Men som jag sa - testa rättar inte till fel. Hade jag varit du hade jag felsökt metodiskt så jag VET (att mäta är att veta) att allt är som det skall, och så hade jag pysslat om batterierna genom att ladda dem länge&långsamt. Man kan köra ner dem till 40% av sin kapacitet med vilje, och så ladda direkt efter det. Det bör inte skada ett dugligt batteri, och det kan hjälpa. Sedan kan du testa batterierna då du fått båten i sjön igen - och behöver du byta, så behöver du byta - trist men inte mycket att göra åt ifall batterierna är bortom räddning.
Det finns en teoretisk möjlighet att sabba fritidsbatterier genom att ladda ur dem helt litet och så ladda tillbaka detta omgående. Då cyklar man batterierna mellan 95 och 100%, och så får man någon sorts minneseffekt därför att ur- och återladdning skulle ske på samma ställe på plattorna hela tiden. Här är en batterinisse som tror att det kan bli på det sättet (jag är inte alldeles övertygad, men dina symptom påminner onekligen) Han har en rätt enkel lösning också.
Kolla här: http://www.yandina.com/hints.htm#BatterySaver
När det gäller att kolla och mäta: Du fick väl ca 700 goda råd från "alla" om värmesystemet. Till slut var det ändå något du hittade själv som löste problemet. Antagligen skall man ta in alla tvärsäkra tips, och så kolla precis allihop, även de otänkbara