Powercleat till storskotet - någon som provat?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Powercleat till storskotet - någon som provat?

Inlägg av Anders S » mån 11 maj 2009, 19:41

SWE54 skrev:Det har suttit en skotarm på min men problemet blir när man seglar mycket solo och sitter framför skotskenan. Som det är nu funkar det klanderfritt från alla håll och Spinnlocken har gjort stor skillnad för mig på min båt... Det betyder ju inte att det blir lika stor förbättring för alla såklart.
Nu har jag (denna tråd obesedd) faktiskt sett att det finns en powercleat med en liten svirvelarm, som kanske skulle kunna vara användbar för mig. Priset är inte mycket att orda om, jämförelsevis.
Anders S

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » mån 11 maj 2009, 20:06

Dirken skrev:... Frågan var från början varför powercleat är bra. Variationen av styrning av linan till råttor gör i alla fall mig lite undrande om för och nackdelar.
Det som är bra, tycker jag, är att dom är lätta att öppna och låsa, även på långt håll, förutsatt att man når tampen förstås. När PowerCleaten är öppen ligger tampen ändå alltid på rätt plats, vilket också är bra. Och när man ska låsa behöver man inte 'sikta' utan man kan dra lite snett.
Det sas tidigare i nåt inlägg att hållfastheten var dålig på dom minsta. Enligt vad jag hört var låsmojen på dom tillverkad av nån plastkomposit från början, nu är det aluminium. Jag har haft mina två (fast monterade på rufftaket) i två eller tre säsonger utan att ha några problem. Dom används till cunningham och "storskotsförstärkare". Efter att, nån gång, ha ordnat med mer utväxling kommer jag att ha likadana till kick och uthal. Dom är helt enkelt 'super'.

:o
/T

Dirken
Guldmedlem

Inlägg av Dirken » mån 11 maj 2009, 20:25

Då verkar jag inte ha missat något. Exakt samma funktion som råtta fast krångligare.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » mån 11 maj 2009, 20:36

Dirken skrev:Då verkar jag inte ha missat något. Exakt samma funktion som råtta fast krångligare.
Nånting har du missat eftersom PC inte är krånglig på något vis och dessutom bättre. Men den är antagligen dyrare.

:o
/T

dator9
Platinamedlem

Inlägg av dator9 » mån 11 maj 2009, 20:45

Men i ett vanligt cleat måste man ju dra något åt sig och inte bara nedåt (eller uppåt beroende på montering). I hårdvind med hårdskotat så känns det nästan omöjligt ibland - vilket ju tyvärr är då man som bäst behöver kunna släppa skotet snabbt. Det är väl att slippa dra skotet åt sig för att få ut det ur cleatet som jag är ute efter. Jag har själv upplevt att man måst göra detta med de cleat som sitter på lewmars skotanordningar, såväl som på cleat från harken. Servo Cleat är väl raka motsatsen där de inte alltid fjädrar tillbaka och följaktligen inte låser alls. Det låter ju inte bra om powercleaten riskerar gå sönder förståss. Fast det kanske är barnsjukdomar som är åtgärdade numera?
EDIT: Så dyra är de väl inte? Någon femhundring. Alltså betydlig billigare än det kullagrade treskurna block som syns på bilden.

Dirken
Guldmedlem

Inlägg av Dirken » mån 11 maj 2009, 21:02

Rätt lina och bra rådis så behövs det inte dras i någon lina för att den ska gå i. Släppa vid hög belastning lindras med spärrblock. Kul med engagerade svar och beskrivningar. Jag är fortsatt öppen för PC när jag hittar något den passar för på min båt. Tänkte först ha en sån till spinnfallet sittandes vid mastfoten men det sprack på att vinkeln upp och ner inte räckte till för att öppna och stänga tre meter därifrån.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 11 maj 2009, 21:05

Powercleaten går inte sönder, man ska bara köpa rätt storlek.
Servocleaten är fjädrande och funkar som andra camcleats med den skillnaden att man har dragit upp räfflorna snett på ovansidan och det gör att käftarna öppnar sig med enbart trycket uppifrån, man behöver alltså inte dra igenom tampen. Jag köper enbart sådana när jag byter ut gamla camcleats. Har dom på trimlinor, spinnaker, försegel mm. Funkar också bra.
Men som sagts, en powercleat på storkotet gjorde mumma på min i alla fall.

Dirken
Guldmedlem

Inlägg av Dirken » tis 12 maj 2009, 08:02

Ledsen SWE 54 om jag verkat negativ. Det var just din lösning som gjorde mig nyfiken på funktionen. Tvivlar inte ett ögonblick på att din lösning är bra. Jag var bara nyfiken på om det finns uppenbara tillfällen som gör PC till ett självklart val eftersom de funkar så lika. Du verkar hittat ett.

Skriv svar