Hund eller Hunn?
Ledsen Håkan, men tyvärr är Google lite för smart för sådana tilltag. Du anar inte hur mycket tänk och svett som ligger bakom för att just förhindra att man påverkar sökresultaten ...
Vanliga försök inkluderar att posta länken/ordet på forum och chattsidor, eller att inkludera länkar och ord i text som inte syns (läs vitt på vitt).
Sånt går Mr Google inte på...
Det är bara viktiga och seriösa (och sidor med många länkar in) som hamnar högt i statistiken, prova att söka på "Sophina" i google så får du se vilken som toppar av 54000 träffar....
/Tommy
Vanliga försök inkluderar att posta länken/ordet på forum och chattsidor, eller att inkludera länkar och ord i text som inte syns (läs vitt på vitt).
Sånt går Mr Google inte på...
Det är bara viktiga och seriösa (och sidor med många länkar in) som hamnar högt i statistiken, prova att söka på "Sophina" i google så får du se vilken som toppar av 54000 träffar....
/Tommy
varför ta i så Perra? Det är inte så att Guitar har fel, däremot har han valt en lite mer ovanlig stavning. Bägge tycks finnas, annars hade det inte blivit mycket till googlefight.
Att samma stavning som Guitar använder har fler betydelser är knappst något argument, det finns det fler ord som har (rom / Rom som ett annat exempel).
Att samma stavning som Guitar använder har fler betydelser är knappst något argument, det finns det fler ord som har (rom / Rom som ett annat exempel).
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Alla kan kan ju inte vara så storslaget kloka som ni stockholmare. Det är tur ändå att ni finns, så att ni kan tala om för resten av världen hur allt ligger till i verkligheten. Och det finns ju bara en verklighet, den i Stockholm. Jag gratulerar dig äkta Stockholmare att du vet så mycket om segling, jag avundas verkligen dig på alla vis. Tänk att få vara en stockholmare!Gunnar Buhre skrev:Det kan du ju hålla på med.
De flesta som vet något om segling kommer att säga hundsvott ändå!
I Stockholm säger vi ibland slangmässigt en gammal "hunn" men vi stavar det "hund".
Och er vackra dialekt, den skulle säkert de flesta dö för. Tänk att kunna både säga hunn, och stava till hund! Det måste vara unikt i hela universum!
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
För att begränsa diskussionen till den del av verkligheten som vi diskuterar här: En hundsfott/ hundsvott/ hunnsfott et c. är samma sak oavsett var vi befinner oss och vad vi väljer att kalla den.
Detta skulle, antar jag utan att orka fördjupa mig allt för mycket, kunna överföras till i stort sett vad som helst i verkligheten.
Jag vet att det finns och har funnits intelligenta människor som tyckt annorlunda: filosofiprofessorn i Uppsala som godkände sina studenter när de på frågan om kakelugnen i hörnet var fysisk eller psykisk, svarade "psykisk", biskop Berkeley som menade att tingen bara finns så länge någon ser dem - de var själsföreteelser. Gud såg dem visserligen alltid...
Jag håller inte med dem. Gör du?
Rudi
Detta skulle, antar jag utan att orka fördjupa mig allt för mycket, kunna överföras till i stort sett vad som helst i verkligheten.
Jag vet att det finns och har funnits intelligenta människor som tyckt annorlunda: filosofiprofessorn i Uppsala som godkände sina studenter när de på frågan om kakelugnen i hörnet var fysisk eller psykisk, svarade "psykisk", biskop Berkeley som menade att tingen bara finns så länge någon ser dem - de var själsföreteelser. Gud såg dem visserligen alltid...
Jag håller inte med dem. Gör du?
Rudi
Jag håller förresten inte med Nilsson i hans antagande att Buhre nämnde sin stockholmkhet i annat syfte än att visa på skillnad mellan dialektord och skriftspråk.
Inte heller håller jag med Buhre om att folk som kan segla nödvändigtvis säger "hund...".
Enhetsstavning är ingen självklarhet i varje enskilt fall (enhetligt uttal aldrig någon självklarhet). När detta ord var i svang mer allmänt, alltså i andra sammanhang än som en detalj av ett block, var enhetsstavning ännu mindre etablerad än i dag.
Man kan ju bläddra lite förstrött i vilken hygglig ordlista som helst och finna alternativstavningar på ett ord här, ett ord där.
Rudi
Inte heller håller jag med Buhre om att folk som kan segla nödvändigtvis säger "hund...".
Enhetsstavning är ingen självklarhet i varje enskilt fall (enhetligt uttal aldrig någon självklarhet). När detta ord var i svang mer allmänt, alltså i andra sammanhang än som en detalj av ett block, var enhetsstavning ännu mindre etablerad än i dag.
Man kan ju bläddra lite förstrött i vilken hygglig ordlista som helst och finna alternativstavningar på ett ord här, ett ord där.
Rudi
Senast redigerad av 1 Rudi, redigerad totalt 0 gånger.
-
Gunnar Buhre
- Trogen medlem
Universum vet jag väldigt lite om. Stella Polaris, morgonstjärnan och karlavagnen känner jag till.Guitar Nilsson skrev:Alla kan kan ju inte vara så storslaget kloka som ni stockholmare. Det är tur ändå att ni finns, så att ni kan tala om för resten av världen hur allt ligger till i verkligheten. Och det finns ju bara en verklighet, den i Stockholm. Jag gratulerar dig äkta Stockholmare att du vet så mycket om segling, jag avundas verkligen dig på alla vis. Tänk att få vara en stockholmare!Gunnar Buhre skrev:Det kan du ju hålla på med.
De flesta som vet något om segling kommer att säga hundsvott ändå!
I Stockholm säger vi ibland slangmässigt en gammal "hunn" men vi stavar det "hund".
Och er vackra dialekt, den skulle säkert de flesta dö för. Tänk att kunna både säga hunn, och stava till hund! Det måste vara unikt i hela universum!
Dessutom känner jag till skillnaden mellan en hunn och en hund.
Hunnerna kom österifrånoch invaderade europa och hundarna kom från Kanarieörna
-
Arkivdykar´n LW
- Erfaren medlem
Tjoflöjt! Hos gamle Smith´en får man alltid besked!
"HUNDSVOTT benämnes ibland den fasta parten af en talja eller gina*.
*gina; kallas en talja med två minst tvåskifviga block"
Ur Båtseglareordbok Carl Smith 1899 (faksimil 1974).
Hunn är dialektal/gammeldags benämning på hund enligt Rietz "Ordbok öfver svenska allmoge-språket" 1867, 859 sidor. I dagligt tal kallad "Rietz dialektlexikon". Helt outstanding, dess like har inte getts ut sen dess/141 år!
Båtseglareordboken är en "bibel" för de som är intresserade av sjötermers betydelse åursprung. Sök antikvariskt och på bibbliotek, faksimilupplagorna (2 olika) får man för en spottstyver, för ett ett orginal får man gräva lite djupare i lomman.
Änn har inte stormen nått ostkusten.
Hunn är dialektal/gammeldags benämning på hund enligt Rietz "Ordbok öfver svenska allmoge-språket" 1867, 859 sidor. I dagligt tal kallad "Rietz dialektlexikon". Helt outstanding, dess like har inte getts ut sen dess/141 år!
Båtseglareordboken är en "bibel" för de som är intresserade av sjötermers betydelse åursprung. Sök antikvariskt och på bibbliotek, faksimilupplagorna (2 olika) får man för en spottstyver, för ett ett orginal får man gräva lite djupare i lomman.
Änn har inte stormen nått ostkusten.
Rudi, jag tänkte faktiskt att då detta till stor del blivit en nordsvensk (=norr om Markaryd) diskussion, så skulle den omnämnda Uppsalafilosofin passa in. Dessutom har diskussionen antagit former som förvånar i största allmännhet. Men, det finns också fler sätt att se på detta med verkligheter:
- fysiskt perspektiv: i tex kvantmekansik teoribildning beskrivs verkligheter som är samtidiga med den av oss upplevda (den sk Newtonska verkligheten), men som är totalt annorlunda.
- litterärt perspektiv: ta i stort sett vilken skönlitterär bok som helst, och si, många av de verkligheter som återfinnes där skiljer sig väsentligt från den av mig upplevda.
Nå, för att inte göra diskussionenen totalt metafysisk kan jag (tillfälligt) gå med på att block, taljor och fästanordningar projiceras på ett semantiskt plan.
Alla ni som är så säkra på en given stavning och tolkning av ett ord (här hundsvott / hunnsvott). Vad säger ni om att angöra en brygga? Och vad är en sjömil? Bägge dessa begrepp kan ni säkert hitta meningar om i en gammal bok. Det som står i dessa böcker kan ha varit sant då (fast det vet vi inte riktigt), men är absolut inte riktigt lika sant idag: bägge de här nämnda begreppen (angöra, sjömil) används idag också i andra betydelser än vad som anges i äldre litteratur.
next?
- fysiskt perspektiv: i tex kvantmekansik teoribildning beskrivs verkligheter som är samtidiga med den av oss upplevda (den sk Newtonska verkligheten), men som är totalt annorlunda.
- litterärt perspektiv: ta i stort sett vilken skönlitterär bok som helst, och si, många av de verkligheter som återfinnes där skiljer sig väsentligt från den av mig upplevda.
Nå, för att inte göra diskussionenen totalt metafysisk kan jag (tillfälligt) gå med på att block, taljor och fästanordningar projiceras på ett semantiskt plan.
Alla ni som är så säkra på en given stavning och tolkning av ett ord (här hundsvott / hunnsvott). Vad säger ni om att angöra en brygga? Och vad är en sjömil? Bägge dessa begrepp kan ni säkert hitta meningar om i en gammal bok. Det som står i dessa böcker kan ha varit sant då (fast det vet vi inte riktigt), men är absolut inte riktigt lika sant idag: bägge de här nämnda begreppen (angöra, sjömil) används idag också i andra betydelser än vad som anges i äldre litteratur.
next?
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Hm. Kan man då säga att ett fiolblock med två skifvor är en gina?Arkivdykar´n LW skrev:Tjoflöjt!
.
Då har jag nått nytt jag med säkerhet kan påstå.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Ett mer pragmatiskt synsätt på det här med stavning och "rätt terminologi" är ju att även i den "moderna världen" (läs det gärna som Internet som källa till online-faktoider och ogranskad kunskapsbeskrivning) så ökar ju möjligheten att finna information och goda referenser dramatiskt om man använder vedertagen stavning av olika företeelser.
Anders S