vhf

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » sön 30 dec 2007, 10:38

Anders S skrev:Om vi antar att ett större fartyg är den andra stationen kan man trots det få kontakt med fartyg ända till 15-20M (de har antennen högt, som regel). Sätter man sin antenn i en 16 meter hög mast (som min) ökar räckvidden (med samma förutsättningar) till 24M.
Om vi då räknar på 17 NM för den handhållna och 24 NM med den i masttoppen (vår båt till annat fartyg) så blir den yta som täcks ganska precis dubbelt så stor. Det är skillnad det, man har alltså dubbelt så stor chans att komma i kontakt med något fartyg som förhoppningsvis själv kan komma till undsättning inom 30-60 minuter, eller reläa till landstation om man har dålig kontakt.

Två andra fördelar med fast monterade apparater är dels att de numera oftast har DSC, samt att apparaten sitter där den sitter. Den är inte "borta" när den som bäst behövs :? Men nackdelen är givetvis att man inte kan ta den med sig.

Så optimalt: Fast VHF med DSC, masttoppsantenn + en lös handhållen VHF. Om den fasta är kompletterad med en pulpitantenn som man kan koppla om till, så blir det nog så bra det kan bli. :P

Hälsningar
Tommy

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » sön 30 dec 2007, 11:08

Tommy skrev: Så optimalt: Fast VHF med DSC, masttoppsantenn + en lös handhållen VHF.
Det tycker jag också.
DSC är viktigt. Det finns en ökande risk att få hör ett "vanligt" anrop.
Handjagaren kan ju förvaras skyddad för åsknedslag (i ugnen, bredvid reserv GPSen).

Det finns fö handapparater med DSC, men den jag vill ha hittar jag inte: Kombinerad handhållen, vattentät GPS/VHF.

Är man pessimistisk kan man ju köpa en EPIRB

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 30 dec 2007, 14:39

Tommy skrev:
Om vi då räknar på 17 NM för den handhållna och 24 NM med den i masttoppen (vår båt till annat fartyg) så blir den yta som täcks ganska precis dubbelt så stor
Javisst. Det är helt korrekt, och alls icke det jag vänder mig emot.

Men i valet mellan olika VHF-lösningar och användningsområden är inte räckvidd den enda parametern.
Anders S

saltlånga
Guldmedlem

Inlägg av saltlånga » sön 30 dec 2007, 16:37

Jag inser att det alltid är bra att fråga om råd innan man gör något som ligger utanför det egna kunskapsområdet.

Nu vet jag precis vad jag ska köpa.
En handhållen apparat som monteras fast och där pulpitantennen placeras i masttoppen (eller var det tvärtom?) ...

Skämt å sido så finns det väl som vanligt inget absolut rätt svar.

Jag tror iallafall att det blir en fast monterad vhf (bla för tillgången till DSC-D och en antenn i masttoppen.
Jag har redan har ett bra antennfäste på akterpulpit (vet ej om tillhörande antenn är för vhf eller 27-Mhz), så det är lätt att komplettera med en extra antenn efter sjösättningen.

Hur löses bäst däcksgenomföringen av antennkabeln?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 30 dec 2007, 19:05

Däcksgenomföringen löser du förmodligen bäst med en svanhals eller en "Cableport". Då förlägger man skarvarna i en box under däck - det finns de som tar besväret att dra hela kabeln till radio vindmätare mm för att slippa skarvar. Kontakter på däck är ett otyg, och kan man undvika dem är det bra.
Anders S

Skriv svar