Till sommarstugan ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
matsa
Diamantmedlem

Re: Till sommarstugan ?

Inlägg av matsa » fre 28 nov 2008, 22:20

nej för tusan!! inte en oslojolle!!! den är skitrank! man kan knappt ta sej förbi masten. jag har haft 3 st så jag vet. den är ganska klent byggd åxå så skrovet brukar vara ganska mycket småskadot på som oftast behöver plastas. den är jättetrevlig i lätta vindar men INTE när det blåser. jag tippade en gång med min första jävligt sent på hösten. den försvann nästan under fötterna på mej när den väl blev vattenfylld. aktern sjönk och fören i vädret! det bara smällde till så sprack däcket loss från skrovet och så pyste resterande luft ut.det fanns en flyttank längst fram i fören så det enda som stack upp över vattenytan va några decimeter av fören. så där stog jag på förstaget och försökte hålla i mej. så småningom kom det några som va ute å fiskade som drog in mej till land. det var ett helvete att tömma båten och sen när jag seglade iväg igen kändes den jävligt vinglig. jag lämnade den på ett ställe och fixade skjuts hem. vi hämtade den senare och drog in den till stan. väl inne i hamnen hoppade jag ombord och lossade förtampen och skulle sen kliva förbi masten för att styra in den på platsen. och visst..... båtjäveln tippade igen i hamnen. mast och akter tog i botten och det var inte ett dugg kul. vi lyckades på nåt sätt dra in skiten till uppläggningsplatsen och drog upp den på land med bilen. där låg den några veckor innan jag skulle masta av den. då visade det sej varför den va så jäkla vinglig efter att jag tippat med den första gången. när den låg med fören uppåt och aktern neråt så blev masten vattenfylld och sen när jag tömt den och skulle segla iväg igen så va masten full med vatten, det kunde inte rinna ut nertill. så det var inte underligt att den va vinglig efter badet. dom oslojollar jag heft senare har jag haft planer på att barlasta. för med 30-40 kg kring centerbordstrumman så blir båten klart trevligare. det är ju bara det att den blir tyngre och skrovet är ju fortfarande väldigt klent och känsligt för belastning. så därför tycker jag att oslojolle inte är nånting att ha. :lol:

varför inte en 606 då?
jo därför att grejorna sitter placerade för att funka bra när man är 2 ombord, seglar man den själv så är den skitbökig att slå med t.ex, alla fall när det börjar blåsa lite mer. när det börjar luta så finns det inga marginaler. när vattnet väl börjar gå upp på läsidan av däck,ja det behöver inte luta speciellt mycket för att det ska göra det, så är man jävligt nära att bada. det går lika snabbt som med oslojollen. flopp bara så är båten vattenfylld. den med dubbelbotten är svindyr och otroligt instabil när den är vattenfylld och den gamla ej ombyggda, fyter väl stabilare men den är verkligen ingen höjdare att bada med heller. min gamla oombyggda höll på att sjunka i november förra året när dom nya ägarna till den råkade bada. dom var 3 ombord men båten flöt inte med alla 3 personer ombord. vi fick "rädda" en av dom och sen flöt den precis om dom höll sej långt fram i den. båten går otroligt blött i sjön och tar över sej MYCKET vatten. man får segla i "regnställ" i nästan alla väder. det är ju inte speciellt skönt! bättre med en båt som går torrt så man kan ha kortbrallor och T-shirt, tycker jag. så bland annat därför tycker jag att du inte ska köpa en 606a. vad som är bra är ju t.ex att det är lätt att hitta beg segel till bra priser och vill man kappsegla så finns det goda möjligheter.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » lör 29 nov 2008, 14:41

Hallå Mats

Hur kan du tillintetgöra en sådan trevlig båt, vi har varit ute med den hela familjen utan några problem.
"Svårt att komma förbi masten utan att den välter", Det är inte så att du förväxlar den med en OK-jolle :D

Och när den nu är så kass, då går du och köper 2 stycken till........ :o
Calle

Se gla ut

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » lör 29 nov 2008, 21:13

nej jag har inga problem att skilja på ok och oslo. jag har haft båda förstås. som du seglade den med hela familjen ombord har man ju lite mer "barlast" när det blåser. anledningen till att jag köpte flera va att jag tänkte försöka med lite barlast ombord, eftersom det finns en väldigt mycket ombyggd sån i Gbg och den funkar bra. jag körde med ett gäng ankare fastbundna mellan mast och centerbordstrumma och då blev den trevlig att röra sej i, ja lagom stadig. men skrovet var så klent så jag tyckte att det kändes fel att ha fast barlast i den om man har tänkt att släpa med sej den på vagn och sjösätta och ta upp ofta. i rätt vind va den trevlig....men i fel vind va den verkligen inte nåt att ha. men det beror väl på HUR man seglar och hur man vill använda båten. jag tycker fortfarande att den är mysig att se på, men inget att ha för mej........ tyvärr, för lite snygg är den ju.

pS. man kanske skulle köpa en till bara för att verkligen övertyga sej om att det inte är båten för mej..... :lol:

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » sön 30 nov 2008, 07:27

hallå calle med c :lol:

nu minns jag nog hur det va. det va nog inte mastpassagen som var problemet utan det va att den blev otroligt vinglig när man hoppade ombord på den vid bryggan och den fick 100kg längst fram på fördäck. det var sen när man skulle förbi förstaget som den kändes lite osäker. men va faan...... lägger man den med aktern mot bryggan så är ju det problemet löst :lol:
jag ska nog fan ha en i alla fall...... :lol:

ole
Diamantmedlem

Inlägg av ole » mån 01 dec 2008, 00:05

"nej för tusan!! inte en oslojolle!!! den är skitrank! man kan knappt ta sej förbi masten. jag har haft 3 st så jag vet. den är ganska klent byggd åxå så skrovet brukar vara ganska mycket småskadot på som oftast behöver plastas. den är jättetrevlig i lätta vindar men INTE när det blåser. jag tippade en gång med min första jävligt sent på hösten. den försvann nästan under fötterna på mej när den väl blev vattenfylld. aktern sjönk och fören i vädret! det bara smällde till så sprack däcket loss från skrovet och så pyste resterande luft ut.det fanns en flyttank längst fram i fören så det enda som stack upp över vattenytan va några decimeter av fören.........."

Om det var så med den första, varför då två till ?????
ole

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » mån 01 dec 2008, 00:19

ole skrev: Om det var så med den första, varför då två till ?????
Den första kan ju vara ett måndagsexemplar och den andra kan ju vara gjord som första båt på morgonen efter lillördagen av bakfulla arbetare. Det är först med den tredje som man vet att båten är gjord på en tisdag, onsdag eller torsdag efter lunch. Fredag skall man också egentligen undvika det kan ha gått snabbt mot slutet på dagen. De brukar dock vara ok om man bara kollar däcksbeslagen som skruvats dit sist ordentligt.

Köper inte ni minst tre båtar av varje sort innan ni avfärdar den? :wink:

PS: Givet att man inte vet produktionsdagen naturligtvis. Då räcker det ju med en!!!

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » mån 01 dec 2008, 01:32

tack för ett bra svar!

jag skrev ett riktigt långt svar och när jag skickade det så blev jag urloggad, suck!!!!
kanske lika bra det??? godnatt

Skriv svar