segelbåt för långfärd max 250"
Re: segelbåt för långfärd max 250"
Håller med Bosseh. Jag tror nog att tung genua är det minsta problemet vid undanvinden i passaden! Undrar för övrigt vad Q-människan ville med sin saxning av alla svaga-punkterna kommentaren ovan 
Q-människan? Jaså, ska det börja sluggas här?
Det var faktiskt inte alls genuan jag tyckte var intressant i kommentaren utan att det kom in vatten i sittbrunn på undanvind, vilket inte känns så där klockrent på en långseglare. Annars är säkert Balladen en jättebra båt. Det är ju alltid vågat att snacka upp sin egen båt på ett forum, tål man inte motkommentarer kanske man ska inta en mer passiv hållning.
Edit: Varför ser jag inte Tommys kommentar? Jag var tvungen att gå via Tommys profil och "se alla författarens kommentarer".
Det var faktiskt inte alls genuan jag tyckte var intressant i kommentaren utan att det kom in vatten i sittbrunn på undanvind, vilket inte känns så där klockrent på en långseglare. Annars är säkert Balladen en jättebra båt. Det är ju alltid vågat att snacka upp sin egen båt på ett forum, tål man inte motkommentarer kanske man ska inta en mer passiv hållning.
Edit: Varför ser jag inte Tommys kommentar? Jag var tvungen att gå via Tommys profil och "se alla författarens kommentarer".
Det är ju förvisso så att det vid en hård slör kommer in vatten på läsidan av sittbrunnen, några cm djup. Alltså tillräckligt för att man i strumplästen skulle bli blöt
Men det kan också vändas till något positivt, som ofta framhålles "Djup och trygg sittbrunn" (att golvnivån bara ligger strax över havsytan är ju det som gör att vattnet kommer in).
Men som jag ofta framhåller, alla båtar är bra på sitt sätt. Balladen råkar bara vara en av de som oftast framhålls som just långfärd/havsduglig. Se bla arikeln i Praktiskt Båtägande för några nummer sedan.
Hälsningar
Tommy
Men det kan också vändas till något positivt, som ofta framhålles "Djup och trygg sittbrunn" (att golvnivån bara ligger strax över havsytan är ju det som gör att vattnet kommer in).
Men som jag ofta framhåller, alla båtar är bra på sitt sätt. Balladen råkar bara vara en av de som oftast framhålls som just långfärd/havsduglig. Se bla arikeln i Praktiskt Båtägande för några nummer sedan.
Hälsningar
Tommy
kika efter en laurin 32 , de brukar kanske vara några kronor dyrare ,men i dessa tider och ett sämre skick skulle det nog gå att få till
//Johan
//Johan
I det här fallet var ju frågeställaren rätt tydlig att ta varvet runt. Då skall man nog ställa rätt höga krav. Och man kan inte resonera som Tommy och utgå ifrån att det går hyfsat säkert genom att "undvika stormar". Man måste tvärtom utgå ifrån att man kommer att hamna i stormar, inte bara en utan flera gånger.Lasse O skrev:Vad är långfärd? för min egen del är långfärd kors och tvärs Östersjön samt runt våra kuster och även seglingar på Nordsjön till Shetland , Skottland och för sådana seglingar tycker jag dom flesta av våra nordiska båtar runt 30 fot står sig bra med rätt förberdelser.
Ja, ja, Eilean, det vet jag mycket väl att man inte kan, och jag var väldigt dum som skrev så
Jag brukar nog tillhöra dem som ofta framför försiktighetsprincipen (brukar få eld på mig från andra håll för det)
Men vad man också kan hålla i minnet är att många lyckats göra imponerande långfärdseglingar i små farkoster som är allt annat än pansarskepp. T.ex. Stig Lindgren som redan nämnts (hans bedrifter var ganska imponerande på sitt sätt, även om det var rätt klantigt också). Och Vegan med Yrvind & en kille till som gick över Atlanden häromnyssens. Sen läste jag en bok om en ung kille som seglade en egen hemplastad 5-metersbåt över Atlanten också. Så nog går det med små 27-30 fotare att segla ganska säkert över ett världshav. Man kan inte undvika stormar, men genom att studera väderstatistik så verkar det som man kan välja risken att råka ut för en storm någonstans mellan 70% och 3% ?
Hälsningar
Tommy
Jag brukar nog tillhöra dem som ofta framför försiktighetsprincipen (brukar få eld på mig från andra håll för det)
Men vad man också kan hålla i minnet är att många lyckats göra imponerande långfärdseglingar i små farkoster som är allt annat än pansarskepp. T.ex. Stig Lindgren som redan nämnts (hans bedrifter var ganska imponerande på sitt sätt, även om det var rätt klantigt också). Och Vegan med Yrvind & en kille till som gick över Atlanden häromnyssens. Sen läste jag en bok om en ung kille som seglade en egen hemplastad 5-metersbåt över Atlanten också. Så nog går det med små 27-30 fotare att segla ganska säkert över ett världshav. Man kan inte undvika stormar, men genom att studera väderstatistik så verkar det som man kan välja risken att råka ut för en storm någonstans mellan 70% och 3% ?
Hälsningar
Tommy
Själv har jag nog inte läst något som imponerar mindre på mig än Stig Lindgrens upprepade självmordsförsök till sjöss. Han hade uppenbarligen en dödslängtan, som han till sist lyckades tillfredställa. Ett sämre föredöme får man leta länge efter.Tommy skrev:Men vad man också kan hålla i minnet är att många lyckats göra imponerande långfärdseglingar i små farkoster som är allt annat än pansarskepp. T.ex. Stig Lindgren som redan nämnts (hans bedrifter var ganska imponerande på sitt sätt, även om det var rätt klantigt också). Och Vegan med Yrvind & en kille till som gick över Atlanden häromnyssens. Sen läste jag en bok om en ung kille som seglade en egen hemplastad 5-metersbåt över Atlanten också. Så nog går det med små 27-30 fotare att segla ganska säkert över ett världshav. Man kan inte undvika stormar, men genom att studera väderstatistik så verkar det som man kan välja risken att råka ut för en storm någonstans mellan 70% och 3% ?
Hälsningar
Tommy
Vega
Redan 1972 var legendaren Åke Mattsson med om att segla en Vega över Atlanten. En annan Vega med en ensam svensk var på väg att segla jorden runt men skadade sig i Stilla Havet, blev totalförlamad och fick tragiskt avbryta. Åke Mattsson och han hade rentav stött på varandra i någon hamn och visst råkat i ett praktgräl. Två tuppar i samma hönsgård?
Thomas Grahn seglade sin gamla trötta Vega Maja tur och retur över Atlanten förrförra året, ena vägen med Sven Yrvind som gast, andra vägen ensam. Strongt, övermåttan strongt!
De norska Berserk-killarna som seglar sina Vegor i de värsta tänkbara farvatten går inte heller av för hackor.
Och till sist den störste av alla: Danjel Henriksson, som gjorde det!!! Han och hans två kompisar seglade jorden runt med en gammal sliten Vega. De var ute i två år och kom hem förra året.
Det måste ändå vara något med just Vegan, som gör den mindre olämplig för långvarig havssegling än många andra riktigt små båtar. Vega är visserligen en stor klass men Maxi 77 har byggts i lika många exemplar. Någon Maxi 77 tror jag har gått jorden runt, men jag är inte säker. Vegan tycks vara betydligt populärare som långfärdsbåt. Relativt sett är den nog bekvämare med sin grunda och ganska långa köl.
En stolle byggde om en jeep och seglade över Atlanten med den från USA till Afrika/Europa. Så visst går det att segla med nästan vad som helst över ett världshav, men frågan gällde väl närmast vad man bör välja för båt när man ska genomföra en världsomsegling. Jag vidhåller att man nog är ganska långt från idealet, om man väljer en halvtonnare av typ Ballad/Scampi/Comfort 30.
Någon Balladägare hade visst klagat på att det kom in vatten i sittbrunnen. Jag antar att det gällde vatten som kom in bakvägen genom självlänsarna, när båten gräver ner sig och vattenlinjelängden ökar? Om det är detta saken gäller är det väl ingen nackdel. Jag brukar kalla det sjuknopsvatten, ett säkert tecken på att det går undan och seglingen är njutbarare än någonsin. Om man har ont av det kan man ha en trall på durken eller tillfälligt stänga självlänsarna. Joker, Ballad och Comfort 30 byggdes med så stora och djupa sittbrunnar som IOR-reglerna tillät.
Vad som talar emot en Vega är att den från början inte är dimensionerad för den sortens segling och jag tror den gode Brohäll nog hade haft synpunkter på att lansera Vegan som en jordenruntseglare. Sedan är Vegan en båt med relativt lågt deplacement, låg barlastandel och grund köl. Bortsett från att båten blir trög nedlastad med allt en långseglare har med sig så är jag bekymrad över båtens stabilitet när hon är rustad och bunkrad för långsegling. Att åtskilla Vegor gjort altlantkorsningar och även varvet runt gör inte båten mer lämplig, det visar bara att det går. Samma sak med Maxi 77. Det är en kustkryssare, byggd och dimensíonerad för familjesegling längs kusterna. Det blir litet som att jämföra fläskkarré med grytbitar när det är oxfilé man vill ha.
Balladens blöta sittbrunn kan jag gott tänka mig hänger ihop med ovanstående - en långfärdsrustad och bunkrad båt flyter åtskilliga centimeter under konstruktionvattenlinjen och då kanske det inte behövs så mycket fart för att suga in vatten genom länsarna.
Balladens blöta sittbrunn kan jag gott tänka mig hänger ihop med ovanstående - en långfärdsrustad och bunkrad båt flyter åtskilliga centimeter under konstruktionvattenlinjen och då kanske det inte behövs så mycket fart för att suga in vatten genom länsarna.
-
Facil26_Fin
- Guldmedlem
Hittade följande inlägg från årets ARCTommy skrev:Ja, ja, Eilean, det vet jag mycket väl att man inte kan, och jag var väldigt dum som skrev så![]()
Jag brukar nog tillhöra dem som ofta framför försiktighetsprincipen (brukar få eld på mig från andra håll för det)![]()
Hälsningar
Tommy
Bloggen är tyvärr på Finska så jag plockade ur ng plock, gäller en Svensk som med självbygge seglade från Kanareiöarna till st.Lucia
Bild på båten:
http://www.venelehti.fi/files/library/i ... yyj%E4.jpg
Mera om båten och skippern
http://www.sofiaboat.nu/carma.html
Som jag har förstått det så är det inte båten det gäller utan viljan och våget att ta steget ut och åka iväg (dock med tillräcklig förberedning)
De e' skönt o segla 
FIN X-14573 // Champagne / OH-2493 / MMSI 230048390
Sjösatt 19.5.2013 / Torrdockad 12.10.
Segelmål denna sommar: Åland / Kom inte ända fram, hade bara 2vk semester
FIN X-14573 // Champagne / OH-2493 / MMSI 230048390
Sjösatt 19.5.2013 / Torrdockad 12.10.
Segelmål denna sommar: Åland / Kom inte ända fram, hade bara 2vk semester
Han jag tänkte på heter Sebastian Näslund
http://www.arrandir.se/
Har hans bok, ganska intressant! Båten var dessutom inte 5 meter lång utan 4 (fel av mig
)
Håller med Facil26_Fin, det är nog mycket viljan och modet som styr om det blir någon långfärd överhuvudtaget. Förbereda sig ska man göra, och försöka skaffa så ordentlig båt och utrustning som plånboken bara medger. Men det är något med Stig Lindgren som imponerar på mig, hur "fel" han ändå gjorde ibland. Skeppsbrott efter skeppsbrott så lyckades han med otrolig vilja gneta ihop till en ny båt, och så ut igen. Starkt på något sätt!
Själv, i den fas jag nu är i, så är nog en "långsegling" att kajka omkring tvärs över Östersjö-pölen. Äventyr nog för mig nu. Skulle jag någonsin ge mig ut på jordenruntsegling så skulle jag nog anse mig ha råd med en rejälare båt än Balladen och definitivt satsa på en. Men inte alla har det, och då får man rätta mun efter matsäck.
En annan som imponerar är Milo Dahlman, läste artikeln häromdan i "pravda".
Hälsningar
Tommy
http://www.arrandir.se/
Har hans bok, ganska intressant! Båten var dessutom inte 5 meter lång utan 4 (fel av mig
Håller med Facil26_Fin, det är nog mycket viljan och modet som styr om det blir någon långfärd överhuvudtaget. Förbereda sig ska man göra, och försöka skaffa så ordentlig båt och utrustning som plånboken bara medger. Men det är något med Stig Lindgren som imponerar på mig, hur "fel" han ändå gjorde ibland. Skeppsbrott efter skeppsbrott så lyckades han med otrolig vilja gneta ihop till en ny båt, och så ut igen. Starkt på något sätt!
Själv, i den fas jag nu är i, så är nog en "långsegling" att kajka omkring tvärs över Östersjö-pölen. Äventyr nog för mig nu. Skulle jag någonsin ge mig ut på jordenruntsegling så skulle jag nog anse mig ha råd med en rejälare båt än Balladen och definitivt satsa på en. Men inte alla har det, och då får man rätta mun efter matsäck.
En annan som imponerar är Milo Dahlman, läste artikeln häromdan i "pravda".
Hälsningar
Tommy
Kan inte se att någon har föreslagit en Monsun, så då gör jag det! Visserligen så ligger prislappen på "fel" sida om 250k kr strecket men modellen borde ändå nämnas i sammanhanget.
Beträffande Balladen och dess oceangående egenskaper så har även jag bläddrat i boken "Sjömanskap". Det var förvisso ett tag sedan men jag vill minnas att en stor fördel med Balladen (och kanske därför som den är A-klassad) är att den har en kantringsvinkel på dryga 130º. Vegan kantrar 10º tidigare och är inte klassad för de stora oceanerna. Men i praktien, spelar dessa 10º någon roll? Hamnar man med masten pekandes 30º - 40º ner i sjön så torde sjögången vara så betytande att den omöjligör att båten blir stabil upp och ner, eller...?
Lasse
Beträffande Balladen och dess oceangående egenskaper så har även jag bläddrat i boken "Sjömanskap". Det var förvisso ett tag sedan men jag vill minnas att en stor fördel med Balladen (och kanske därför som den är A-klassad) är att den har en kantringsvinkel på dryga 130º. Vegan kantrar 10º tidigare och är inte klassad för de stora oceanerna. Men i praktien, spelar dessa 10º någon roll? Hamnar man med masten pekandes 30º - 40º ner i sjön så torde sjögången vara så betytande att den omöjligör att båten blir stabil upp och ner, eller...?
Lasse
Det finns goda förebilder och dåliga förebilder. Stig Lindgren är nog den sämsta förebild en seglare kan ha. Han stoltserar med sina fem skeppsbrott.
Jag tittade på ägarnas synpunkter och förstår att det är samma fenomen som på Comfort 30. Vatten kommer in bakvägen genom självlänsarna, när farten ökar, båten gräver ner sig och vattenlinjelängden ökar. Men naturligtvis sker det tidigare, kanske redan vid 5-6 knop, när båten är nerlastad.Eilean skrev: Balladens blöta sittbrunn kan jag gott tänka mig hänger ihop med ovanstående - en långfärdsrustad och bunkrad båt flyter åtskilliga centimeter under konstruktionvattenlinjen och då kanske det inte behövs så mycket fart för att suga in vatten genom länsarna.
Observera; den sämsta förebild som en Sann Seglare kan ha. Själv är jag ju en sådan där falsking som kan tänka mig att starta gjutgärnsgenuan då det blåser lite emot, så då kan nog nu hädangångne Stig Lindgren få vara med på ett hörn i all sin charmiga klantighet.Brendan skrev:Det finns goda förebilder och dåliga förebilder. Stig Lindgren är nog den sämsta förebild en seglare kan ha. Han stoltserar med sina fem skeppsbrott.
Missförstå mig inte. Vegan är säkert aldrig tänkt som jordenruntseglare. Men det har visat sig att den kanske ändå har kvaliteter, som gör den mindre olämplig än många andra fenkölingar i samma storleksklass (om den nu i ursprungsutförande är att betrakta som fenkölad). Den grunda kölen gör den mindre livlig, vilket är ett stort plus. Några kapsejsningar har jag inte hört talas om.Eilean skrev:Vad som talar emot en Vega är att den från början inte är dimensionerad för den sortens segling och jag tror den gode Brohäll nog hade haft synpunkter på att lansera Vegan som en jordenruntseglare. Sedan är Vegan en båt med relativt lågt deplacement, låg barlastandel och grund köl. Bortsett från att båten blir trög nedlastad med allt en långseglare har med sig så är jag bekymrad över båtens stabilitet när hon är rustad och bunkrad för långsegling. Att åtskilla Vegor gjort altlantkorsningar och även varvet runt gör inte båten mer lämplig, det visar bara att det går. Samma sak med Maxi 77. Det är en kustkryssare, byggd och dimensíonerad för familjesegling längs kusterna. Det blir litet som att jämföra fläskkarré med grytbitar när det är oxfilé man vill ha.