Så har det hänt igen.......

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Så har det hänt igen.......

Inlägg av Anders S » ons 11 feb 2009, 07:18

Sådär, nu börjar det. "Grefabs fel", "stege på fel ställe", lås, kättingar, mobiltelefoner, larm.

Har Grefab skulden, som erbjuder uppställningsplatser olika långt från hamnplan? NEJ !
Har Calle skulden som inte vaktar på var GREFAB placerar båten? NEJ !
Tar man mer ansvar om man har larm? NEJ !

Problemet är tjyvar och oförmågan att skilja på ditt, mitt och andras, inget annat. Förflyttar man skuldfrågan till lämpligt beteende, försvarsmekanismer och skydd, vad gör man då? Det kan vara lämpligt att tänka efter en smula, gärna i en förlängning en aning bortanför relativt triviala egendomsbrott. Gör det!

Därmed inte sagt att det är fel att låsa, kolla och larma, om man känner att det gör nattsömnen litet djupare och mysigare. Men det har inte med rätt eller fel att göra.
Anders S

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » ons 11 feb 2009, 07:52

Anders S skrev:Sådär, nu börjar det. "Grefabs fel", "stege på fel ställe", lås, kättingar, mobiltelefoner, larm.

Har Grefab skulden, som erbjuder uppställningsplatser olika långt från hamnplan? NEJ !
Har Calle skulden som inte vaktar på var GREFAB placerar båten? NEJ !
Tar man mer ansvar om man har larm? NEJ !

Problemet är tjyvar och oförmågan att skilja på ditt, mitt och andras, inget annat. Förflyttar man skuldfrågan till lämpligt beteende, försvarsmekanismer och skydd, vad gör man då? Det kan vara lämpligt att tänka efter en smula, gärna i en förlängning en aning bortanför relativt triviala egendomsbrott. Gör det!

Därmed inte sagt att det är fel att låsa, kolla och larma, om man känner att det gör nattsömnen litet djupare och mysigare. Men det har inte med rätt eller fel att göra.
Det är väl ingen som har skrivit att det är Grefabs fel att det sker stölder på deras uppställningsplatser?

Däremot är det ytterst anmärkningsvärt att man utan att meddela kunderna "dumpar" deras båtar ute i bushen, där tjuvarna kan härja fritt utan att uppmärksammas. När man hör alla vackra ord om Grefabs goda service och hur noga de är med att ha nöjda kunder, tar man sig för pannan.

friseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av friseglarn » ons 11 feb 2009, 08:07

Stor stöldrisk när båten står långt bort från "säkra" området där andra båtägare ibland tittar till... man vill gillra en boobytrap (hm.. var gjorde jag av det där gamla harpungeväret....nä.. så får man inte göra)... eller fånga "tjyven" och personligen lära honom en läxa...

Medlemsvakt är enda säkra... vi har nattpass i vår båtklubb och det är en j-vla plåga, men inget stjäls.

Kommersiella uppläggningsplatserna har oengagerade nattvakter som i bästa fall är i närheten av uppläggningsområdet kanske nå´n gång per natt, men som inte riktigt bryr sig.. inte ser... inte hör..

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 11 feb 2009, 08:13

Kursiveringar mina, Brendan skrev:
A: ) Det är väl ingen som har skrivit att det är Grefabs fel att det sker stölder på deras uppställningsplatser?

B. ) Däremot är det ytterst anmärkningsvärt att man utan att meddela kunderna "dumpar" deras båtar ute i bushen, där tjuvarna kan härja fritt utan att uppmärksammas. När man hör alla vackra ord om Grefabs goda service och hur noga de är med att ha nöjda kunder, tar man sig för pannan.
Vilken av dessa två påståenden gäller mera ? De är inte alldeles kongruenta, tycker jag

Tänk nu efter innan Calle skuldbeläggs för att inte vara på plats, Grefab skuldbeläggs för att utnyttja hela hamnplanen och köp inte alldeles påståendet att larm skall man ha om man bryr sig om sin båt och andra (faktiskt) ovidkommande frågor. Steget till att fråga våldtäktsoffer vilka kläder de haft och ifall de varit nyktra är inte så stort, rent principiellt. Det är så jag menar.

Tjyvarna har ansvaret för att de stjäl, ingen annan. GREFAB:s produkt/tjänst och dess pris är en annan sak.
Anders S

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » ons 11 feb 2009, 08:22

Anders S skrev:
Kursiveringar mina, Brendan skrev:
A: ) Det är väl ingen som har skrivit att det är Grefabs fel att det sker stölder på deras uppställningsplatser?

B. ) Däremot är det ytterst anmärkningsvärt att man utan att meddela kunderna "dumpar" deras båtar ute i bushen, där tjuvarna kan härja fritt utan att uppmärksammas. När man hör alla vackra ord om Grefabs goda service och hur noga de är med att ha nöjda kunder, tar man sig för pannan.
Vilken av dessa två påståenden gäller mera ? De är inte alldeles kongruenta, tycker jag

Tänk nu efter innan Calle skuldbeläggs för att inte vara på plats, Grefab skuldbeläggs för att utnyttja hela hamnplanen och köp inte alldeles påståendet att larm skall man ha om man bryr sig om sin båt och andra (faktiskt) ovidkommande frågor. Steget till att fråga våldtäktsoffer vilka kläder de haft och ifall de varit nyktra är inte så stort, rent principiellt. Det är så jag menar.

Tjyvarna har ansvaret för att de stjäl, ingen annan. GREFAB:s produkt/tjänst och dess pris är en annan sak.
Om det är något som inte är "kongruent" så är det Grefabs fagra tal om sin goda service och deras handlingssätt i detta fall som är helt oacceptabelt.

Och vadå hamnplan? Det är fråga om ett utfyllnadsområde avsett att bygga båthallar på när marken har satt sig.

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » ons 11 feb 2009, 09:45

Tråkigt Calle :cry:

Men peppa upp dig, snart är snön borta igen och solen kommer fram.
Hoppas försäkringsbolaget sköter sig...

Lycka till /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » ons 11 feb 2009, 11:08

Riktigt tråkigt Calle C! Lider med dig och hoppas det ordnar upp sig till det bästa!

För övrigt vill jag säga att jag håller helt och hållet med Anders S ..... i princip alltså.
Det kan aldrig vara någon annans grundfel än själva tjuven. Tyvärr har det gått så långt så att detta ofta helt förbises i kvälls/dagspress, utan "skulden" går till den som inte låst sin bil, inte låst sitt hus, eller klätt sig på ett visst sätt och gått genom en mörk gränd osv. Helt galet resonemang, men idag tänker många på det viset...
Detta skriver jag från ett annat land, befinnandes i en ganska liten stad uppe i bergen, där ganska många inte ens låser sitt hus när de går ut. Låser oftast inte bilen då de stannar vid snabbköpet för att handla.

Så borde det kunna vara i Sverige också? Varför inte? Inte är det konstigt att tänka så? Men det anses naivt att tänka så i Sverige, det vet jag. Det är ju synd om tjuven, tycker Aftonbladet. Tvi vale, fram för saltgruvor igen, fotboja och tung slägga.

//Tommy

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 11 feb 2009, 14:10

Ja fy sjutton för inbrott, jag lider med dig Calle. Det är frustrerande och det det tar en massa energi som skulle kunna använts bättre.
Tyvärr är nog utvecklingen så att vi måste räkna med fler inbrott.
Hos oss tömde de 15 motorbåtar uppställda på hamnplan. Troligen har de haft en pickup så de bekvämt kunnat kliva ombord, skära sönder kappellen, sparkat in luckorna osv. Rationellt och genomtänkt. Segelbåtarna klarade sig, bilen var väl för låg.
Annars är det bara att tömma båten själv, min hustru brukar dock gnälla rejält. Sen förvaras båten inomhus (390kr/mån) det bör minska risken för inbrott.
En bekant som hade inbrott för många år sen inte bara tömmer sin båt utan plockar även bort den del av durken. Nedgångsluckan ersätts med en plexiskiva så att man kan se ner i båten. Han har haft besök men de har aldrig gått ner.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » ons 11 feb 2009, 14:39

Nedgångsluckan ersätts med en plexiskiva så att man kan se ner i båten.
Usch, vilket approach. Men jag förstår precis varför det behövs. I Sverige, kanske ska jag förlänga till västvärlden. Något är gravt fel.

Hela principen är att det måste finnas en grundläggande moral i samhället så att man gör rätt, även om inte polisen eller myndigheter kollar allt. Det går aldrig, samhället kan aldrig kontrollera fram till ordning. Det måste vara en genomsyrande moral som ger det. Jag ska kunna ställa min cykel olåst på stan, och finna den där när jag kommer tillbaka. Allt annat är onormalt.

Är det förresten sant att jag åker dit om jag lägger häftstift på bilsätet, eller har en hal uppgång till villan? Så att tjyven skadar sig? Eller är det en vandringshistoria?

Undrar // Tommy

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » ons 11 feb 2009, 15:02

Var ute och tittade på eländet och alla båtar som stod där med uppbrutna luckor och snön singlande rakt ner i ruffen. Spontant kände jag att jag borde ha hämtat en stege (lång väg från detta middle of nowhere till den anständiga delen av Björlanda kile), gått ombord i alla de vandaliserade båtarna och stängt till för att minska skadeverkningarna. Men då kanske jag själv hade råkat illa ut. Fel kanske. Men visst hade man varit glad för en sådan omtänksamhet, om man själv hade varit den som drabbats.

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » ons 11 feb 2009, 15:57

Grefab borde väl kunna meddela de drabbade ägarna (som fortfarande tydligen inte vet om det) att de måste åka ut o ta hand om sina båtar och inventera skadorna...?
Eller om de inte har någon koppling/register mellan uppställd båt och kontaktuppgifter till ägarna så vore det väl inte alltför mycket begärt att de åtminstone hjälper till att stänga eller täcka för uppbrutna båtluckor.
Jag ligger inte i Björlanda utan i en annan Grefab-hamn och där är det en självklarhet att titta till inte bara sin egen båt utan även grannarnas - om man inte kan komma i kontakt med ägaren så ser man åtminstone till att stänga ev öppna luckor eller säkra en presenning som är på rymmen.
Men i bland undrar man - under stormen Gudrun så ringde jag till Grefab o påtalade att en uppställd båt (Maxi 999) var på väg att välta pga att en stötta var knäckt. jag fick en utskällning för att jag var "ute o sprang mellan båtarna" o utsatte mig själv för risk...
Grefab kunde inte lösa situationen (de hade ingen beredskap för att hantera sånt här utanför arbetstid) utan jag fick ringa räddningstjänsten som kom ut o säkrade båten.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 11 feb 2009, 16:12

Mina sympatier Calle.

Man blir ju vansinnig när det händer.
Kanske är det tur att man inte får lagt vantarna på dom, jag skulle nog utan vidare banka skiten ur dom och skulle mer än gärna slita skallen av dom!
Jag har blivit av med en del prylar med, inte i båten, vad jag vet, men blev av med en bil bara för ett ca ett år sedan. Och som sagt, det är ju antagligen tur att man inte ser det och får tag i dom för det kan aldrig sluta väl även om man så gärna skulle vilja avreagera sig på idioterna.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » ons 11 feb 2009, 21:33

Tack allesammans för er empati.
Det värmer.
Tack Håkan, jag har lidit med dig och gör det fortfarande. Hoppas du har fått en anständig lösning på ditt problem som vida överstiger detta.

Ang. hyresupplåtare:
Naturligtvis är det tjuven som är en skurk, tro inget annat.
Men som betalare av en uppställningsplats kräver jag att mina grejer skall skyddas från sådant så gott det går.
De Marinor som jag känner till i Europa, där kommer ingen in som inte har där att göra.
Där ingår bevakning.
Där ingår god service.

Ovanstående har GREFAB helt missat, men de lämnar ett oerhört stort överskott till Göteborgs kommunkassa varje år, Glöm inte det.....
Tror du då Anders att GREFAB gör det de borde!
Nej, man kan inte bedriva verksamheter enbart för att optimera avkastningen och ge avkall på nödig service.
GREFABs lycka ligger i att det är ont om båtplatser och uppställningsplatser, därav denna nonchalans mot kunderna.

Stölder kommer alltid att inträffa.
Men det går att försvåra på många sätt, Vad har GREFAB med sitt stora årliga överskott gjort därvidlag för sina kunder?

En del av de uppbrutna båtarna hade riktigt bastanta lås, resultatet var bara att skadorna var än mycket större.

Detta var inte det första inbrottet i Björlanda och lär inte vara det sista, men de måste bli färre.
GREFABs prislista idag motsvarar transport T/R min tomt i Vidkärr plus lite till.

Är det enda alternativet att frakta båten hem?
Vilket ansvar påtar sig GREFAB för sin höga ersättning?

Tror någon att de övriga 7 har blivit uppringda av GREFAB, personalen fick reda på detta direkt.
Nej, dom har inte hört av sig.

Tänk efter när ni betalar, vad är det som ingår.

Anders, det går inte att friskriva GREFAB helt och hållet.
Det finns allt för mycket som de skulle kunna göra men som de inte gör, det är bara att beklaga
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 11 feb 2009, 21:50

Calle C skrev: Anders, det går inte att friskriva GREFAB helt och hållet.
Det finns allt för mycket som de skulle kunna göra men som de inte gör, det är bara att beklaga
Men det fattar jag ju, precis som jag fattar att man kan göra ett och annat själv för att inte vara så "lättplockad". Det hade kanske räckt att du fått din vanliga plats med litet tur.

Det känns bara rätt tarvligt att låta diskussionen styras mot att något du kunde gjort, bevakat eller tjötat dig till hos GREFAB hade med saken att göra. Det ÄR ju tjyvarna som har ansvaret för att du farit illa, ingen annan. Hoppas nu att försäkringsbolaget tar hand om dig. Och att tjuvarna får vad de förtjänar, hur det nu skall gå till.
Anders S

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » ons 11 feb 2009, 22:14

Vad är det du menar att GREFAB skulle kunna göra men som de inte gör Calle C?
Enligt de kontraktsvillkor du har accepterat alltså?

Sorry om jag ansluter mig till Anders S i mothuggen just nu när du har det jobbigt, men har man acceperat villkoren kan man inte samtidigt kräva något annat av motparten, och GREFAB tar uttryckligen inget ansvar för båtarna de ställer upp och de har ingen bevakning av hamnarna, och de har inget ansvar att övervaka vad som händer och meddela ägarna osv.

De skulle naturligtvis kunna göra allt detta om vi betalar för det. Kanske vi skall ta upp detta med dem och se vad kostnaden blir, och se hur många av deras hyresgäster som är intresserade?

MVH
Håkan
En expert i mängden

Skriv svar