Elmotor eller bensinsnurra till dinge?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Dirken
Guldmedlem

Re: Elmotor eller bensinsnurra till dinge?

Inlägg av Dirken » ons 11 feb 2009, 13:56

Glad att höra så stor tollerans. Det är skönt att låta ungarna surra runt så man får lite lugn och ro. :oops:

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » ons 11 feb 2009, 14:52

Vad gäller gummibåt med snurra så är det nog alldeles OK med ett par ungar som far iväg och planar lite kul en bit utanför tilläggningsplatsen. Det som irriterar de flesta är nog:
- Åkande i cirkel fram och tillbaka i två timmar 50 meter utanför båtarna
- Åkande fram och tillbaka nära båtarna efter mörkrets inbrott

För övrigt kan jag rekommendera alla föräldrar att investera i en segeljolle (den är kul själv att använda också :wink: ). En av orsakerna till att jag numera hanterar Balladen som den vore en förlängd del av kroppen är att jag är uppväxt i segeljolle och har lärt mig att snyggt lägga till segeljollen vid sidan av föräldrarnas båt, i alla vindar. Kul är det också.

Hälsningar
Tommy

friseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av friseglarn » ons 11 feb 2009, 15:28

Det är verkligen kul och trivsamt med en segeljolle! Ett par åror till det så är allt perfekt!

Klart man får ha motor om det behövs.... o lite får man tåla... men... det är trevligt om alla försöker störa så lite som möjligt.

Vi kan väl lära ut dom bra sakerna till barnen, som att ro o segla... att köra med motor varv på varv ger inget värdefullt... bara en massa störningar.

HR312
Diamantmedlem

Inlägg av HR312 » ons 11 feb 2009, 16:00

Nä, det är klart att de inte skall köra varv på var alldeles intill andra båtar. Där har ju föräldrarna ett ansvar att lära sin barn att uppföra sig. Då bör man förklara detta på barnen så får man hoppas att det löser sig. Funkar inte detta får man väl prata med föräldrarna om man inte kan sova eller om det annars är utomordentligt störande.

Men vi är många i skärgården (i vart fall västkusten) och det gäller att alla får lite spelrum. Så länge ingen skada sker på egendom/person sker tycker jag man får tåla en del. Själv tycker jag alkoholen, förutom grillos, och dess effekter på människor är ett klart mer störande fenomen (kan inte i något avseende jämföras med brummande dingar). Men, men smaken är ju som bekant olika...

Familjen planerar skaffa en dinge och förhoppnisvis blir det en utan motor både för att det är jobbigt att lyfta i och ur en motor men framför allt för att den är lättare att släpa om motorn hänger på. Men det är tveksamt om den förhoppningen infrias...
Henric D

friseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av friseglarn » ons 11 feb 2009, 17:17

Det finns ingen vettig anledning till att köra med bensinsnurra och bullra och väsnas i en naturvik eller annan skyddad ankringsplats... OM man däremot ligger på svaj långt bort från nå´n plats man måste till (av någon anledning) kan det vara befogat... men annars ska man låta bli, precis som man ska låta bli köra moppe/motorcykel på en naturäng, på fjället eller rentav intill någons tält, husvagn eller rentav hem....... Det är oskick att störa andra... när man kan vara mer stillsam, hänsynsfull och ro, paddla eller segla... elmotor är i o f s inte bullrigt eller illaluktande, men inte effektmässigt eller hanteringsmässigt särskilt mycket "effektivare" än åror...

Håll bullret och avgaserna borta från naturen om så är möjligt, det är alla vårt ansvar (tycker jag)

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 11 feb 2009, 17:46

friseglarn skrev:Det finns ingen vettig anledning till att köra med bensinsnurra och bullra och väsnas i en naturvik eller annan skyddad ankringsplats... OM man däremot ligger på svaj långt bort från nå´n plats man måste till (av någon anledning) kan det vara befogat... men annars ska man låta bli, precis som man ska låta bli köra moppe/motorcykel på en naturäng, på fjället eller rentav intill någons tält, husvagn eller rentav hem....... Det är oskick att störa andra... när man kan vara mer stillsam, hänsynsfull och ro, paddla eller segla... elmotor är i o f s inte bullrigt eller illaluktande, men inte effektmässigt eller hanteringsmässigt särskilt mycket "effektivare" än åror...

Håll bullret och avgaserna borta från naturen om så är möjligt, det är alla vårt ansvar (tycker jag)
Lysande formulerat Friseglarn!

Kan inte inse att man skall behöva tolerera att en eller ett par individer för en meningslös sysslas skull skall förstöra friden för mångfalt fler. Vi har nog med oljud vi tvingas leva med i vårt dagliga liv.
I logikens namn borde man då tillåta samma ungar, när de tröttnat på att köra runt, spela musik i någon bärbar stereo samtidigt som pappa kör motorn på tomgång för att försörja ljudanläggningen med ström.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 11 feb 2009, 18:30

Jag är övertygad att om att en elsnurra skulle funger för de flesta.
Ro kan vara kul men inte i alla situationer och framförallt inte med gummibåt. Det är inte svårt att förstå att folk väljer snurra. De få som ror brukar vara gubbar med en liten "riktig" jolle.
Mycket av snurreanvändningen är ren okynneskörning, i synnerhet när föräldrar skickar ut ungarna för att få lugn och ro. När jag var barn brukade föräldrarna engagera sig i oss barn. Trötta och snälla somnade vi på kvällen som fromma små lamm.

Dirken
Guldmedlem

Inlägg av Dirken » ons 11 feb 2009, 18:46

Alla båtar som låter och som körs för nöjes skull bör förbjudas! :wink: På en jolle som knappt används tycker jag man kan välja 2hk 2T för att spara rygg och utrymme pluss att det inte blir så avancerat om man lyckas dränka den.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 11 feb 2009, 19:16

Eilean skrev:Kan inte inse att man skall behöva tolerera att en eller ett par individer för en meningslös sysslas skull skall förstöra friden för mångfalt fler
Jag blir litet kluven här.

Å ena sidan vill vi segla (eller för den delen köra motor, kanske) för vårt nöjes skull, till en öde plats, öppen för alla, och sedan vill vi ha kul på vårt sätt. På samma gång är vi beredda (jag tycker lika illa om motorknattret som någon) att förmena andra att åka till en öde plats, öppen för alla, att ha kul på sitt sätt. Handen på hjärtat - "när vi var små" fanns ju inte de här roliga leksakerna. Då är det lätt att säga "det bör inte förekomma", och så åker vi en "helt nödvändig och motiverad" runda för att spana efter tänkbara tilläggsplatser till nästa gång...

PS: Calles tjyvar var säkert jättetysta och störde ingen...
Anders S

Tomas E
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas E » ons 11 feb 2009, 19:37

friseglarn skrev: Håll bullret och avgaserna borta från naturen om så är möjligt, det är alla vårt ansvar (tycker jag)
Det är inte bara buller och avgaser de ger ifrån sig. För tvåtaktarna gäller att 50% av bensinen (eller är det mer?) åker rakt ut i vattnet. Bensin är ett av de farligaste gifter som finns.
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 11 feb 2009, 19:49

Tomas E skrev:
friseglarn skrev: Håll bullret och avgaserna borta från naturen om så är möjligt, det är alla vårt ansvar (tycker jag)
Det är inte bara buller och avgaser de ger ifrån sig. För tvåtaktarna gäller att 50% av bensinen (eller är det mer?) åker rakt ut i vattnet. Bensin är ett av de farligaste gifter som finns.
Vi kom nog fram till att det kunde vara upp till 40 % och vanligen mindre, runt 30 % när motorn gick "oekonmiskt", mindre på "bästa varvtal" i en tidigare tråd. Av de 30 % var det endast en liten andel som verkligen kunde återfinnas i vattnet efter ca 10 dygn - sedan hade det ventilerats till atmosfären (luften). Det finns data och länkar att hitta om detta.

Men när bränsleeffektiviteten är runt 25 % sämre talar det sitt tydliga språk - den som kör mer än helt litet bör skaffa fyrtaktare. Jag noterade som sagt att min sketna tvåtaktare på två hästar hade hängt sysslolös hela sommaren på sitt fäste - den hade inte behövts en enda gång. Kör man på det sättet är det ingen fara :-) I det sammanhanget kan man gärna veta att en liten tvåtaktare som körs på högt, ettrigt varv ("bästa varvtal) är renare än en större (typ 6-hästare) tvåtaktare som körs tyst och lugnt.
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 11 feb 2009, 20:46

Anders S skrev:
Eilean skrev:Kan inte inse att man skall behöva tolerera att en eller ett par individer för en meningslös sysslas skull skall förstöra friden för mångfalt fler
Jag blir litet kluven här.

Å ena sidan vill vi segla (eller för den delen köra motor, kanske) för vårt nöjes skull, till en öde plats, öppen för alla, och sedan vill vi ha kul på vårt sätt. På samma gång är vi beredda (jag tycker lika illa om motorknattret som någon) att förmena andra att åka till en öde plats, öppen för alla, att ha kul på sitt sätt. Handen på hjärtat - "när vi var små" fanns ju inte de här roliga leksakerna. Då är det lätt att säga "det bör inte förekomma", och så åker vi en "helt nödvändig och motiverad" runda för att spana efter tänkbara tilläggsplatser till nästa gång...

PS: Calles tjyvar var säkert jättetysta och störde ingen...
Du skrev väl själv att du inte använt snurran en enda gång 2008. Det låter inte som du är någon större olägenhet och kan nog ha gott samvete om du skall leta förtöjningsplats någon gång.
Visst har det hänt att även jag någon enstaka gång använt snurran för att utforska ett större område där rodd (gummijollar är skitbåtar att ro) inte varit rimligt. Men jag gör det inte i den stilla skymningsstund då naturen håller andan inför natten. Den stund på dygnet, efter middagar och annat bestyr, som tycks vara populärast för vår motorburna ungdom att knattra runt i.

Det lustiga är att jag också har barn, nu 20 och 15. Och det har aldrig hänt att de nöjeskört med snurran. Det har helt enkelt inte funnits på kartan. Snurran används när vi ligger för ankar och det är lång till land. Och de hänger fortfarande med ut på sjön... Och ror gärna.

Nej, på denna punkt är jag oresonlig. Lika litet som jag accepterar att moppar kör runt, runt på gatan utanför en trädgård eller på en skogstig accepterar jag motsvarnde ljudförpestning i skärgården. Åk snurra eller moppe om det skall vara nödvändigt. Men gör det som transportmedel eller stick iväg dit ingen störs.

Som sagt tidigare - är högljudd musik från ungarnas bergsprängare också OK då?

Brygg seglaren
Silvermedlem

Inlägg av Brygg seglaren » ons 11 feb 2009, 21:13

Det lustiga är att jag också har barn, nu 20 och 15. Och det har aldrig hänt att de nöjeskört med snurran. Det har helt enkelt inte funnits på kartan. Snurran används när vi ligger för ankar och det är lång till land. Och de hänger fortfarande med ut på sjön... Och ror gärna.

Nej, på denna punkt är jag oresonlig. Lika litet som jag accepterar att moppar kör runt, runt på gatan utanför en trädgård eller på en skogstig accepterar jag motsvarnde ljudförpestning i skärgården. Åk snurra eller moppe om det skall vara nödvändigt. Men gör det som transportmedel eller stick iväg dit ingen störs.

Som sagt tidigare - är högljudd musik från ungarnas bergsprängare också OK då?
Miljön, både den fysiska och den upplevelsemässiga störs givetvis av knattrande båtmotorer och bensinutsläpp. Oavsett vad vi tycker om (o)ljudet så finns det faktiskt lagtext till stöd för nejsägarna.

Sjölagen 20 kapitlet 3§ säger: Den som tar sådan färdväg, håller sådan hastighet eller annars med fartyg färdas så att han I ONÖDAN STÖR OMGIVNINGEN, DÖMS TILL PENNINGBÖTER.

När jag någon enstaka gång blivit tillräckligt irriterad på svall och oväsen från lekande barn, har jag tagit lagtexten med mig och sökt upp föräldrarna. Att visa texten plus att peka på redaransvaret (de äger ju gummibåten) och alla andra irriterade vittnen runt om, brukar vara till god hjälp för att få tyst i viken.
MVH
Kaj

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » ons 11 feb 2009, 21:17

I somras hade vi för första säsongen en motor till gummibåten, Mariner 5 hk tvåtaktare som går rätt tyst jämfört med de flesta andra. Naturligtvis är jag noga med att köra gummibåten sakta i närheten av andra båtar och nära land där jag ser folk, och mina barn lär jag detsamma.
För övrigt ser jag den som en leksak jag har rätt att använda utan dåligt samvete. Annars kan vi lika gärna låta bli båtlivet i sin helhet, med undantag möjligen för segelbåtar helt utan motor.

Mina barn och särskilt dottern och en del kompisar hade en massa kul i somras, med bara två tjejer kommer den lätt upp i planing och de lärde sig snabbt att hantera den, inga missöden hittills ta i trä...
En natt låg vi i naturhamn på en ö och de körde runt hela ön några gånger, gjorde expeditioner in till fastlandet på andra sidan sundet osv.

Från båten där vi låg i naturhamnen hörde man dem knappt ens i full fart när de var mer än hundra meter bort, däremot hörde man hela dagen alla motorbåtar som passerade på båda sidor ön, allt från dunkdunksnipor med gammal gubbe till värstingbåtar med folk som alla hade fräcka solglasögon och ofta ljudlig musik men sällan flytväst.

Vilka skall man i första hand klaga på?

För övrigt har jag noterat det nya välmenta men tokiga påfundet med hänsynsområden eller vad det kallas. Jag bara skakar på huvet och vet att detta kommer de där med solglasögon i värstingbåtar att notera på sitt eget lilla sätt...

MVH
Håkan
En expert i mängden

HR312
Diamantmedlem

Inlägg av HR312 » ons 11 feb 2009, 21:20

Det vore nog positivt om vi kunde inse att mängder av aktiviteter vi ägnar oss åt upplevs som immissioner av andra. Den som vill sova kan en stilla undebar sommarnatt störs av ljudliga (alkoholpåverkade) skratt andra av alltför påträngande kontaktförsök, lösningsmedelsodör från den som rengör något på sin båt (fendrar??), vissa laddar batterier i naturhamnar osv.

Min poäng är att skärgården är tillgänglig för många (och det tycker jag i grunden är bra) men med det kommer insikten om att vi måste uppträda respektfullt men också med en viss förståelse. Balans bör eftersträvas och särskilt när det gäller barn/ungdomars aktiviteter.

Har genom åren sett massor av ungdomar som har jättekul tillsammans med sina dingar och visst har det blivit ett visst knattrande men den som hävdar detta generellt är en allvarlig immission bör nog först självkritiskt granska sitt eget leverne och dess påverkan på omgivningen. Den "oresonliga" attityden luktar lite surt :D
Henric D

Skriv svar