Rak förstäv, kommer man iland???

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » ons 26 sep 2007, 22:27

Seglaren skrev:
Håkan skrev: Och vad får dig att tro att jag som småbarnsförälder (3st) kommer ha mer tid än förra ägaren? Och dessutom ha två träbåtar :?: :?: :?: :wink:
Jo om du köper båt för 10000 kr behöver du inte lönearbeta lika mycket som om du köper en modern 33 fotare. Alltså mer tid över till segling, barn & familj, ok kanske lite renoverande också :wink:

Kunde inte låta bli att splittra tråden lite, du får ursäkta en utarbetad 2-barnsförälder som inte vill tänka på hur det vore att ha 3 :wink:
Inte bara att de är tre, två tvillingar också :!:

Att ta hand en stor och liten är rena barnleken mot att ta hand om alla tre :!:

Inte för att jag är rik MEN vi har definitivt mer pengar än tid om jag säger så... Eller kanske ännu mindre tid än pengar.. :wink:

Så gammal träbåt går bort...

Men farfars båt var fin, en drömbåt!
En båt man drömmer om men inte vill ha (underhålla) :wink:

Ha det /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 27 sep 2007, 07:55

Jag kan också tycka:

Skillnaden i räckvidd mellan en båt med rak stäv och en med normalt fallande stäv är ganska marginell - kan den vara 50 cm? Går man så nära berghällarna att man kan gå iland från fören är man liksom ändå så nära att man får se upp med vattendjupet.

Det finns naturligtvis lägen då man kan lyckas med en fallande stäv och där det inte alls går att komma till med en rak stäv, men å andra sidan finns det massor av ställen där man (om man så vill) kan ligga med sidan emot - dvs alla båtar kan komma till. Väljer man landstigningsplats med insikt om båtens begränsningar kan man ha vilket som. I så fall tror jag att man hellre bör tänka på hur båtens kombination av djupgående och förstäv fungerar. Den "fräcka" båtens ömtåliga och djupa kölfena kan vara ett större hinder än samma båts vinkel på förstäven. Höjden på skrovet är en annan stor "tvek-faktor" för landstigningsskutt.

Ett gennakerpeke löser hur som helst det här problemet. Man kan sannolikt använda fenderplankan som landgång också, om man inte är känslig för "tillfälliga uppfinningar".
Anders S

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 27 sep 2007, 08:36

Men Håkan

Du ska ju ha en X-99a.... :wink:
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tor 27 sep 2007, 08:39

Anders S skrev:Jag kan också tycka:

Skillnaden i räckvidd mellan en båt med rak stäv och en med normalt fallande stäv är ganska marginell - kan den vara 50 cm? Går man så nära berghällarna att man kan gå iland från fören är man liksom ändå så nära att man får se upp med vattendjupet.
Det är klart du får...
(Så länge du tycker som jag :wink: )

Jag resonerar väl likadant och är mer rädd för ett djupgående på tex 2,20 än rak stäv.

Tack /
Håkan

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tor 27 sep 2007, 08:55

Calle C skrev:Men Håkan

Du ska ju ha en X-99a.... :wink:
Det hotar jag bara svärfar med... :wink:

Jag bekostar vad en X-99 kostar (ca 500.000:-) så får han lägga till resten och betala för komforten!
Sen är det upp till honom (och min fru) att välja båt.
Jag tar bara fram förslag, bra va :?:

Varken han eller min fru är särskilt förtjusta i raka spridare och backstag + en toa 10cm från huvudkudden.
Jag kan leva med detta men de kan nog inte...

Vi börjar alltid lågt med mindre båtar (<1milj) för att sedan stretcha mer och mer till 36 fot eller kanske 40 fot men då kostar de helt plötsligt 2 milj och då hoppar vi tillbaka till ruta ett igen (X-99) och börjar om.

Nu såg jag att man kan få en ny Dufour 34 Performance komplett för 1,3 milj men för samma pengar kan du få en 36.7 eller kanske en Luffe 40 och såhär håller vi på... Jobbigt va?

Så nu måste vi snart bestämma oss så vi kan gå vidare...

Valet är också (inte bara pengar) om vi vill ha en "liten" båt på 3-5 ton och segelyta 50-60m2 eller en stor 5-7 ton med segelyta 60-80m2.

Återigen dessa val, en liten båt som är enkel att kappsegla eller en stor bekväm för långs bekväma distanser på semestern... SUCK!

Så intressanta båtar är fortfarande:
Liten båt:
HP 1030 - Blir den av? Är den för vek, enkel inuti, trång? Kvalité
Stern 33 - Är den för vek, enkel inuti, trång? Kvalité
Mellan:
First 33.7 - Lagom, tråkig? Ovanlig, Rel billig!
Dufour 34 - Känns lagom, dyr då de är rel nya. Fortfarande ovanlig
Stor båt:
First 36.7 - Stor, bekväm och populär!
CB 365 - Kan man få tag i en med 3 kabiner? Populär!

HJÄLP, HJÄLP, HJÄLP!!!
Håkan

bassace

Inlägg av bassace » tor 27 sep 2007, 09:42

Min erfarenhet är att det oftare är ett problem att de moderna konstruktionernas stävar är HÖGA än att de är raka.

Moneth
Trogen medlem

Inlägg av Moneth » tor 27 sep 2007, 11:36

Har seglat båtar med olika stävar. Helt klart krångligare med rak stäv när man lägger till vid naturhamn. Vid ett flertal tillfällen fick vi backa ut och leta vidare tills vi hittade ett lämpligt ställe, utan att fördenskull byta hamn.
Men visst är det lite bökigare.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tor 27 sep 2007, 11:37

Håkan skrev:Jag resonerar väl likadant och är mer rädd för ett djupgående på tex 2,20 än rak stäv.
Och det är också intressant var detta djupgående sitter, dvs hur långt bak. Återigen mitt eget exempel, Balladen går något djupare än Albin 78 men kölen sitter gott och väl nästan en meter längre akteröver. Jag upplever det som att det är mycket enklare att komma in mot land både i skärgården och på Ekoln, eftersom ju botten ofta fortsätter att slutta nedåt i vattnet.
Det är oftare kölen som hindrar att man kommer in, än djupet vid själva förstäven. Iallafall i Stockholmsvatten.

Faktorer som verkar för lättare naturhamnstillägg:
- Grundgående köl
- Köl så långt från fören som möjligt
- Sluttande för
- Peke
- (grundgående skrov för om kölen)

/Tommy

Moneth
Trogen medlem

Inlägg av Moneth » tor 27 sep 2007, 11:40

Har seglat båtar med olika stävar. Helt klart krångligare med rak stäv när man lägger till vid naturhamn. Vid ett flertal tillfällen fick vi backa ut och leta vidare tills vi hittade ett lämpligt ställe, utan att fördenskull byta hamn.

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tor 27 sep 2007, 12:01

Moneth skrev:Har seglat båtar med olika stävar. Helt klart krångligare med rak stäv när man lägger till vid naturhamn. Vid ett flertal tillfällen fick vi backa ut och leta vidare tills vi hittade ett lämpligt ställe, utan att fördenskull byta hamn.
Vad har ni för båt?
Håkan

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tor 27 sep 2007, 12:12

Tommy skrev:
Faktorer som verkar för lättare naturhamnstillägg:
- Grundgående köl
- Köl så långt från fören som möjligt
- Sluttande för
- Peke
- (grundgående skrov för om kölen)

/Tommy
Visst är det så!
Vi tittade på en Seaquest 36 RP vilket verkar vara en väldigt fin båt men du säljs den bara med ratt och T-köl. (Dyr också... :( )
T-kölen är 2,20 djup på en 11m båt, detta måste vara en mardröm att lägga till i naturhamn med. Till det då en rak förstäv såklart :wink:

Jämför då med vår gamla Diva:
1,90 djup och 12,18 lång då är det inte svårt att komma till...

Min bedömning i hur lätt det är att lägga till:
HP 1030: L=10,35 D=1,50-2,00m (sänkköl)
CB365: L=11,11m D=1,98m
Dufour 34: L=10,28m D=1,92m
Stern 33: L=10,00m D=2,00m
First 36.7 L=10,98 D=2,20m

Lättast överst och svårast nederst
Peke ej medräknat på någon av båtarna, ej heller hänsyn tagit till stävens utformning.

(På vissa har jag försökt mäta på ritningar i största möjliga mån men ni får ta det med en nypa salt...)

Funderingarna fortsätter...
Håkan

friseglarn
Diamantmedlem

Steg nära vattenytan och gärna halvägs upp också...

Inlägg av friseglarn » tor 27 sep 2007, 12:14

Håkan, du frågade för ett tag sedan apropå min beskrivning av Etap 24: Men ni upplevde det inte som svårt att hoppa iland vid förtöjning då ni kanske inte vågade gå så nära som önskvärt i tex hård vind och blöta klipppor?

Nä det var inget problem med ett "repsteg" halvägs ned från stäven. Det är sant att Etap 24 är låg, peket hjälpte också. Men om man sätter på maststeg, det skall vara infällbara, vid den raka stäven kommer man nära vattnet med foten och det är lätt att kliva iland. När maststeget är infällt är det inte i vägen, när det är utfällt är det lätt att både komma iland och komma ombord. Ju närmare vattenytan man kan sätta foten på båten desto enklare. Rekommenderar denna lösning. Klart överlägset allt annat med fåniga peken och komplicerade stegar.

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tor 27 sep 2007, 12:18

Till friseglaren:

Nåt får man väl "arra" men inte fast maststeg.
Repstege eller nåt annat man kan ta bort är OK.

Mvh /
Håkan

frhar
Silvermedlem

Linjett

Inlägg av frhar » tor 27 sep 2007, 12:44

Du har inte funderat på någon av Linjettbåtarna. Den gamla 32:an, som vi har, är kanske lite liten och något långsam enligt dina önskemål men 33:an eller 35:an borde kunna passa. Tyvärr är de lite dyra.... men fina.

/Fredrik

friseglarn
Diamantmedlem

ja man skall ju inte borra för mycket i båten...

Inlägg av friseglarn » tor 27 sep 2007, 12:50

Problemet med viss egna lösningar är ju tyvärr att de inte alltid uppskattas av andra.... Ett eller två steg vid stäven kanske folk ställer sig undrande inför när man skall sälja...

Men å andra sidan.. det är så enkelt med dessa steg att det nog för alla framstår som en önskvärd förbättring... Jag tror inte att någon skulle pruta på båten för att det har blivit lätt att komma iland... så dumma är ju inte folk.

Det är en annan sak med andra mer eller mindre onödig påhitt man kan få för sig när man har borrmaskinen eller sticksågen tillgänglig, maststeg vid rak stäv är ju något som alla bara måste älska! :wink:

Skriv svar