Bohusracet 2009 - Shorthanded på Västkusten

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Re: Bohusracet 2009 - Shorthanded på Västkusten

Inlägg av toaen » tis 16 dec 2008, 10:09

Bästa stället på vägen för att köpa pizza, med tanke på "sailthru", torde väl vara Bella Gästis i Hunnebo. http://www.bellagastis.se/index.htm
Min favorit är nr 3. SCAMPI; hummersås, ost, kräftstjärtar, sparris, vitlök

En omväg på ca 3,29 distansminuter. Avstånd från Mjölskärs fyr ca 4,2 distansminuter. Bara så att ni kan beräkna tiden när ni skall ringa och beställa.

Trevlig segling. Helt i min smak - bortsett från tävlingsmomentet.
Synd bara att det krävs ett sånt förfärligt högt LYS-tal 8)
Min förra båt hade hela 0,91 och min nuvarande borde ha något högre - om den hade något.

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » ons 17 dec 2008, 22:24

bara man inte blir hungrig före 12 :(

ja visst är det synd att man måste ha så högt lys. det borde väl gå bra med en lite långsammare båt åxå. då kanska man kan få pizzan utkörd med snurrebåt, för att spara tid... :lol:

det skulle väl funka med en låglysstart några timmar tidigare på dagen, kanske på fm redan så man ändå hinner i mål ungefär samtidigt som dom andra. då förstör man ju inte genom att dom måsta vänta med prisutdelningen.
låglysstart för dom som har under 1.00 vid 10-11 tiden kanske vore nåt? det är väl bara att försöka få ihop ett gäng och kontakta dom som håller i tävlingen och säga att vi är si och så många som har för lågt lys men vill vara med. kan vi starta tidigare i en egen start???
jag kan "offra" mej och segla med en annan båt med lågt lys. har både 0,91 och 0,95 att välja på. eller offra och offra...... jag skulle hellre segla med nån av dom båtarna.

är vi 2 stycken nu då i låglysklassen??? (som inte finns än) :D

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 18 dec 2008, 07:22

Det verkar rätt kul, synd bara att vi har så lång tillfartssegling. Angående pizza och sånt, kanske kunde man få dispens för att ta med en kock som inte seglar, utan bara fixar mat? :P

Jaja, inte förstöra för de som faktiskt tar på sig att ordna kappsegling på litet annorlunda sätt. Om man vill ha en anpassad "låglysklass" kan man ju också lösa det på det klassiska sättet, att ha en vändpunkt längre söderut för dem. Något säger mig att det blir litet "heder och samvete"-rundning oavsett.
Anders S

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tor 18 dec 2008, 09:15

Hej Matsa

Den båten jag skaffade i höstas har inget LYS-tal och tror knappast att den skulle få LYS 1,0 om jag ansökte om ett LYS-brev. Däremot har jag en kompis, som jag seglar en del ihop med, som har en båt med LYS över 1.0. Honom skulle man nog kunna intala att ställa upp.

Man skall ju, som Anders S säger, inte förstöra för andra - om det inte är nödvändigt. Bohusracet är helt klart en intressant segling ur min synpunkt sett, men för min egen båt skall jag nog ansöka om ett SXK-tal och ägna mig åt 24-timmars seglingar. Sen kunde man ju segla en nonstopp "eskadersegling" samma sträcka vid en annan tidpunkt.

Anders

Du lever ju i de lyckliga omständigheterna att du har ju lika lång tillfartssegling som hemsegling :o . Jag har ca 8 ggr så lång tillfartssegling som hemsegling. jaja - från målet till min båtplats är det ca 3 distansminuter.

tommy

gvs
Diamantmedlem

Inlägg av gvs » tor 18 dec 2008, 09:31

Det vore ju himla kul att vara med. Två problem finns, det ena lätt att lösa.

1)
Jag kommer hem från semester den dagen, men hinner nog ta mig till Uddevalla.
2)
Båten (707) ligger i Gryt (typ Valdemarsvik) och jag har ingen kärra till den, har inte heller drag på bilen men det skulle ju gå att ordna.

==
Får bli ett annat år, undra hur lång tid det tar att segla runt?

cruisaren
Diamantmedlem

Inlägg av cruisaren » tor 18 dec 2008, 09:39

Anders S skrev:Det verkar rätt kul, synd bara att vi har så lång tillfartssegling. Angående pizza och sånt, kanske kunde man få dispens för att ta med en kock som inte seglar, utan bara fixar mat? :P
Anders S, övertygar du seglingsledningen om den goda iden om en renodlad kockfunktion ombord så erbjuder jag dig på stående fot kockplatsen ombord på Alinde. Dock under förutsättning att:
1) Du i förväg redovisar en meny som vida överstiger pizzanivån
2) Flitigt och utan knot övar hastiga kojbytesförflyttningar i vinter. Vem vet, det kanske blir slagduell mot Blur mitt i natten :D

//Niklas S
Faurby424 Alinde

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tor 18 dec 2008, 09:43

gvs skrev:Det vore ju himla kul att vara med. Två problem finns, det ena lätt att lösa.

1)
2)
Båten (707) ligger i Gryt (typ Valdemarsvik) och jag har ingen kärra till den, har inte heller drag på bilen men det skulle ju gå att ordna.

==
Du har strax under 500 distansminuter Valdenmarsvik - Uddevalla

tommy

Användarvisningsbild
blur
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av blur » tor 18 dec 2008, 17:05

cruisaren skrev:
Anders S skrev:Vem vet, det kanske blir slagduell mot Blur mitt i natten :D
Ja, det hade verkligen varit kul. Vad har du förresten för LYS?

cruisaren
Diamantmedlem

Inlägg av cruisaren » tor 18 dec 2008, 22:00

blur skrev:
cruisaren skrev:
Anders S skrev:Vem vet, det kanske blir slagduell mot Blur mitt i natten :D
Ja, det hade verkligen varit kul. Vad har du förresten för LYS?
Ingen F424:a har lysat in i Sverige ännu (det finns bara 3 så entyp är väl inte att tänka på :D ). Jag skall skaffa mätbrev men har inte bestämt segel-set-up ännu. Båten har tyvärr originalsegel från -00 där storen är ok (efter en rejäl re-cut av Ottosson) medan genuan på 135% egentligen är för dålig för kappsegling (ingen dröm i en slagduell alltså :oops:). Med finns också en plan gennaker på rulle. Shorthanded-drömmen hade varit att ersätta genuan med en kompetent fock och komplettera med en djup gennaker för slör/läns. Tyvärr verkar inte budgeten i år räcka till några nya segel så vi får nog -09 segla med det vi har och hoppas på tomtehjälp nästa vinter. Förhoppningsvis blir förhållandena på Bohusracet liknade de på bilden nedan så man kan leva gott på säckiga segel och lång vattenlinje :lol:

Visst är det så att du shorthanded kör enbart fock och då får lägre lys? Hur upplever du lättvindsegenskaperna utan genua? Från vilken vindstyrka saknar du inte genuan på Blur?
Alinde.JPG
Alinde_från_blur.JPG
Alinde sedd från Blur-2009?
//Niklas S

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » tor 18 dec 2008, 22:06

he he, du kanske vill byta 707an mot en chess MED regad trailer :lol:

Användarvisningsbild
blur
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av blur » fre 19 dec 2008, 10:20

cruisaren skrev:Visst är det så att du shorthanded kör enbart fock och då får lägre lys? Hur upplever du lättvindsegenskaperna utan genua? Från vilken vindstyrka saknar du inte genuan på Blur?
Vi kör shorthanded med bara focken, och landar då på 1.29 i LYS (eller 1.28 i NorLYS där man ju drar av en extra pinne just för att man är shorthanded).

Så klart är det trögt i 1-2 m/s, men det är det även med genua :) Från 3 m/s och uppåt så är det helt OK med fock. I ett entypsfält hade skillnaden mellan fock och genua varit förödande, men i den här typen av segling så är det så många andra saker som påverkar. De båtar som hittar vinden eller prickar ett större vrid, kommer att vara långt före de som kan kräma ut 0.1 knop extra.

Där man kanske lider mer är en lång brant halvvind, kanske i lite sjö. Där får vi ett glapp mellan focken (TWA/sann vindvinkel på 38-55) och en plan gennaker (TWA 80-130). Så där blir vi rejält omkörda av dig, med genua och lååååång vattenlinje...

gvs
Diamantmedlem

Inlägg av gvs » fre 19 dec 2008, 11:13

matsa skrev:he he, du kanske vill byta 707an mot en chess MED regad trailer :lol:
Nej du, ska den bytas så blir det till större och snabbare. Sambon klarar på bekvämligheten :roll:

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » lör 20 dec 2008, 16:06

om du ska byta upp dej i framtiden kan du tjoa till. har aldrig haft en 707a......... kanske dax snart?

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » lör 20 dec 2008, 16:35

gvs skrev:Det vore ju himla kul att vara med. Två problem finns, det ena lätt att lösa.

1)
2)

==
vagga på bilsläp kan fungera. som på bilden (tagen från http://www.707.sailfast.se/Trailer.htm)
Bild

någon som vet hur det ser ut med kran för sjösättning? Min båt väger ca. 900 kg.
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » lör 20 dec 2008, 16:44

toaen skrev:Hej Matsa

Den båten jag skaffade i höstas har inget LYS-tal och tror knappast att den skulle få LYS 1,0 om jag ansökte om ett LYS-brev. Däremot har jag en kompis, som jag seglar en del ihop med, som har en båt med LYS över 1.0. Honom skulle man nog kunna intala att ställa upp.

tommy
i fall det inte blir något med kompisen och mina gastar har annat för sig kanske är du sugen segla Elvström Mustang?

Peter
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

Skriv svar