MD7 - problem

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 24 aug 2008, 21:04

ALm skrev:"Vid oljebytet på hösten är det som att tappa ur helt ny olja, detta oljebyte sker dessutom med den för Nanni speciella integrerade oljepumpen, utan slabb."
I mina motorer, i bil som båt, blir oljan svart som synden på kort tid efter bytet. Detta uppfattar jag som normalt - oljan tar upp sot och andra föroreningar.
/ALm
Ja, det är rätt. Men i en ny motor, tät och väl hopsatt blir det inte så mycket sot. De andra föroreningarna syns inte. Jag har en Yanmar, installerad 1990 eller så och ny olja på våren ser fortfarande "ren" ut på hösten. Det är den inte - den har tagit upp vatten och förmågan att buffra syror har minskat, så den skall bytas.

Om man kollar oljan regelbundet ser man vanligen svärtan öka. Men svartnar inte oljan i tid för byte får man försöka hålla koll på annat sätt. Det klassiska knepet är annars att lära sig se skillnad på sotsvart, fet och blank olja (OK) och mattsvart, "torr" och slapp, bränsleskadad olja :-).

En frisk motor som får ny olja efter 100 timmar kommer att må finfint, länge.
Anders S

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » sön 24 aug 2008, 21:13

Precis, jag är van vi exakt det du beskriver. På den gamla MD5:an så blev oljan kolsvart av sot och avlagringar bara man hällde i den och körde runt någon minut.
På Nannin så är oljan precis lika klar som när man häller i den, efter 50+ gångtimmar under säsongen. Antar att det har med att göra att motorn ännu är "ren" innuti, någon annan förklaring kan jag inte se. Antar också att det är precis likadant med vilken annan ny (5 år är iofs inte helt ny) motor som helst.

Hälsningar
Tommy

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » sön 24 aug 2008, 21:58

Att kolla och fundera på ett motorbyte kostar i princip inget.
Ska man byta ska man nog som någon skrev kunna tänka sig att ha båten i minst fem år till.
Det finns en del fördelar med ett byte. Många väljer en något större motor, synnerligen lämpligt om man t ex tänker sig ut på Europas kanaler. Sen får man ju en något mer miljörikitg motor också.
Värt att kolla är också hur mycket man kan få för den gamla motorn. T ex kan en del bakslag vara eftertraktade. I synnerhet om man säljer bakslaget separat och kan vänta till sommaren.
De som bytt sina motorer brukar vara väldigt nöjda. Men kan man fixa den gamla motorn billigt så finns det ingen anledning att byta. Lyfter man ur motorn kan man snygga till i motorrummet, inte så dumt. Sitter inte motorn dumt till så brukar det vara ganska enkelt att lyfta ur mha mastkran.

Mats Brage
Diamantmedlem

Inlägg av Mats Brage » mån 25 aug 2008, 16:14

Hej,

Kollade med Micab på Lidingö, och fick, förutom ett mycket trevligt bemötande, en rekommendation att inte lägga mer än max 5000 på motorn eftersom en så gammal motor som hade färskvattenkylning kan ha dolda stora skador (rost), vilket gör att en renovering inte skulle vara lön.

Fick sedemera kontakt med en motorreparatör (ej auktoriserad Volvo Penta)som sa att visst kunde han kasta en blick, och det kanske skulle vara värt en insats om det var ett enkelt jobb, men även han rekommenderade begränsade insatser.

Har också fått en preliminär offert på en 30 hk Lombardini för 74' inkl nytt drev men ex installation och inbytesersättning.

Snart kommer sanningens minut.

Stort tack för alla råd och kommentarer!

Hälsn
Mats
Scanner 391 nr 142

Skriv svar