Att "dual station" skulle kunna härledas som ursprunget till däckssalong ställer jag mig tvivlande till.Anders S skrev:....Begreppet DäcksSalong kan eventuellt komma sig av en feltolkning av den rätt vanliga förkortningen DS, som ofta(re?) utläses Dual Station, dvs dubbla styrplatser, underförstått den ena inomhus. I så fall är det styrfunktionen som avgör kategorin, inte ifall man kan se ut...
Om man exempelvis kikar på orginalbroschyren från 1976 för min båt, som borde vara bland de första "däcksalongsbåtarna" som tillverkats, kallar Moody henne för "fast motorsailer with deck saloon". I standardutförande levererades hon inte med någon inre styrplats utan enbart som option kunde man antingen få invändig styrning med hjälp av autopilot eller en komplett mekanisk ratt (via kardanaxel) och dubblerade motorreglage/instrument. Denna sistnämda option kallades då för "dual station".
Att ha en inre styrplats tycker jag är värdefullt, även under segling. För min del utnyttjar vi den mindre ofta i skärgården, ens under motorgång. Sikten, trots stora fönster känns inte bra nog när trafiken är tät. Annat var det med den Nauticat jag en gång hade. Där visade jag mig inte på däck med mindre än att det var solsken och +25 grader.
Däremot är däcksalongen med inre styrning toppen under segling utomskärs, inte minst nattetid. Då går vi alltid för autopilot och segeltrim behöver inte justeras ofta. Så den funktionen vill jag inte vara utan. Men nästa båt behöver inte ha en hel ratt, kontroll/joystick till autopiloten räcker.
I övrigt håller jag med Niklas om det obegripliga i att högbygga en båt utan annat resultat än att få takhöjd a´la sekelskiftsvåning (relativt alltså). Jämförelsen med en SUV är klart träffande! Man skull kunna hårddra det ännu mer och jämföra med de "SUV-wannabies" som numera förekommer - en kombi som är förhöjd, med feta hjul, skärmbreddare och kromade plaströr runt front och sparklådor - men med vanlig tvåhjulsdrift...