Bottenfärg

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Engis
Rookie
Kontakt:

Inlägg av Engis » fre 22 okt 2004, 11:47

Det förutsätter att man kan ta upp båten under säsongen, vilket ofta är rätt så dyrt om man skall åka till en marina ocg lyfta båten.

/G

Hfrs

bottenfärg

Inlägg av Hfrs » fre 22 okt 2004, 13:17

Hempel Hard Racing är bra, åtminstone här på den finska sydkusten.
(Biltemas bottenfärger var också effektiva, rentav så effektiva att de nu
försvunnit ur handeln!)

Gäst

Inlägg av Gäst » fre 22 okt 2004, 13:23

En kompis till mig testade H2000 på en del och SPF på en anna del av båten, dessvärre var resultatet ungefär lika illa på bägge delar. Han gick över till Hempel. Han upplevede dessutom att LoTreck (som säljer LeFant) inte visade honom något större intresse.

/J

Ohlson

Inlägg av Ohlson » fre 22 okt 2004, 18:29

Jag har de tre senaste säsongerna använt Biltemas bottenfärg inköpt i Sarpsborg i Norge. Ett tunt lager räcker och det blir inte tillstymmelse till beväxning. Färgen kostade 150:- för en liter. O.K. det är giftfärg men den fungerar garanterat. Båten ligger på västkusten i Marstrand.

Johnny

Bottenfärg

Inlägg av Johnny » mån 25 okt 2004, 11:46

Körde Hempel mille light i Mälaren, ostkusten, har funkar kanon, inga växter alls.

Gösta

Inlägg av Gösta » mån 25 okt 2004, 23:21

Även jag kör Mille light, har båtarna i Roslagens skärgård. Har lustigt nog mindre beväxning nu än på den gamla giftfärgens tid.

MVH, G.

Christian

Mille Light

Inlägg av Christian » tis 26 okt 2004, 08:44

hmmm kan INTE instämma i Mille Lights överlägsenhet. Skrapade av hela botten på min 30-fotare i våras. La ny grundfärg och 2 lager med mille light. Tog upp den i fredags och då var det typ 10 cm skägg på HELA våta ytan .. SÅ helt förjävligt ut. Dt är sista gången jag använder den färgen. Däremot hade jag inte en havstulipan. Han som tog upp efter mig hade västkustfärg på sin båt. Inget skägg men däremot massor av havstulipaner.

Tråkigt då det drar så mycke av farten, men inget som inte 140bars högtryckstvätt inte löser på en halvtimme

Gäst

Inlägg av Gäst » tis 26 okt 2004, 21:47

Jomen, det här med \"skägg\"...Det kommer ju väldigt sent på hösten och drabbar väl de flesta båtar som ligger still de sista veckorna innan upptagning. Kolla med bryggrannarna hur dom har det med skägg. Jag anar att den typen av beväxning kommer alldeles oavsett typ av färg. Vissa platser är mer utsatta än andra. Och det kommer som sagt sent. Jag har kört leFant TF och dykt under botten hela sommaren och inte haft några problem alls med vare sig tulpaner eller annat slem. Första veckan i september var det inga problem, Men sen låg båten vid bryggan fram till upptagningen första veckan i oktober och då var det en hel del \"skägg\".
När det gäller olika fabrikat av bottenfärger tror jag att vi underskattar faktorer som beror på lokala skillnader. I stället finns ett önsketänkande om att kunna köpa \"rätt\" produkt och därmed få bukt med problemet. Men eftersom detta dryftas år ut och år in så borde man ju i så fall redan korat en vinnare?
:idea: :!:

Gunnar

Inlägg av Gunnar » ons 27 okt 2004, 10:00

Först svar till Engis: Jag tar naturligtvis inte upp båten för att borsta av botten. Använder levangen så långt den når. Har man möjlighet att ta på cyklop och även borsta längre ner är det bra men där brukar problemen vara mindre. Behandlingen kostar således bara ett bad.

Enligt min erfarenhet så är det viktigast att vara på hugget runt första veckan i juli, eller då vattnet blir badbart. Så att dyka under båten hela sommaren verkar en smula överdrivet.

Det är även min erfarenhet att slem och skägg växer till sig de sista veckorna innan upptag, kanhända för att båten då brukar ligga stilla ganska mycket.

-förgifta inte den skärgård vi är där för att njuta av i onödan.

Användarvisningsbild
Chardonnay
Diamantmedlem
Kontakt:

Bottenfärg

Inlägg av Chardonnay » mån 01 nov 2004, 14:56

Vi använde Hempel Mille extra på Västkusten med mkt bra resultat!
Blir samma nästa år!

ch

Inlägg av ch » mån 01 nov 2004, 15:36

bra bottenfärg som funkar är International micron extra och
offshore
Behöver inte måla så ofta. Vad blir egenligen nettoeffekten på miljön om ska måla och slipa varje år eller använda en bättre men giftigare färg och bara måla var 3.e år?

Skriv svar