lägga den under?

Då behöver man "bara" förlänga akterstaget. Tillgång till mastprofil har jag för rimliga pengar.

Vad tror ni?

Hög variant:
Bild

Nuvarande:
Bild

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 19 sep 2007, 22:42

Själva skarven kan nog gå bra men vad händer med övrig mast?
Raka spridare?
Hur stabiliserar man mot förstaget?
Backstag kanske inte var planerat... eller?
Eller måste man ha på svepta spridare? Då kanske man även måste se äver röstjärn mm...
Men det är ju bara spontana tankar från min sida.

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » ons 19 sep 2007, 22:46

SWE54 skrev:Själva skarven kan nog gå bra men vad händer med övrig mast?
Raka spridare?
Hur stabiliserar man mot förstaget?
Backstag kanske inte var planerat... eller?
Eller måste man ha på svepta spridare? Då kanske man även måste se äver röstjärn mm...
Men det är ju bara spontana tankar från min sida.
Precis, det är ju raka spridare... och flytta röstjärn har jag ingen lust med inte heller montera backstag. Lugnast är nog att bara beställa en ny stor och glömma detta :o

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tor 20 sep 2007, 08:23

Nu kommer jag inte riktigt ihåg alla turer i tråden, jag har uppfattat det som att du tycker att båten är underriggad, och du vill ha enkel segelföring, samt hålla en budget.

Skall man höja riggen, så är det bästa att höja hela riggen, i ditt fall göra masthead hela vägen upp. Då kan man behålla mycket - infästningar, röstjärn segel ... och köpa upp sig under hand. Det går ju att ha en kutterrigg om man så vill! Och ev komplettera med ett bogspröt.

Vill man ligga på minimal budget är det bästa att skaffa ny genua. Relativt billigt, och troligen det viktigaste seglet på din båt. Finns det redan rulle så är det mycket underlättade, du kör du med bara ett försegel hela säsongen. Välj mellan 120% - 150%, beroende på hur mycket du vill jobba med winscharna. Ordentlig formstabil duk, troligen inte ren dacron / terylene då, så blir inte seglet bukigt när det drar i. Och om du har rulle (vilket är en av de bästa familjeinvestreingarna) så se till så att förliket blir med insydd förtjockning så att det går bra att reva lite.

Med en genua har du heller inte bundit upp dig så hårt i valet kring masthöjning eller ej, dels ur kostnadssynpunkt dels ur återanvändningssynpunkt.

Utan att riktigt veta hur det är för din båt så kan man ju gissa att en ny stor kostar kanske dubbelt mot en ny genua. Speciellt om du väljer genomgående lattor osv (bra att ha på många sätt, men kostar).

Avslutningsvis är det ju trots allt så att fart inte är allt. Hur mycket vinner man på att höja masten? Hur mycket betalar man för det i form av arbete och pengar? (Och får man igen detta?). Kanske är det ur den synpunkten bättre att lägga tiden, arbetet och pengarna på familjen, lite nya segel, samt vin, kärlek och sång?

/J

Skriv svar