Navplats, onödig utrymmesslukare?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori

Vill du ha en navigationsplats i din segelbåt eller inte?

Omröstningen slutade sön 13 apr 2008, 09:09

Ja
19
59%
Nej
13
41%

Antal röster: 32

DDF
Silvermedlem

Inlägg av DDF » fre 14 mar 2008, 20:46

Tycker som Tommy (har förresten en Ballad också). Jag pratade just om hur skönt det är med navigationplatsen med en kollega i går.

Att sätta sig vid navplatsen i sin egen båt är en underbar känsla. Vi hade inte det i förra båten, och jag kommer ihåg första gången jag satt mig där i Ballad'en: waow nu är det på riktigt, vi har nu ett Skepp, ett Fartyg. Instrumenter, VHF, plats för att bläddra i sjökorten, och dessutom man sitter ur vägen för dom andra i båten. Känslan återkommer varje gång man sätter sig där.

Praktiskt också t.ex. under matlagningen, och snart hamnar vi i blöj-tiden igen och vips då har vi en top-of-the-class skötbord.

Kan inte vara utan!

David

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 14 mar 2008, 23:03

Tommy skrev:Precis, jag funderar på att sprida ut mina batterier. Ett ska vara längst fram på peket, ett i masttoppen och ett i sittbrunnen.

Skämt åsido, kanske har du en poäng men jag har svårt att se det som ett argument emot en navplats. Precis samma argument skulle kunna användas mot fartygens bryggor. Av olika, lätt insedda skäl, måste man nog tyvärr koncentrera den elektriska utrustningen. Men att komplettera med en extra bärbar GPS och en hand-VHF är inte fel.

Hälsningar
Tommy
Det är inte ett argument mot navplats i sig men väl mot att samla allting. Att kanske inte precis sätt all sin navigationsutrustning precis över elcentralen. Naturligtvis sätter varven allt koncentrerat för att tilltala meccano-pojken i oss. Hemma vill vi dölja elcentralerna. Hm. På en brygga är grejerna ganska utspridda, samma i en cockpit.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 15 mar 2008, 09:06

bosseh skrev: Det är inte ett argument mot navplats i sig men väl mot att samla allting. Att kanske inte precis sätt all sin navigationsutrustning precis över elcentralen. Naturligtvis sätter varven allt koncentrerat för att tilltala meccano-pojken i oss. Hemma vill vi dölja elcentralerna. Hm. På en brygga är grejerna ganska utspridda, samma i en cockpit.
Vadå inte samla? I en båt som sannolikt är mindre än en normalstor förjebrygga blir väl allt "samlat" i alla fall. Är det en kabelbrand som ställer till det, så tror jag man har ungefär samma bekymmer vare sig man har elcentralerna samlat eller spritt (Hur många elcentraler har man i en 10-12-metersbåt?).

Vad gäller redundans för navutrustning, så föralldel. Jag har ett B-system i form av en biologisk dator med redundanta audiovisuella inputenheter, manipulatorer, you name it...
Anders S

bassace

Inlägg av bassace » lör 15 mar 2008, 10:55

Tommy skrev:Dessutom är det skepparens favoritplats sent på kvällen med en bok och ett glas vin.
Instämmer!

LennartA
Erfaren medlem

Inlägg av LennartA » ons 19 mar 2008, 15:45

Navplats eller ej, det beror på tillgängligt utrymme och vilket alternativ man kan tänka sig att ha just det utrymmet till. Väljer man navplats så väljer man bort något annat.

Jag hade hellre sett att utrymmet använts antingen till en mysig hörna med en riktig vedlkamin,

eller extra stuvutrymmen, då hade jag kunnat tänka mig ett arbetsbord med en byrå under som man inte kan sitta vid men väl stå invid,

eller en fåtölj på skenor som inte tar så stor plast dagtid men som kan "glida ut" på sina skenor likt en "Stressless" eller liknande och kanske även vara litet vridbar i sidled.

Mitt behov av en hörna med en mängd instrument och en stor synlig el-tavla är inte stort. Under däck vill jag ha en marin hemkänsla, där ingår inte instrument o.dyl. Ett rulljalusi vore bra att dra ner framför allt som kan räknas till det tekniska avdelningen. En enda lampa med betydelsen "Något är fel" hade räckt bra.

L

RunawayPeter
Silvermedlem

Njaej

Inlägg av RunawayPeter » ons 19 mar 2008, 17:06

Jag är nog en av få här som gått ifrån navplats till utan, och jag saknar den inte mycket. Men det beror på vilken båt man har, allt under 36 fot stjäl det utrymme som bäst behövs till annat. I större båtar finns det plats och blir över.

Däremot tycker jag utrymmet i nyare båtar är dåligt utnyttjad planlösning, bättre då i tex Maxi 108 där nav utrymmet är skapligt men ändå inte stjäl plats.

Runaway

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » ons 19 mar 2008, 19:30

Det må ju vara var och en fritt att utforma sin båt efter eget huvud. Själv finner jag det naturligt att hålla ihop vissa funkitioner med snarlika uppgifter. I pentryt har jag spis, kastruller, tallrikar, gaständare osv. Verktygen finns samlade i verktygslådan tillsammans medskruv och grejlådan som har sina platser, Kläder och sjöställ finns i darderoben och toagrejer vid toan.

Det känns rätt naturligt att hålla ihop navigationsgrejorna och har man bord, lådor och fack för grejornafyller det sin funktion. Vidare finns VHF, elcentrla (för navigationsljus etc) där också pga lättillgängligheten från sittbrunnen.

Håller gärna med om att en stor navigationsyta är bättre än en liten men det är svårt att få plats med stora grejor i en liten båt :wink:

Behovet beror ju även hur man använder sin båt.

Skriv svar