Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Seawolf
- Diamantmedlem
Guitar Nilsson skrev:Jag brukar häva i även diseltillsatser som tex Tri-pak som påstås rena systemet.
Cptn G sa att han hörde ett skärande ljud från insprutningspumpen på sin Volvo. Det försvann efter bara en kapsyl tillsatt olja till en hel tank, hur stor nu den är på en IW31.
Här har vi nu ett antal enorma bolag som lever på att ta fram och kränga dieselolja, och som gör detta i någorlunda symbios med en massa större dieselmotortillverkare. Men inte vet de vad de sysslar med - icke!
Vad kan de ha att komma med jämfört med några hundra småskuttar som sitter och kokar ihop den ena fantastiska tillsatsen efter den andra som skall lösa i stort sett varje tänkbart problem. Ena dagen handlar det om att smörja bättre med risk för sämre förbränning och risk för sotbildning. Andra dagen om att "rensa" motorn från sotet. osv osv.
Påminner om de två typer av reklamfilm som var vanligast i min ungdom:
Typ1: Godis i all de former
Typ2: Medel mot finnar i ansiktet (som garanterat lättare bildas av allt godis)
-
Jaramaz
- Diamantmedlem
Guitar Nilsson skrev:Bryggskröna? Det där lät rejält självgott. Testa själv får du höra skillnaden. Alla dieslar har ju ett visst "knack", det minskar betydligt med lite tvåtaktsolja, lite grann räcker. Det finns många som sysslat med dieslar i jobbet som håller med. Yanmarn håller säkert väldigt länge utan lite extra smörjning, men med oljan går den nog nästan hur länge som helst, bra för insprutningspumpen, bra för ventilerna.
Ni som vill göra er lustiga över vilken dumskalle jag är som anser att en tillsats av tvåtaktsolja i dieseln är bra kan väl starta en egen tråd om det. Är det någon som vet en lämplig procentsats så är det den jag är intresserad av.
Framgick inte det? 0% är mitt förslag.
"Självgott, lustiga, dumskalle " dessa ord får du stå för själv.
Bryggskröna däremot, det står jag för. Det har pratats i det oändliga om detta att vi får fel olja, vilket rättas till på än det ena sättet än på det andra.
Jag är övertygad om att motorn låter mjukare med 2-taksolja, men inte att den låter bättre. Och det var detta jag frågade dig om - hur vet du att mjukare är bättre, hur vet du hur motorn egentligen skall låta?
-
Jaramaz
- Diamantmedlem
Guitar Nilsson skrev:Bryggskröna? Det där lät rejält självgott. Testa själv får du höra skillnaden. Alla dieslar har ju ett visst "knack", det minskar betydligt med lite tvåtaktsolja, lite grann räcker. Det finns många som sysslat med dieslar i jobbet som håller med. Yanmarn håller säkert väldigt länge utan lite extra smörjning, men med oljan går den nog nästan hur länge som helst, bra för insprutningspumpen, bra för ventilerna.
Ni som vill göra er lustiga över vilken dumskalle jag är som anser att en tillsats av tvåtaktsolja i dieseln är bra kan väl starta en egen tråd om det. Är det någon som vet en lämplig procentsats så är det den jag är intresserad av.
Framgick inte det? 0% är mitt förslag.
"Självgott, lustiga, dumskalle " dessa ord får du stå för själv.
Bryggskröna däremot, det står jag för. Det har pratats i det oändliga om detta att vi får fel olja, vilket rättas till på än det ena sättet än på det andra.
Jag är övertygad om att motorn låter mjukare med 2-taksolja, men inte att den låter bättre. Och det var detta jag frågade dig om - hur vet du att mjukare är bättre, hur vet du hur motorn egentligen skall låta?
-
dax
- Silvermedlem
Precis! Ett litet tillägg; i en "gammal" direktinsprutat bensinare sprutade man in bensinen i insugsröret och den drogs med insugsluften in till cylindern. På modernare konstruktioner sprutar man direkt in i cylindern. Jag antar att det var den senaste varianten som man syftade på i föregående inlägg (där man får en fetare blandning kring stiften antar jag)!
-
ALm
- Platinamedlem
Ett inlägg från en glad amatör: Kan man inte utgå från att tillverkarna av högpresterande dieselmotorer för last- och personbilar ställer krav på att bränsleproducenterna levererar diesel som inte kräver ett oljetillskott för bästa livslängd? Båtmotorerna, som har en lång vintervila, skulle kanske må bra av en konservering av bränslesystemet med lite extra olja i bränslet.
1974 köpte jag en segelbåt med Volvo Penta MD6A. I manualen föreskrevs vinterkonservering av bränslesystemet: Genomkörning med en blandning, 2 delar diesel + 1 del motorolja/konserveringsolja, detta för att skydda spridare och insprutningspump. Detta slabbiga jobb höll jag på med varje höst i många år (tappa ur så mycket som möjligt av bränslet i filtret, sedan luftning och kortvarig körning med konserveringsbränslet i flaska). I min nuvarande båt har jag en VP MD2020 (en japan i grunden). För denna finns det, när det gäller bränslesystemet, inte några konserveringsföreskrifter överhuvudtaget. Det vore kanske bra för motorn, trist för mig. Vad anser experterna?
-
Anders S
- Diamantmedlem
Konserveringsråden för båtmotorer bygger på att man med stor sannolikt har vatten i bränslet.
Om man då kör igenom en vrålfet oljeblandning med rostskydd (i motoroljedelen) är det närmast garanterat att man skyddar pumpen och spridarna mot fuktskador (korrosion). Sedan skadar det inte att få in litet av denna überfeta olja i cylindrarna heller...
Om man har en "torr" tank (inte på diesel, men på vatten) finns i princip inte den här risken. Jag kan inte se hur det kan skada att konservera, men det behövs normalt inte om man bara är säker på att tanken är "torr". Jag kontrollerar bränslet via renskoppen på förfiltret på hösten, och är det vattenfritt gör jag inget extra med bränslet. Har man vatten i bränslet blir det däremot jobbigare nu, med FAME-inblandningen. Tankrensning och nya filter FÖRE vinteruppehållet är sannolikt det lämpligaste i så fall.
Anders S
-
Eilean
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Om man är bekymrad, som Ljusne-Håkan och blivit uppskrämd av diverse mer eller mindre väl underbyggda påståenden, skrönor och rykten eller hör saker - varför inte göra det enda logiska och vettiga i sammanhanget?
Kontakta motortillverkaren!
Finns det någon som borde veta vad som är bra, dåligt och rekommendabelt för deras motor borde det vara dom!
Personligen häller jag intet i min diesel om inte Frank Perkins uttryckligen säger så. Angående konserveringsolja skriver Perkins just det Anders S säger: Finns det misstankar om vatten i bränslet eller om motorn står längre än 12 månader bör man använda en speciell konserveringsdiesel som Shell säljer. Inte 2-takstolja, motorolja eller Brylcreem.
Den skall inte blandas i tanken utan man skall rigga en behållare så att bara insprutningspumpen får en dos.