Farligast i en segelbåt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » ons 14 maj 2008, 13:54

Grisslan är inne på en klassisk riskanalys:

"Farlighet" = Resultat * Vanlighet

Här kan man roa sig med att spåna fram alla möjliga risker. T.ex. gasolkök som spränger hela båten i luften. Resultatet är total ödeläggelse. Men säg att det händer bara i en båt var 10:e år i hela Sverige, dvs jag måste segla i ca 200.000 år innan jag råkar ut för det.

Om jag däremot slår i stortån i ett skotblock 50 gånger per säsong så kanske det får ett större "Farlighetsvärde" och ska åtgärdas först :D

Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » ons 14 maj 2008, 14:29

Själv känner jag mig obekväm när det skall till att lagas mat till sjöss.
Vinglig båt, kokande vatten, öppen låga... Brrr.

Brukar dra på mig sjöbyxor och stövlar även om det är gassande solsken och lugnt.
Eller helt enkelt låta bli och förbereda så det inte behövs lagas mat.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 14 maj 2008, 14:42

Konsekvens*Sannolikhet=Risk - helt korrekt. Emellertid, riskekvationen är inte komplett förrän den innehåller kostnaden för att eliminera risken också tillsammans med en beräknad riskkostnad.

Riskkostnad räknar alla försäkringsbolag på. Då kan det vara intressant och tankeväckande att känna till att riskkostnaden för "Svenska Atlantica" i det hypotetiska gasolfallet, är förlusten en Ballad, som ersätts till marknadsvärde. Ur Tommys personliga synvinkel är det en existentiell fråga (bokstavligen), medan det för samhället innebär att sätta ett pris på den tänkbara totalförlusten av två produktiva vuxna och två barn. Man kan därför fundera om alla delar samma värdegrund för sina ställningstaganden?

I steg två ställer man den framräknade riskkostnaden mot kostnaden för att eliminera risken. Eliminationen kan ske till önskad grad, total riskeliminering är sällan möjligt och då den går mot noll ökar vanligen kostnaderna för riskeliminering kraftigt. Gör man denna kalkyl korrekt och heltäckande kommer man sedan fram till svaret huruvida man skall skaffa gasolvarnare eller ordna tåskydd (Skyddskor och gasolvarnare kanske till och med har samma pris?)

Mycket osannolika händelser med svåra konsekvenser brukar man heller inte alltid skydda sig emot. Vi bekymrar oss inte mycket för meteoritnedslag i båten, till exempel.

Säkerhetsanalys är inte så märkvärdigt svårt, det svåra är att värdera konsekvenserna och sannolikheterna rätt.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 14 maj 2008, 15:02

Guitar Nilsson skrev:Sprit.
Gäller det dödsolyckor är alkohol och avsaknad av flytväst som är mest farligt. Kan man sen anta att anledningen till att inte använda flytväst kan ha att göra med alkoholpåverkan så är sprit farligast.
Lägger man sen till skador vid tex lastning av sprit (den som snubblar med en systemkasse släpper den inte i första taget), skärskador vid burköppning etc. Sen har vi brännskador mm med spritkök.
Så nog är sprit det särklassigt mest farliga :D

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » ons 14 maj 2008, 18:51

stangen skrev:Vinglig båt, kokande vatten, öppen låga... Brrr.

Brukar dra på mig sjöbyxor och stövlar även om det är gassande solsken och lugnt.
Enbart stövlar är dock inte att rekommendera. Det är precis vad "Mina Fem Skeppsbrotts"-Stig Lindgren (han-som-råkade-ut-för-allt) stod och kokade vatten i ute på havet. Sen spillde han det kokande vattnet rakt ner i stövlarna. Klart obra.

Hälsningar
Tommy

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » ons 14 maj 2008, 19:51

Tommy skrev:Grisslan är inne på en klassisk riskanalys:

"Farlighet" = Resultat * Vanlighet

Här kan man roa sig med att spåna fram alla möjliga risker. T.ex. gasolkök som spränger hela båten i luften. Resultatet är total ödeläggelse. Men säg att det händer bara i en båt var 10:e år i hela Sverige, dvs jag måste segla i ca 200.000 år innan jag råkar ut för det.

Om jag däremot slår i stortån i ett skotblock 50 gånger per säsong så kanske det får ett större "Farlighetsvärde" och ska åtgärdas först :D

Hälsningar
Tommy
Precis! Hala klippor och 4 åringar ger mig mer kalla kårar än 30 år gamla röstjärn och alla gasolkök i nordeuropa.

Hal klippa - bang - medvetslös - glida ner i vattnet - drunkna! Betydligt mer påtagligt än allt annat jag kan komma på. Har tom hört om en som dog i en fritidsbåtsolycka av den anledningen! Vuxen dock!

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » tor 15 maj 2008, 07:52

bosseh skrev:
Guitar Nilsson skrev:Sprit.
Gäller det dödsolyckor är alkohol och avsaknad av flytväst som är mest farligt. Kan man sen anta att anledningen till att inte använda flytväst kan ha att göra med alkoholpåverkan så är sprit farligast.
Lägger man sen till skador vid tex lastning av sprit (den som snubblar med en systemkasse släpper den inte i första taget), skärskador vid burköppning etc. Sen har vi brännskador mm med spritkök.
Så nog är sprit det särklassigt mest farliga :D
Du skall icke stå naken och värma glögg på spritkök i sjögång, med andra ord 8)

Grisslan
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Grisslan » tor 15 maj 2008, 10:00

Med tanke på det höga säkerhetstänket som genomsyrar detta forum, så vore det intressant att se vilka olyckor herrarna och damerna här har råkat ut för.

Jag börjar själv: har varit oerhört mycket på sjön i alla möjliga farkoster men sällan råkat ut för något signifikant. Men! En kortis i länspumpen mitt i natten under en pumpvaka (vaka... nja. Jag hade somnat.). Tillfällig installation och inte avsäkrad. Sladdarna glödde och plasten brann av dem, med kraftig rökutveckling som följd. Jag rusade sömndrucken upp på akterdäck med en hink och fyllde den med vatten, sprang ned i båten utan att tänka på att pumpluckan var öppen: dråsade ned i hålet, hoppade upp igen, snubblade och föll handlöst ned i styrhytten, krossade matbordet och slog tinningen i pentryt. Under tiden denna buskisartade episod utspelade sig så han elden slockna av sig själv. Lärdom? Använd säkringar. (skall kanske tilläggas att jag är utbildad inom området el...)

Användarvisningsbild
Jojje
Platinamedlem

Inlägg av Jojje » tor 15 maj 2008, 10:14

Tappade min fru ner på akterdäcket på en förtöjd folkbåt från min svärfars snipa en gång. Folkbåten klarade sig men frun fick en spricka i ett revben. Lärdomen blev att aldrig mer åka snipa. :)
/ Jojje

FredrikW
Diamantmedlem

Inlägg av FredrikW » tor 15 maj 2008, 11:34

Vattenintag i en Cayenne Intl 42 mitt på Östersjön mellan Gotland och Sandhamn. Inget skoj att handpumpa. Lärdom, ha en fungerande ellänspump med ombord vid havssegling.
Gillar att segla!

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » tor 15 maj 2008, 12:33

Förförra sommaren blev jag lugnt och fint svept över mantåget av bommen under en gipp som jag inte var uppmärksam på. Blev hängande i krokig arm och lyckades på bekostnad av min värdighet på något akrobatiskt sätt krångla mig tillbaka i båten igen.
Haft ont i axeln sedan dess.

Annars håller jag med om att vinterarbete är jättefarligt. Att dråsa med huvudet före ned i asfalten från en segelbåt är dödligt. Förra vintern fick jag ta fram sjukvårdslådan och förbinda en båtgranne som hade satt sågen djupt i pekfingret. Det var en sen lördagkväll och det var bara han och jag där. Han kunde lika gärna varit ensam. Han var ganska chockad, så det hade varit mycket ohälsosamt för honom att vara ensam.
Att falla ned och bryta benen en vinterkväll och bli liggande en hel natt och kanske en halv dag innan någon kommer förbi är klart livsfarligt. Jag är supernoga med att ALLTID kolla exakt var jag sätter fötterna när jag jobbar med båten på vintern. Alltid hålla sig i någonstans är minst lika viktigt på land som när man är ute på sjön. Att falla ned i motorrummet är oerhört lätt gjort om man håller på och grejar och har luckan i sittbrunnsdurken öppen.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tor 15 maj 2008, 13:50

Sägnen berättar om V som påtagligt påverkad (vilket ofta inträffade) vårarbetade på sin fina träbåt, varvid han snubblade inne i båten och bröt nacken.

Ack, ack, den spriten, den spriten.

Segla
Silvermedlem

Inlägg av Segla » fre 16 maj 2008, 17:19

Och inte bara på båtar kan människor bli sjuka eller skada sig, se vad dessa råkade ut för! :lol:

http://www.avigsidan.com/avigsidan/avigt011b.html

http://www.avigsidan.com/avigsidan/avigt011a.html

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » lör 17 maj 2008, 00:08

Avigsidan är en favorit!! Läs gärna allt på www.avigsidan.com.
Publiceras regelbundet i vårt husorgan UNT (Upsala Nya Tidning, www.unt.se)

Hälsningar
Tommy

Skriv svar